Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470581
Verdi skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?
Tråden handlar om batteribilar. De går på el. Det är inte oväsentligt hur elenergin framställas så att målbilden uppfylls givet klimathotet som det framställs.


Verdi skrev:Miljöpartiet är väl inte ansvariga för elbilsboomen runt om i världen? Måste vara nåt fullständigt unikt om ett litet 4%-parti i ett litet land kan påverka hela världen på det viset.
Miljöpartiet kan som tur är inte påverka hur övriga världen agerar. Även om de själva tror det. Sverige ska ju vara den stora förebilden enligt MP. Enligt min uppfattning är den enda bilden i sammanhanget MP:s egna grandiosa självbild. Men eftersom MP har ett oproportionellt inflytande över energipolitiken i Sverige så angår det mig. Och jag anser inte att MP är rimliga på något sätt. Och jag är inte ensam om det.


Verdi skrev:Det höga elpriset beror på Ryssland till största delen. De har strypt gastillförseln/höjt priset på gas och det har skapat högre efterfrågan och därför högre priser. Eftersom vi sitter ihop elnätsmässigt så är det ju ingen elproducent som hellre säljer billigt till en Malmöbo istället för dyrt till en Hamburg-bo. Och det är ju även därför de startade oljeeldningen i Karlshamn. De kunde ju göra vinst tack vare det höga elpriset.
Det är därför som Sverige behöver egen planerbar elenergiproduktion som består av baskraft och reglerkraft som täcker upp den intermittenta delen.
Dessutom behöver vi stärka upp överföringskapaciteten i kombination med planerbar elkraftproduktion på de ställen som den redan nedlagda kärnkraften låg. Gärna ny kärnkraft, eller annan planerbar kraft som är fossilfri om det finns. Om vi kan visa att vi har inhemsk effektbalans i vårt elnät mellan produktion och efterfrågan i alla delar av vårt rike, så kan vi hävda till EU att hela vårt land är ett enda elområde. Det går inte idag.


Verdi skrev:Förindustriell nivå? De flesta miljöpartister bor ju i städer...
Människor bodde i städer under förindustriell tid också. MP är dock inte nöjda med dagens koldioxidhalt. De vill ha ner den till förindustriell nivå, och troligen lite till...


Verdi skrev:Om det spelar roll vad vi gör eller inte är inte relevant egentligen eftersom _alla_ förväntas göra rätt för sig. Kina är ett väldigt stort land. Men det går ju att bryta ner deras utsläpp ner på individnivå också. Dessutom har de massor av fabriker i Kina som producerar saker som vi i väst köper. Då är det ju egentligen vi som står för efterfrågan som är skyldiga till utsläppen, eller hur? Men det spelar inte heller någon roll. Det är upp till alla länder att göra rätt för sig.
Ja, Kina är ett stort land. Stort land medför stora utsläpp. Men även per capita är Kina idag på ungefär samma nivå i CO2 utsläpp som t.ex. Tyskland, som anses vara en grön nation, vars omställning ska vara en förebild för omvärlden... Och Kinas CO2-utsläpp per capita bara ökar och ökar. En särskilt försvårande omständighet i sammanhanget är att Kina är en stor nation med många invånare som styrs av en totalitär regering. Konsekvenserna blir mer omfattande globalt. Om Sverige skulle misskötas på samma sätt så skulle ju inte det drabba övriga världen alls på samma sätt. Alltid något. Jag håller med om att det är fel att vi i väst indirekt orsakar utsläpp Kina med vår handel. Dessutom blir det ett indirekt stöd till regimen i Kina. Men som enskild konsument är det inte helt lätt att undvika. Det är inte bara krims krams på nätet vi handlar från Kina. Det är långt värre än så.


