Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470539
joel80 skrev: I övrigt så har ju andelen fossil elenergi i Europa minskat rätt konstant, med vissa undantag, senaste årtiondet. Så även om man har problem nu så ser jag ändå positict på att man kan fortsätta öka andelen förnyelsebart och fortsätta fasa ut olja och kol.
Kol och Olja kommer fortsätta att öka framöver. Vad Sverige gör äts upp av någon minuts energianvändning i Kina.

https://sverigesradio.se/artikel/planer ... adersmalet
#1470542
poseidon skrev:
joel80 skrev:
poseidon skrev:Glöm inte EL från Solpaneler. Inte heller särskilt planerbar vilket ytterligare bidrar till effektobalansen.

Även inom detta område är det kört eftersom Meritokrati inte råder.
Solkraftsel är ändå rätt bra då den produceras på dagtid då behovet är högst. Jag har fått märkbart bättre betalt för min solel jag kunnat sälja dagtid än övrig el jag köpt tillbaka. Men såklart är det långt ifrån hela lösningen, men den hjälper till dagtid.
En kall vintermorgon i januari duger ingen solel, några watt får du säkert ut, ofta blåser det inte heller när det är kallt på vintern.

Dvs varken vind eller sol kan räknas till baskraften som vi behöver för att fortsätta vara ett I-land.
Så riktigt så. Om vi ska fortsätta att vara ett I-land och vara konkurrenskraftiga måste vi säkerställa billig energi som är planerbar. Men jag börjar tro att vissa politiker faktiskt inte avser att vi ska fortsätta vara ett I-land och vara konkurrenskraftiga.
Solceller i all ära, undrar vad de ger i fullmåne? Igår kväll var det nästan fullmåne och molnfritt där jag bor. Skämt åsido, jag är inte negativ till solceller som komplement och lastutjämning. Men baskraft blir de nog aldrig på våra breddgrader.
#1470543
Camel skrev:
....Om man inte accepterar detta, och framhärdar med ytterligare stort inslag av intermittent elenergiproduktion, ja då går det inte att behålla samhället som det ser ut idag. Men jag börjar tro att det faktisk kanske är vad de eftersträvar. Rent eltekniskt går det helt enkelt inte ihop att utesluta vissa teknikslag när alla teknikslag som uppfyller målbilden behövs tillsammans. Och ändå kanske vi inte når riktigt ända fram, men en bra bit på vägen. Fler och fler börjar inse detta.
Å det är exakt vad Miljöpartiet vill. De vill ha en cirkulär ekonomi där du lagar å återanvänder din grannes elvisp.
Jag tippar att de vill att alla skall vara som Frank i "100% Bonde" om du sett det på SVT. En fantastisk människa men stämmer rätt lite överens med apputveckling och AI-teknik eller hur vi lever i städerna.

https://www.mp.se/just-nu/sverige-ska-b ... ar-ekonomi
MP.JPG
MP.JPG (29.61 KiB) Visad 297 gånger
1632016527.jpeg
1632016527.jpeg (61.15 KiB) Visad 298 gånger
#1470545
poseidon skrev:
joel80 skrev: I övrigt så har ju andelen fossil elenergi i Europa minskat rätt konstant, med vissa undantag, senaste årtiondet. Så även om man har problem nu så ser jag ändå positict på att man kan fortsätta öka andelen förnyelsebart och fortsätta fasa ut olja och kol.
Kol och Olja kommer fortsätta att öka framöver. Vad Sverige gör äts upp av någon minuts energianvändning i Kina.

https://sverigesradio.se/artikel/planer ... adersmalet
Idag är den totala elenrgiproduktionen globalt i storleksordningen 25 PWh. Av den totala elenergiproduktionen är ca 2/3 fossilt baserad. KInas elenergiproduktion är ca 1/4 av världens totala. Om man räknar med normala gridförluster i Kina blir det ca 350 TWh i förluster. Det är ungefär dubbelt så mycket som Sveriges totala elenergiproduktion. Sverige är en ankdamm i sammanhanget. En riktigt lite ankdamm, snarare en badpöl för en mygga.

