Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaelm
#1470763
När nu vintern närmar sig med kyla, så funderar jag på hur man effektivast kan få upp värmen i motorn efter kallstart.

T.ex. så öppnar ju inte kylarens termostat för att släppa på kylarvätskan, för att förkorta uppvärmningstiden. Så motsvarande borde ju även gälla om man kör på med värme till kupén, även om det tar ett tag innan värmen börjar komma innan motorn fått upp värme.

Men vad av följande är egentligen effektivast, för att korta motorns uppvärmningstid;


1. Stänga av värmen och endast låta kupéfläkten blåsa kalluft

2. Stänga av kupéfläkten, så det inte blåser något alls

3. Stänga av AC/ECC

4. Aktivera recirkuleringsknappen, så klaffar stänger intag av uteluften
#1470767
Ställ klimatanläggningen på Auto, så har du nog löst det.
#1470782
Ja, den kör på väldigt låg fläkthastighet till dess kylarvattbet uppnått en viss temperatur. Men att stänga av fläkten helt så riskerar man nog imma på insidan av rutorna. Så att lämna på auto är nog det bästa.
av m2c
#1470959
Jag brukar köra värmen på recirc när det är riktigt kallt ute. Dock så immar bilen igen efter ett tag, men då slår jag av :)
Inbillar mig att både motor och kupe bli snabbare på det sättet då inte kall uteluft kyler ner glykolen i värmepaketet.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]