Verdi skrev:Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med.
En del batteribilsförespråkare argumenterar ofta slentrianmässigt att batteribilar är rena och minsann en global lösning på bilismens CO2-utsläpp. Det upprepas som ett mantra i försök att få det till sanning. Det är inte sant på något vis. Men att försöka få batteribilsfantaster att fatta det är inte lönt. De har helt enkelt bestämt sig för att elenergin just till batteribilar är förnyelsebar, att smutsig kontinental marginalel aldrig används att ladda med i Sverige, att laddning i Sverige inte påverkar utsläpp i andra länder, etc. De upprepar dylika argument slentrianmässigt. Trots att det är väldigt enkelt att faktamässigt inse att det inte stämmer. Visst är batteribilar ofta en förbättring, men många andra tekniska lösningar hade varit bättre rent CO2-mässigt. Men de trängs undan av batteribilstekniken eftersom just den hästen har politikerna bestämt att satsa som vinnare. De andra hästarna har man slaktat. Men hästen man satsat på haltar redan betänkligt och har magknip, och frågan är om den ens kommer i mål. Den har helt enkelt fått fel havre. I stället för förnylesebar havre skulle den ha ätit fossilfri havre... Och maten lär inte bli bättre i morgon.

Men de batteribilsförespårkare som anger argument som att de är roliga, accar snabbt, inte förorenar lokala miljön, etc. är helt rätt ute. Batteribilar ska inte uteslutas, de ska användas jämte annan teknik. De har sin plats särskilt i tätortstrafiken. Men ett enda teknikslag kan inte ensamt globalt lösa transportsektorns del av målbilden givet klimathotet.
#1470582
Malmstroem skrev:... Även elbilsandelen i Kina är baserad på politiska beslut -- men eftersom så pass stor andel av elen kommer från kol så går det att diskutera hur miljövänligt det är...
I Kina satsar man på batteribilar för att i första hand minska utsläppen i den lokala stadsmiljön. De har stora problem med den. De satsar alltså inte på batteribilar för att minska på CO2-utsläpp i första hand. De bygger dessutom mer fossileldade kraftverk hela tiden. De ökar sin CO2-utsläpp, både nationellt och per capita.
av Bannad
#1470584
Camel skrev:
Verdi skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?
Tråden handlar om batteribilar. De går på el. Det är inte oväsentligt hur elenergin framställas så att målbilden uppfylls givet klimathotet som det framställs.


Verdi skrev:Miljöpartiet är väl inte ansvariga för elbilsboomen runt om i världen? Måste vara nåt fullständigt unikt om ett litet 4%-parti i ett litet land kan påverka hela världen på det viset.
Miljöpartiet kan som tur är inte påverka hur övriga världen agerar. Även om de själva tror det. Sverige ska ju vara den stora förebilden enligt MP. Enligt min uppfattning är den enda bilden i sammanhanget MP:s egna grandiosa självbild. Men eftersom MP har ett oproportionellt inflytande över energipolitiken i Sverige så angår det mig. Och jag anser inte att MP är rimliga på något sätt. Och jag är inte ensam om det.


Verdi skrev:Det höga elpriset beror på Ryssland till största delen. De har strypt gastillförseln/höjt priset på gas och det har skapat högre efterfrågan och därför högre priser. Eftersom vi sitter ihop elnätsmässigt så är det ju ingen elproducent som hellre säljer billigt till en Malmöbo istället för dyrt till en Hamburg-bo. Och det är ju även därför de startade oljeeldningen i Karlshamn. De kunde ju göra vinst tack vare det höga elpriset.
Det är därför som Sverige behöver egen planerbar elenergiproduktion som består av baskraft och reglerkraft som täcker upp den intermittenta delen.
Dessutom behöver vi stärka upp överföringskapaciteten i kombination med planerbar elkraftproduktion på de ställen som den redan nedlagda kärnkraften låg. Gärna ny kärnkraft, eller annan planerbar kraft som är fossilfri om det finns. Om vi kan visa att vi har inhemsk effektbalans i vårt elnät mellan produktion och efterfrågan i alla delar av vårt rike, så kan vi hävda till EU att hela vårt land är ett enda elområde. Det går inte idag.


