Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1470647
EPSON skrev: fre 22 okt 2021, 16:37
Lucif3r skrev:Äh, det är pengar det handlar om, inget annat. Miljöpratet är bara en metod för att få folket på sin sida. Så är det alltid, inom istortsett allt.
Finns det inga pengar att tjäna så kommer dom göra så lite dom bara kan smita undan med. I bil-miljön gör dom ju det genom att straffskatta fossilbilar, utan att lägga fram ett vettigt alternativ som fungerar i hela landet för alla hushåll oavsett inkomst - och inte bara mitt i stan med gångavstånd till varenda affär och bussar som går var tionde minut precis dit man vill....

Är politikerna stoppklossar? Absolut!
.
Oavsett miljöproblemen?
Så vad slutledningen är: Så länge det INTE drabbar ens egna plånbok och möjligheter så är det helt ok att vara miljökämpe?
Miljökämpe får vi väl allt lov att bli allihop förr eller senare? Om det är så illa ställt med miljön globalt som mycket tecken och reella händelser tyder på.
Vi får nog alla vara med att betala för att få tillbaka en miljö som jorden själv skapar och behåller balansen i utan att vi stör den för mycket med våra utsläpp och olika aktiviteter som tär (kanske slut) på jordens resurser.
Bilismen är ju bara en pusselbit i hela miljöpusslet. Den är tacksam slå på.
Straffa ut nya bensin- och dieselbilar med hög skatt. Helt OK för min del för därigenom kommer färre sådana bilar rulla på vägarna i framtiden, som nog måste till.
De bensin- och dieselbilar bilar som redan finns ja vad göra med dem? Låta dem rulla på vägarna tills det blir dags för skroten eller bilpressen? Näe verkar inte bli så om förslag om att förbjuda försäljning av bensin och diesel blir verklighet. Då blir det dags byta till en bil som går på nåt som är tillåtet som el eller nåt annat tillåtet. Kan ju innebära ökade kostnader som slår från två håll: gamla bilen kan bli nästan värdelös och en annan ny eller begagnad som får köras kan ju göra ett mer eller mindre stort hål i plånboken.
Köra elbil kanske kan bli billigare köra än annat men vägtrafikskatten kommer förstås höjas rejält nån gång i framtiden. Högt pris på el per kWh är förmodligen här för att stanna. De som cyklar och går borde klara sig undan hyfsat ekonomiskt.
Själv har jag väl inte gjort jättemycket för bättre miljö än annat än att jag kör laddhybrid numera och kör mindre med mil än förr. Droppe i havet men något lite åt rätt håll kanske. Man får göra det man kan och har råd med för en bättre miljö, man skall ju leva också. Om man får. :-)
/Bo
av Bannad
#1471408
Att behålla priserna på fossila bränslen och istället än mer subventionera elaternativen skulle vara en smidigare övergång till ett miljövänligare samhälle.
Att miljöfanatiska politiker MÅSTE straffa medborgarna tyder ju bara på att dom inte har några andra lösningar.
Att sedan som miljökämpe springa omkring och tycka elbilar är det renaste miljöalternativet är ju rent nonsens med tanke på vad elen kommer ifrån.
#1471679
EPSON skrev: tor 28 okt 2021, 13:00Att sedan som miljökämpe springa omkring och tycka elbilar är det renaste miljöalternativet är ju rent nonsens med tanke på vad elen kommer ifrån.
För att inte tala om energiåtgång, resurser och allt annat som måste till för nyproduktion av bilar. Och så då batterierna förstås, vars produktion är allt annat än miljövänlig. Eller vänlig mot barnslavar i t.ex. Kongo, arbetare i Kina etc.
#1471973

MarcusJ skrev:
EPSON skrev: tor 28 okt 2021, 13:00Att sedan som miljökämpe springa omkring och tycka elbilar är det renaste miljöalternativet är ju rent nonsens med tanke på vad elen kommer ifrån.
För att inte tala om energiåtgång, resurser och allt annat som måste till för nyproduktion av bilar. Och så då batterierna förstås, vars produktion är allt annat än miljövänlig. Eller vänlig mot barnslavar i t.ex. Kongo, arbetare i Kina etc.
Lite skenheligt att folk plötsligt blir så mån om allas arbetsrätt när det gäller elbilar och ändå fortsätter med oljebaserade drivmedel som orsakar så mycket mer lidande, leder till konflikter och krig och även där använder t.ex kobolt i raffinerade produkter.

