Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470766
Klassningen är ju viktigare än att viskositeten är exakt 0w-30.
#1471393
peckapecan skrev:Köper också min olja på Oljemagasinet, däremot har jag aldrig behövt toppa upp någon olja mellan serviceintervallerna

Det förespråkas ju 0-30 till dessa motorer, men kollar jag i handbok så ska det vara 5-30
Har du samma årsmodell 09 samt 2.5FT då? För KalleJ infogade ju en bild där det står 0W-30. Jag har inte min egen manual farmför mig nu men jag har för mig den ser likadan ut.
#1471600
Köpte 20L dunk från oljemagasinet med Mobil Super 3000 Formula VC, 0w-30 A5B5

Oljan är framtagen för 5-cylindriga bensin- och dieselmotorer, som kräver Volvo VCC 95200377 specifikation.

Jag gav 1800 med frakt vilket blir 90:-/liter.
#1471612
Volvo VCC 95200377 oljan har väl upp till 3000mils oljebytesintervall i diesel motorerna?
Så ett inte allt för illa antagande är att billigare 5w-30 A5/B5 oljor fungerar tillfredställande med 1500mils intervall i 2.5FT.

Då hamnar vi runt 40-50kr litern och dubbla oljebyten så snarlik kostnad per mil i olja.

5L
https://www.amazon.se/MANNOL-MN7707-5-V ... 62388&th=1

20L
https://www.levoil.de/epages/62903875.s ... cts/770748
#1473208
KalleJ skrev: fre 22 okt 2021, 16:49 Biltema oljan möter specifikationen. Den är inte VCC certifierad, det är skillnaden.
Står inget om VCC i databladet. Bara a5/b5. FYI

Då lägger jag hellre 10-15kr litern till och får en certifierad olja. Eller en billigare än 100kr litern ;)

Egentligen ska man undvika sådana oljor.
Eller ja den är inte mer rätt än någon annan a5/b5 som också råkar vara 0w-30.
Du skulle lika gärna kunna köpa Mannols billigaste A5/B5.

Edit: hittade denna Godkänd/Certifierad.
https://www.dackleader.se/butik/oljor/m ... temid=1596 (dyr frakt)

https://www.motoroljakungen.se/sv/fuchs ... 0-20l.html
Tänkte beställa nu och gick igenom tråden en gång till och såg detta svar...
Vad innebär VCC certifiering då? Jag sökte men hittade inget. Att man kan byta mer sällan, typ "long life"? Tänker eftersom du skrev 3000 mil vs 1500 mil i ett senare inlägg (även om det var diesel, jag bensin/etanol).

Du la ju själv in en bild från manualen som säger A5/B5 är den kvalitén som gäller. Av gamla marathontrådar jag läst om olja så har jag fått för mig slutsatsen är att det viktiga är att oljekvalitén är uppfylld oavsett märke etc, resten är mest säljsnack... Men jag är ju rädd så måste fråga ändå.

Vilken extra funktion fyller då VCC om man har för avsikt att byta 1 gång per år? (drygt 1000 mil). 42kr litern med gratis frakt från Amazon är ju frestande då man ska kunna lita på märkningen A5/B5 även om jag inte hört talas om märket "Mannol".
#1473256
Pontuspf skrev: Tänkte beställa nu och gick igenom tråden en gång till och såg detta svar...
Vad innebär VCC certifiering då? Jag sökte men hittade inget. Att man kan byta mer sällan, typ "long life"? Tänker eftersom du skrev 3000 mil vs 1500 mil i ett senare inlägg (även om det var diesel, jag bensin/etanol).

Du la ju själv in en bild från manualen som säger A5/B5 är den kvalitén som gäller. Av gamla marathontrådar jag läst om olja så har jag fått för mig slutsatsen är att det viktiga är att oljekvalitén är uppfylld oavsett märke etc, resten är mest säljsnack... Men jag är ju rädd så måste fråga ändå.

Vilken extra funktion fyller då VCC om man har för avsikt att byta 1 gång per år? (drygt 1000 mil). 42kr litern med gratis frakt från Amazon är ju frestande då man ska kunna lita på märkningen A5/B5 även om jag inte hört talas om märket "Mannol".
Volvo VCC 95200377 är specen på 0W-30 A5/B5 oljorna som auktoriserade Volvo verkstäder ska använda. Finns inte med i ägarmanualerna av någon anledning dok (sökte igenom ett par).
Väldigt svårt att hitta någon mer info om vilka krav som ställs på för att nå godkännande, förutom att man måste skicka in oljan till Volvo för test.
Kör på vad du vill, svårt att veta hur mycket VCC 95200377 godkända oljor skiljer sig från andra 0/5W-30 a5/b5 oljor som inte är godkända/approved.
ACEA specifikationen är inte samma sak som oljekvalité dok. Den har mycket att göra med utsläppskrav och förbrukning.

Jag har 10L OKQ8 olja till nästkommande byten sen lär jag hinka i Shell Helix 0W-40 A3/B4 :-D

Här är Valvoline's Synpower FE 0W-30 95200377 godkännande t.ex.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... RMnqth3Tp6
Notera A5/B5-12 vilket är näst senaste.
Här är A5/B5-16 inte hittat någon sådan olja ännu dok.
https://360.lubrizol.com/Specifications ... A-A5-B5-16


Biltemas 0W-30 olja har inte blivit testad hos Volvo.
Hoppas du blev lite klokare.

Vill du vara säker på att få riktigt bra olja håll dig till oljor med VCC 95200377 godkännande och hög VI.
Valvoline och Mobil t.ex.

Antagligen inga som helst problem att köra Mannols billigaste a5/b5 med 1000mils intervall dok :nerd:
#1473315
Jag gissar nu, men skulle tro att VCC-certifieringen innebär Volvos specifikationer på longlife-olja, alltså att vissa krav ska vara uppfyllda för att klara 3000 mil utan oljebyte.
Nu råkar jag tycka att longlife och så långa bytesintervaller är galet, så byter man olja en gång om året eller max 1500 mil (vilket som nu infaller först) bör vilken som helst olja som uppfyller övriga krav vara bra nog.
#1473401
Frågan är då vad övriga krav är... Tidigare har jag fått lära mig att det viktiga är att olja uppfyller kvalitetskraven, sen vad det står för märke är mer vad man är sugen på att betala. Nu säger KalleJ att ACEA-specifikationen inte är samma sak som oljekvalité vilket jag tycker låter konstigt då det enda som står i manualen är ACEA A5/B5. Jag vill fortfarande tro att VCC-märkning bara en säljsak, men så kan jag och andra sidan inget om oljor egentligen.

Biltemas som jag länkade i första inlägget står "Volvo 95200 377" så jag tycker det låter som att den på nåt sett uppfyller Volvo-kraven (fast jag vill ju ha en annan ändå).

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]