Verdi skrev:Förindustriell nivå? De flesta miljöpartister bor ju i städer...
Människor bodde i städer under förindustriell tid också. MP är dock inte nöjda med dagens koldioxidhalt. De vill ha ner den till förindustriell nivå, och troligen lite till...


Verdi skrev:Om det spelar roll vad vi gör eller inte är inte relevant egentligen eftersom _alla_ förväntas göra rätt för sig. Kina är ett väldigt stort land. Men det går ju att bryta ner deras utsläpp ner på individnivå också. Dessutom har de massor av fabriker i Kina som producerar saker som vi i väst köper. Då är det ju egentligen vi som står för efterfrågan som är skyldiga till utsläppen, eller hur? Men det spelar inte heller någon roll. Det är upp till alla länder att göra rätt för sig.
Ja, Kina är ett stort land. Stort land medför stora utsläpp. Men även per capita är Kina idag på ungefär samma nivå i CO2 utsläpp som t.ex. Tyskland, som anses vara en grön nation, vars omställning ska vara en förebild för omvärlden... Och Kinas CO2-utsläpp per capita bara ökar och ökar. En särskilt försvårande omständighet i sammanhanget är att Kina är en stor nation med många invånare som styrs av en totalitär regering. Konsekvenserna blir mer omfattande globalt. Om Sverige skulle misskötas på samma sätt så skulle ju inte det drabba övriga världen alls på samma sätt. Alltid något. Jag håller med om att det är fel att vi i väst indirekt orsakar utsläpp Kina med vår handel. Dessutom blir det ett indirekt stöd till regimen i Kina. Men som enskild konsument är det inte helt lätt att undvika. Det är inte bara krims krams på nätet vi handlar från Kina. Det är långt värre än så.


Verdi skrev:Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med.
En del batteribilsförespråkare argumenterar ofta slentrianmässigt att batteribilar är rena och minsann en global lösning på bilismens CO2-utsläpp. Det upprepas som ett mantra i försök att få det till sanning. Det är inte sant på något vis. Men att försöka få batteribilsfantaster att fatta det är inte lönt. De har helt enkelt bestämt sig för att elenergin just till batteribilar är förnyelsebar, att smutsig kontinental marginalel aldrig används att ladda med i Sverige, att laddning i Sverige inte påverkar utsläpp i andra länder, etc. De upprepar dylika argument slentrianmässigt. Trots att det är väldigt enkelt att faktamässigt inse att det inte stämmer. Visst är batteribilar ofta en förbättring, men många andra tekniska lösningar hade varit bättre rent CO2-mässigt. Men de trängs undan av batteribilstekniken eftersom just den hästen har politikerna bestämt att satsa som vinnare. De andra hästarna har man slaktat. Men hästen man satsat på haltar redan betänkligt och har magknip, och frågan är om den ens kommer i mål. Den har helt enkelt fått fel havre. I stället för förnylesebar havre skulle den ha ätit fossilfri havre... Och maten lär inte bli bättre i morgon.

Men de batteribilsförespårkare som anger argument som att de är roliga, accar snabbt, inte förorenar lokala miljön, etc. är helt rätt ute. Batteribilar ska inte uteslutas, de ska användas jämte annan teknik. De har sin plats särskilt i tätortstrafiken. Men ett enda teknikslag kan inte ensamt globalt lösa transportsektorns del av målbilden givet klimathotet.
.
Instämmer, bra skrivet Camel :-)
.
.
#1470592

poseidon skrev:
joel80 skrev:
poseidon skrev:Glöm inte EL från Solpaneler. Inte heller särskilt planerbar vilket ytterligare bidrar till effektobalansen.

Även inom detta område är det kört eftersom Meritokrati inte råder.
Solkraftsel är ändå rätt bra då den produceras på dagtid då behovet är högst. Jag har fått märkbart bättre betalt för min solel jag kunnat sälja dagtid än övrig el jag köpt tillbaka. Men såklart är det långt ifrån hela lösningen, men den hjälper till dagtid.
En kall vintermorgon i januari duger ingen solel, några watt får du säkert ut, ofta blåser det inte heller när det är kallt på vintern.

