Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
#1469710
Eller så renoverar man motorn som sitter i!. Den har ju knappast exploderat. Troligtvis lite krökta ventiler, i sämtsta fall även en krökt stake.
Märkesverkstäder fungerar så, dom lagar inte utan dom byter motor.
Användarvisningsbild
av chickensalad
#1470442
Hej!

En uppdatering: Jag har fått fatt i en motor av samma typ jag har nu, denna har rullat 22k mil. Hittat en verkstad som kommer att byta motor, kamrem, hjälpaggregatsrem samt olja/filter. Notan landar på 39k. Motorn kostar 24k. (note: Motorn låg ute för 20k plus frakt via laga.se, men verkstaden köpte in den och lägger på lite. Men då tar dom allt ansvar och jag har garanti i ett år / 1000 mil, vilket jag tyckte var skönt, if the shit hits the fan, igen..)

Är detta det mest ekonomiska eller smartaste? Vet ej. Men jag kommer behålla bilen och hoppas att den rullar många mil till!

Tack för all hjälp!

Har ni något mer jag bör tänka på i detta läget så hojta gärna till! 👍
av KalleJ
#1470445
Skönt att de löste sig.

Plocka av tändspolarna, spridarna, spjällhus, startmotor och annat smått o gott från gamla motorn kanske?
Fundera på byte av remspännare och löphjulen till remmarna i samma veva också. Se över lagerna/frihjulen till generator och ac pumpen med.
av Rådlös
#1470449
"Har ni något mer jag bör tänka på i detta läget så hojta gärna till!"

Du bör tänka på att en multirem får bli max 10 år! Eller en angiven körsträcka, det som infaller först.
Användarvisningsbild
av chickensalad
#1470754
KalleJ skrev:Skönt att de löste sig.

Plocka av tändspolarna, spridarna, spjällhus, startmotor och annat smått o gott från gamla motorn kanske?
Fundera på byte av remspännare och löphjulen till remmarna i samma veva också. Se över lagerna/frihjulen till generator och ac pumpen med.
Ja, verkligen!
Tack för tipsen! Remspännare och löphjul är inkluderat i bytet. Har även bett mekanikerna se över ACn och generatorn. Har missat att dela med mig av en kanske avgörande detalj - jag har haft ett litet missljud i ACn en tid, lågt vinande ljud på låga varvtal. Det har kommit och gått. Risken finns att det är något där som orsakat haveriet? Vi får se vad han hittar...

Har också kommit överrens om att se vilka delar som vi kan spara - beror lite på vilka delar som sitter på den motorn som kommer.
Rådlös skrev:Du bör tänka på att en multirem får bli max 10 år! Eller en angiven körsträcka, det som infaller först.
Mycket god poäng. Det är 10 år som du säger, eller 18000 mil. Jag hade 5 år eller 9000 mil kvar. Ringde Volvo och fiskade lite efter goodwill. Dom sa att man kan ha otur och att en sten kan flyga upp och träffa samt skada remmen. Så, baserat på den lilla kunskap jag har så är det antingen detta som har hänt eller något kopplat till ACn som jag beskrev ovan.

Kan tillägga att bilen var inne på en service, av modell mindre, 1 vecka innan haveriet.


Bytet är planerat i vecka 44. Återkommer med en update :)

Allt gott,
Johan
av Leopold
#1471026
Såg din tråd nu och inser att jag råkat ut för nästan exakt samma haveriförlopp, dock att jag ev haft en smula mer tur med att motorn inte tycks ha totalhavererat som din verkar ha gjort. När kamremmen byttes så tycktes min motor fungera normalt enligt uppgift från verkstaden.

viewtopic.php?f=56&t=162317

Tycker det är skandalöst att Volvo inte tar ansvar för ett rätt uppenbart tillverkningsfel på dessa motorer, en brusten aggregatrem / multirem får inte kunna orsaka såna här skador på löpande band som det verkar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522197
Gnällande AC-kompressor har jag haft problem med. Det visade sig bero på att det var för lite kylmedia i systemet, vilket i sin tur berodde på en mikroskopisk läcka på kondensorn.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]