Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Mulan
#1470008
Hej,
Kanske en dum fråga men ändå viktig för att hålla rosten borta.
När ni avfettar bilen kör ni hela eller bara nedtill?
Använda starkare eller miljöavfettning?
Sprutar man så att vattnet tränger in innanför inne skärmarna, direkt på skarven är det större risk för rostangrepp.
Hur tvättar man bilen på rätt sätt?
Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1470022
Jag spolar INTE av bilen först, börjar med kallavfettning cirka 15cm upp från nederkant, väntar 3-5 min och lägger på alkalisk avfettning från nederkant upp till handtagen och insida dörrar, i motorutrummet och bagageluckan.
Väntar några minuter och spolar med högtryck/tvättmedel nerifrån och upp och sköljer av med högtryck uppifrån och ner.

Är bilen superskitig blir det lite högre upp med kallavfettning, upp till handtagen och alkalisk avfettning över hela bilen.

Tvättar i det lokala tvättbåset och använder sällan handpåläggning annat än när jag torkar (överväger ett inköp av lövblås).
Användarvisningsbild
av Perra83
#1470195
Efter att kallavfettningen och den alkaliska avfettningen har spolats av och bilen har droppat av lite är det bra att spraya på en flygrostborttagare. Det behövs inte vid varje tvätt och inte heller kallavfettningen. Ja tycker att lacken blir mycket len och fin efter att man har använt flygrostborttagare.
av Editdriver
#1470433
Man får göra som man vill..
Jag, skulle aldrig torka en bil m beröring om jag inte tvättat m beröring!!
Se på rutan där torkarna inte gått.. D blir inte rent utan beröring!! Så, ja, bra tänkt att blåsa torr en "spolad" bil.
Jag förtvättar alltid beröringsfritt o tvättar sedan med 3 vantar (övre del, undre del, fälgar) o självklart egen hink till fälgarna.
Men att tvätta alls är ju bättre än att låta bli.
:-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1470458
Då jag har tillgång till en komplett tvätthall med slangar som hänger från taket med kallavfettning/alkalisk och flygrostbortagare så vräker jag på allt som går på bilen överallt, och det funkar bra för mig, svampar när jag ids och orkar, torkar sällan då jag är lat, kör ut på motorvägen och drar upp bilen i 180kmph sedan är bilen torr, helt beröringsfritt :-)
av sjörök
#1470775
ett bra medel i kombo med högtryck (på lite avstånd) är perfekt.
Om du skall handtvätta ,skulle jag ha en svamp på nederdelen av bilen,
och en annan på överdelen. gränsen går vid dörrlisten (några decimeter upp ifrån nederkant)
kör du regnvatten, slipper du skinna/torka. Tidningspapper och fönsterputs på rutorna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1470776
Några saker som jag kör efter:
Alkalisk avfettning över hela bilden, detta tar även flugor i fronten sommartid.
Kallavfettning ska maximalt användas upp till dörrhandtagen, detta för att det inte ska tränga ner i dörrar etc.
En hink för däck/fälgar och en för övriga bilen.
En svamp/vante för däck/fälgar och en för övriga bilen.
Fysiskt berör/svampa nedre delen av bilen som sista steg i tvättprocessen.
Lägg alltid avfettning på torr bil.
Låt aldrig avfettning och andra medel torka in på bilen.

Jag brukar även köra med en skummande förtvätt för att få bort så mycket löst sittande smuts som möjligt.
Ibland kör jag även med en skummande försegling av lacken som sista tvättsteg.

Glöm inte att torka bilen och dörrgångar när du har tvättat klart!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]