Dvs varken vind eller sol kan räknas till baskraften som vi behöver för att fortsätta vara ett I-land.
Ang solceller på vintern är väl inget någon här säger emot när det gäller svenskaförhållanden? Det jag skrev om solel motsa inte det du skriver heller.

En solig decemberdag eller januaridag toppar mina solceller på ca 1.2kW. Mitt system är på 8,7kW totalt. Men då krävs det ju att det inte ligger ett lager snö på dem.

Nere på kontinenten ger däremot solel betydligt mer även under vintermånaderna. Och nu när vi är så ihopkopplade påverkar det oss också.

Däremot har vi betydligt mer vind under vinterhalvåret så vindkraft ger mer under det halvår det behövs mest. Men där behövs det byggs ut korttidslagring så det går att jämn ut från blåsiga dagar till lugnare dagar.
#1470608
EPSON skrev: fre 22 okt 2021, 16:32 @ verdi.
Vilket slentriaingnäll syftar du på ?
.
Citat verdi.. "Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med" Slut citat
.
.
"Sverige är ett så litet land" och skyll allt på Miljöpartiet osv osv.
#1470611
En elbil som laddas med el från ett kolkraftverk är ändå bättre på alla mätbara sätt än en bil som eldar oljederivat ute bland allmänheten.

Jag jobbar sen 13 år tillbaka på ett kärnkraftverk. Jag är hyfsat väl insatt i elproduktionen. Klart jag tycker att det vore bra med mer kärnkraft men sett ut Sveriges perspektiv så klarar vi oss själva fortfarande. Dock lider vår södra landsända av att Tyskland inte klarar sig själv längre. I form av högre elpriser. Men det är ju inte Mps fel.
#1470618
Vi konstaterade för ett antal inlägg sedan att MP är skyldiga till mycket ont i den svenska politiken likt "de gröna" i Tyskland iom den förtida nedläggningen av kärnkraften.
Visst MP är inte ensamt skyldiga till allt men det är oftast de som basunerar ut hur det vill ha det i både det ena å det andra ärendet utan att själva ha något eget realistisk förslag på hur vi skall ta oss dit.

MP får helt enkelt klä skott (ibland oförtjänt mycket) för den pågående idiotin i vårt samhälle.
#1470619
Verdi skrev:En elbil som laddas med el från ett kolkraftverk är ändå bättre på alla mätbara sätt än en bil som eldar oljederivat ute bland allmänheten.
Det stämmer. Men skillnaden är marginell och helt otillräcklig på alla mätbara sätt om klimathotet är som det framställs. Det duger helt enkelt inte att resonera så ur ett globalt perspektiv. Elenergiproduktionen måste helt enkelt bli mycket mindre fossilbaserad, annars kommer inte målbilden att uppfyllas på långa vägar. Dessutom är det mycket bråttom såsom klimathotet framställs, med olika "tipping points" osv. Det hela lirar helt enkelt inte ihop. Trovärdigheten går mot noll. Men det förringar inte det faktum att batteribilar är kul att köra, för det är de.


Verdi skrev:Jag jobbar sen 13 år tillbaka på ett kärnkraftverk. Jag är hyfsat väl insatt i elproduktionen. Klart jag tycker att det vore bra med mer kärnkraft men sett ut Sveriges perspektiv så klarar vi oss själva fortfarande. Dock lider vår södra landsända av att Tyskland inte klarar sig själv längre. I form av högre elpriser. Men det är ju inte Mps fel.
MP har mycket stor del i den försämring av vårt inhemska elnät som skett senaste åren. MP sitter i regeringen. En regerings ansvar inkluderar enligt mig att säkerställa nationens elförsörjning. Nedläggning av ytterligare kärnkraft i kombination med utökning av vindkraft är ett stort problem som ökar vårt beroende av omvärlden på ett mycket olyckligt sätt. Det är ett elförsörjningsmässigt, säkerhetspolitiskt, ekonomiskt samt klimatmässigt problem. Raka motsatsen till det ansvar som en regering ska ta för nationens elförsörjning. Det hjälper ju inte att "vara hyfsat insatt" om man inte fokuserar på de verkliga problemen.

