KalleJ skrev:Skönt att de löste sig.
Plocka av tändspolarna, spridarna, spjällhus, startmotor och annat smått o gott från gamla motorn kanske?
Fundera på byte av remspännare och löphjulen till remmarna i samma veva också. Se över lagerna/frihjulen till generator och ac pumpen med.
Ja, verkligen!
Tack för tipsen! Remspännare och löphjul är inkluderat i bytet. Har även bett mekanikerna se över ACn och generatorn. Har missat att dela med mig av en kanske avgörande detalj - jag har haft ett litet missljud i ACn en tid, lågt vinande ljud på låga varvtal. Det har kommit och gått. Risken finns att det är något där som orsakat haveriet? Vi får se vad han hittar...
Har också kommit överrens om att se vilka delar som vi kan spara - beror lite på vilka delar som sitter på den motorn som kommer.
Rådlös skrev:Du bör tänka på att en multirem får bli max 10 år! Eller en angiven körsträcka, det som infaller först.
Mycket god poäng. Det är 10 år som du säger, eller 18000 mil. Jag hade 5 år eller 9000 mil kvar. Ringde Volvo och fiskade lite efter goodwill. Dom sa att man kan ha otur och att en sten kan flyga upp och träffa samt skada remmen. Så, baserat på den lilla kunskap jag har så är det antingen detta som har hänt eller något kopplat till ACn som jag beskrev ovan.
Kan tillägga att bilen var inne på en service, av modell mindre, 1 vecka innan haveriet.
Bytet är planerat i vecka 44. Återkommer med en update :)
Allt gott,
Johan