Batterier utvecklas dessutom väldigt fort nu. Mängden känsliga metaller som behövs har minskat drastiskt senaste 5 åren och energiåtgången likaså. Energitätheten per kg har tredubblats sen 2010. Varje kWh kräver mindre material.
#1471989
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:15Lite skenheligt att folk plötsligt blir så mån om allas arbetsrätt när det gäller elbilar och ändå fortsätter med oljebaserade drivmedel som orsakar så mycket mer lidande, leder till konflikter och krig och även där använder t.ex kobolt i raffinerade produkter.
Jaha, är man skenhelig nu också? Och två fel gör ett rätt...

För egen del har jag aldrig förnekat problemen med oljeberoendet och oljeindustrin, man kan faktiskt tycka att båda sakerna är dåliga. Den största förekomsten av skenhelighet och i nuläget orealistiska förväntningar tycks mig återfinnas hos de som med stjärnögda predikningar prisar elbilarnas lov och frälsning.

Du gillar elbilar, fint. Du har elbil, fint. Det fungerar alldeles utmärkt för dig, fint. Lämnar det där...
#1472043

MarcusJ skrev:
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:15Lite skenheligt att folk plötsligt blir så mån om allas arbetsrätt när det gäller elbilar och ändå fortsätter med oljebaserade drivmedel som orsakar så mycket mer lidande, leder till konflikter och krig och även där använder t.ex kobolt i raffinerade produkter.
Jaha, är man skenhelig nu också? Och två fel gör ett rätt...

För egen del har jag aldrig förnekat problemen med oljeberoendet och oljeindustrin, man kan faktiskt tycka att båda sakerna är dåliga. Den största förekomsten av skenhelighet och i nuläget orealistiska förväntningar tycks mig återfinnas hos de som med stjärnögda predikningar prisar elbilarnas lov och frälsning.

Du gillar elbilar, fint. Du har elbil, fint. Det fungerar alldeles utmärkt för dig, fint. Lämnar det där...
Jag sa inte att du var skenhelig, jag sa att det är skenheligt att folk plötsligt blivit så "medvetna". Så miljömässigt är det kanske bra att det ändå får folk att plötsligt bli så miljömedvetna, eller medvetna om taskiga förhållanden bland de som gett oss metaller till all vår teknik senaste årtionden. Hållbarhet i framtagandet av metaller är något som förhoppningsvis då också spiller över till övriga produktionskedjor.

Fint att vi är överens om att problemen kring metallerna och framställan av fossilt bränsle båda två är problematiska. Det är ändå skönt att se att det blir bättre och bättre med batteriproduktionen. Kanske lite tack vare det ljus den har fått på sig av kritiker och konkurrenter.

Jag har elbil mycket för att det enligt mig är riktigt roliga bilar! Snabba och rappa. En ny teknik som ger mig en väldig körglädje. Jag uppskattar att kunna "tanka" hemma eller där jag parkerar. Är i Tyskland nu och 50 meter från porten hos kompisen jag hälsar på fanns en laddstolpe, så där står den nu och laddar inför hemresan imorgon.

Aldrig heller haft så bra dragbil. Att köra husvagn och släp med den är helt fantastiskt.

