- fre 22 okt 2021, 17:56
#1470585
Har en XC60 -18, T5. Bilen har eftermonterad elektrisk motorvärmare, batteriladdare samt kupévärmaruttag.
Är första hösten med denna bil så jag bläddrade i boken och läser: Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid kortare körsträckor.
Har ca. 3 km till affärer och 6 km till jobbet. Detta bör väl räknas som "kortare körsträckor"
Varför rekommenderar Volvo detta? Slitage på värmaren och dess tändmodul? onödig bensin förbrukning?
När jag behöver bilen och glömt att sätta i motorvärmarkabeln i uttaget och det är -15 grader ute, är jag helt utan värme i kupén vid körning eller tar den värmen från annat håll?
Om jag kör Parkeringsvärmaren men har Tillskottsvärmaren avaktiverad, värmer det motorn och kupén då?
Har jag läst slarvigt i manualen eller är det dåligt förklarat? Hoppas på ett förtydligande från Er
Är första hösten med denna bil så jag bläddrade i boken och läser: Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid kortare körsträckor.
Har ca. 3 km till affärer och 6 km till jobbet. Detta bör väl räknas som "kortare körsträckor"
Varför rekommenderar Volvo detta? Slitage på värmaren och dess tändmodul? onödig bensin förbrukning?
När jag behöver bilen och glömt att sätta i motorvärmarkabeln i uttaget och det är -15 grader ute, är jag helt utan värme i kupén vid körning eller tar den värmen från annat håll?
Om jag kör Parkeringsvärmaren men har Tillskottsvärmaren avaktiverad, värmer det motorn och kupén då?
Har jag läst slarvigt i manualen eller är det dåligt förklarat? Hoppas på ett förtydligande från Er