Man kan ju läsa lite vad SVK skriver i sin senaste kraftbalansrapport om kraftläget under senaste vintern:

Topplasttimmen under vintern 2020/2021 inträffade 12 februari 2021 kl. 8–9. Den timmen var den svenska elförbrukningen ca 25 500 MWh/h. Nettoimport rådde med ca 500 MWh/h.
Under topplasttimmen producerade den svenska kärnkraften 6 900 MWh/h vilket är 100 procent av installerad effekt. Vindkraften producerade 6 600 MWh/h vilket är 66 procent av installerad effekt under topplasttimmen, vilket är ovanligt högt. Hade vindkraften endast producerat 9 % av installerad kapacitet, vilket motsvarar den antagna tillgängligheten för vindkraft, hade den producerat 5 700 MW mindre under topplasttimmen. Trots att vattenkraften hade kunnat öka sin produktion kraftigt hade denna haft svårt att överföras till södra Sverige då överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 i princip var fullt utnyttjad. Nordiska och svenska uppregleringsbud plus importmöjligheter från Östersjöländerna var under 4 000 MW, vilket inte hade varit tillräckligt. Givet andra vindförhållanden hade effektsituationen alltså kunnat vara mycket mer ansträngd. Sammanfattningsvis påverkar vindkraften nu den svenska effektbalansen mer allteftersom den får en mer framträdande roll i produktionsmixen. Mängden tillgänglig effekt för en viss timme kan således variera med allt större volymer, vilket ovanstående siffror tydligt visar.
Kärnkraftsreaktorernas framtid har stor påverkan på Sveriges effektbalans under topplasttimmen. Ringhals 1 (880 MW) stängdes i december 2020 vilket medförde en tydligt försämrad effektbalans för Sverige. Inga fler stängningar är dock planerade. I Finland byggs reaktorn Olkiluoto 3 med en effekt om 1 600 MW, vilken efter betydande förseningar förväntas tas i drift i mars 2022. Reaktorn kommer då att minska Finlands importberoende och bidra till bättre effektbalans i det nordiska el-systemet över lag.
Vindkraft är det kraftslag som ökar mest både i Sverige och i angränsande länder, och ökningen kommer sannolikt att fortsätta. Vindkraften bidrar dock inte till effektbalansen under vinterns kalla perioder med särskilt hög tillgänglighet, och dess produktion är inte planerbar. Samtidigt ökar elanvändningen successivt.

Definition av Effektbalans: Skillnaden mellan produktion och förbrukad elektrisk effekt för ett visst område (t.ex. Sverige) vid en viss tidpunkt. Ett underskott mellan egen produktion och förbrukning måste balanseras med import eller förbrukningsflexibilitet. I ett läge med effektbrist – då effektbehovet inte kan tillgodoses med varken import eller förbrukningsflexibilitet - innebär det att lastfrånkoppling krävs för att klara effektbalansen.


Man kan ju fundera på vad som händer den dagen kärnkraften är nedlagd och vindkraften utbyggd så att nödvändig storlek på reglerkraft när det inte blåser överstiger vattenkraftens kapacitet. Man spår ju att Sveriges elbehov nästan dubbleras inom en ganska snar framtid. MP sitter i regeringen och vill inget hellre än att lägga ner all kärnkraft. Alla dagar i veckan. De har ingen tekniskt hållbar lösning i sin elenergipolitik. Dessutom påstår de att klimathotet är akut och det är bråttom, mycket bråttom, att ställa om. Noll trovärdighet. Som väl är börjar fler och fler att inse detta.
  • 1
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 380

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]