Att det sen dessutom är billigt per mil med el och att det är betydligt mindre påfrestande för miljön och inte ger några lokala utsläpp alls är ett klart plus. Men största fördelarna är att det enligt mig är en bättre och roligare produkt rakt igenom.
av Bannad
#1472046
MarcusJ skrev: mån 01 nov 2021, 13:41
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:15Lite skenheligt att folk plötsligt blir så mån om allas arbetsrätt när det gäller elbilar och ändå fortsätter med oljebaserade drivmedel som orsakar så mycket mer lidande, leder till konflikter och krig och även där använder t.ex kobolt i raffinerade produkter.
Jaha, är man skenhelig nu också? Och två fel gör ett rätt...

För egen del har jag aldrig förnekat problemen med oljeberoendet och oljeindustrin, man kan faktiskt tycka att båda sakerna är dåliga. Den största förekomsten av skenhelighet och i nuläget orealistiska förväntningar tycks mig återfinnas hos de som med stjärnögda predikningar prisar elbilarnas lov och frälsning.

Du gillar elbilar, fint. Du har elbil, fint. Det fungerar alldeles utmärkt för dig, fint. Lämnar det där...
.
Problemet är att vissa inte förstår att det är ur askan i elden. En elbil är väl mer än bara El eller har jag fel? Den rullar på något- det finns en inredning, lack osv osv.. Den som tror att dessa material är allt igenom miljövänliga har nog fått det om bakfoten.
Men som sagt- Det kommer alltid finnas "Rickard Rättrådig" som inte låter någon annan ha en annan åsikt.
#1472053
EPSON skrev:
MarcusJ skrev: mån 01 nov 2021, 13:41
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:15Lite skenheligt att folk plötsligt blir så mån om allas arbetsrätt när det gäller elbilar och ändå fortsätter med oljebaserade drivmedel som orsakar så mycket mer lidande, leder till konflikter och krig och även där använder t.ex kobolt i raffinerade produkter.
Jaha, är man skenhelig nu också? Och två fel gör ett rätt...

För egen del har jag aldrig förnekat problemen med oljeberoendet och oljeindustrin, man kan faktiskt tycka att båda sakerna är dåliga. Den största förekomsten av skenhelighet och i nuläget orealistiska förväntningar tycks mig återfinnas hos de som med stjärnögda predikningar prisar elbilarnas lov och frälsning.

Du gillar elbilar, fint. Du har elbil, fint. Det fungerar alldeles utmärkt för dig, fint. Lämnar det där...
.
Problemet är att vissa inte förstår att det är ur askan i elden. En elbil är väl mer än bara El eller har jag fel? Den rullar på något- det finns en inredning, lack osv osv.. Den som tror att dessa material är allt igenom miljövänliga har nog fått det om bakfoten.
Men som sagt- Det kommer alltid finnas "Rickard Rättrådig" som inte låter någon annan ha en annan åsikt.
Det är ingen "åsikt". Att elbilar är mycket bättre miljömässigt är ett faktum. Att den inte är helt fri från miljöpåverkan har ingen påstått. Men runt 60-75% mindre miljöpåverkan under livstiden än en ny diesel/bensinbil här i Sverige är ändå inget man bör frånse för de som ändå köper ny bil.
(Då har man inte ens räknat med att de flesta batterierna kommer återvinnas.)
#1472117
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 21:18Det är ingen "åsikt". Att elbilar är mycket bättre miljömässigt är ett faktum. Att den inte är helt fri från miljöpåverkan har ingen påstått. Men runt 60-75% mindre miljöpåverkan under livstiden än en ny diesel/bensinbil här i Sverige är ändå inget man bör frånse för de som ändå köper ny bil.
(Då har man inte ens räknat med att de flesta batterierna kommer återvinnas.)
Faktum, jo, ja, hmmm...
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/
#1472128
Hur lång livslängd räknar de med i rapporten då?
Min V70 skulle jag kunna köra ca 13500 mil till med innan den släppt ut motsvarande 27 ton koldioxid som C40 hade under sin livslängd på ren el. Då räknar jag på att den släpper ut ca 200 g/km.

Edit: Nu är ju 200 g/km inte well-to-wheel så det blir färre mil än 13500.
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 70
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!