Runt 2050 spås världens elenergibehov vara ca 40 PWh. Dvs. på knappt 30 år ska vi ersätta 2/3 av dagens 25 PWh (blir ca 16 TWh) fossilbaserade elenergi med fossilfri, och dessutom öka den totala elenergiproduktionen med ytterligare 15 PWh fossilfri elenergi. Det blir en utökning av 31 PWh (31 000 TWh) fossilfri elenergiproduktion. Ingen tror att det går att göra med enbart förnyelsebart, särskilt inte som fossildelen fortfarande byggs ut i världen. Det är bara i Sverige man tror det från regeringens sida. Många länder världen över inkluderar givetvis kärnkraften som är fossilfri, vilken är ok för att uppfylla målbilden givet klimathotet som det framställs.
#1470546
poseidon skrev:
Camel skrev:
....Om man inte accepterar detta, och framhärdar med ytterligare stort inslag av intermittent elenergiproduktion, ja då går det inte att behålla samhället som det ser ut idag. Men jag börjar tro att det faktisk kanske är vad de eftersträvar. Rent eltekniskt går det helt enkelt inte ihop att utesluta vissa teknikslag när alla teknikslag som uppfyller målbilden behövs tillsammans. Och ändå kanske vi inte når riktigt ända fram, men en bra bit på vägen. Fler och fler börjar inse detta.
Å det är exakt vad Miljöpartiet vill. De vill ha en cirkulär ekonomi där du lagar å återanvänder din grannes elvisp.
Jag tippar att de vill att alla skall vara som Frank i "100% Bonde" om du sett det på SVT. En fantastisk människa men stämmer rätt lite överens med apputveckling och AI-teknik eller hur vi lever i städerna.

https://www.mp.se/just-nu/sverige-ska-b ... ar-ekonomi
MP.JPG
1632016527.jpeg
Jag håller fullständigt med om din analys. Personligen har jag inget emot att vi ska tänka på miljön, inte förorena samt ta till vara resurser på bra sätt. Men jag är inte beredd att backa samhället till förindustriell nivå. MP är därför det sista partiet jag skulle rösta på. De är ju en fara för den omställning som de själva påstår behövs så som de framställer klimathotet.
av Bannad
#1470549
AV Camel:
Jag håller fullständigt med om din analys. Personligen har jag inget emot att vi ska tänka på miljön, inte förorena samt ta till vara resurser på bra sätt. Men jag är inte beredd att backa samhället till förindustriell nivå. MP är därför det sista partiet jag skulle rösta på. De är ju en fara för den omställning som de själva påstår behövs så som de framställer klimathotet.
.
Kloka ord Camel.
#1470555
Vad är det ni diskuterar egentligen?

Miljöpartiet är väl inte ansvariga för elbilsboomen runt om i världen? Måste vara nåt fullständigt unikt om ett litet 4%-parti i ett litet land kan påverka hela världen på det viset.

Det höga elpriset beror på Ryssland till största delen. De har strypt gastillförseln/höjt priset på gas och det har skapat högre efterfrågan och därför högre priser. Eftersom vi sitter ihop elnätsmässigt så är det ju ingen elproducent som hellre säljer billigt till en Malmöbo istället för dyrt till en Hamburg-bo. Och det är ju även därför de startade oljeeldningen i Karlshamn. De kunde ju göra vinst tack vare det höga elpriset.

Förindustriell nivå? De flesta miljöpartister bor ju i städer...

Om det spelar roll vad vi gör eller inte är inte relevant egentligen eftersom _alla_ förväntas göra rätt för sig. Kina är ett väldigt stort land. Men det går ju att bryta ner deras utsläpp ner på individnivå också. Dessutom har de massor av fabriker i Kina som producerar saker som vi i väst köper. Då är det ju egentligen vi som står för efterfrågan som är skyldiga till utsläppen, eller hur? Men det spelar inte heller någon roll. Det är upp till alla länder att göra rätt för sig.

Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med.
#1470557
@Verdi.

Huvudet på spiken. Miljöpartiets vision är inte ens förenligt med sina egna (väldigt få turligt nog) väljares levnadsvanor eller möjligheter.

Det är det som är det knasiga, de har en ogenomförbar vision som de inte behöver stå till svars för men som ändå drabbar alla andra.

Å sen kom det, påhoppet. Du anklagar några för att gnälla när folk i flera inlägg påvisar varför den förda energipolitiken är galen och därmed gör att elbilar inte är framtiden.

Jag har själv en laddhybrid å är jättenöjd men inser ju att det finns inte på kartan att det kommer funka om alla byter bil till EL ens på 10-20 års sikt.
av Bannad
#1470562
@ verdi.
Vilket slentriaingnäll syftar du på ?
.
Citat verdi.. "Är så trött på det trötta slentriangnället som vissa här kommer med" Slut citat
.
.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
#1470578
Verdi skrev:Miljöpartiet är väl inte ansvariga för elbilsboomen runt om i världen? Måste vara nåt fullständigt unikt om ett litet 4%-parti i ett litet land kan påverka hela världen på det viset.
Var finns det en elbilsboom som inte är politisk skapad genom höga subventioner och/eller straffskatter?

Där elbilsboomen finns beror det på politiska beslut. Inte alltid direkt av MP eller deras systerpartier -- men i princip alltid influerade av det tänkandet. Även elbilsandelen i Kina är baserad på politiska beslut -- men eftersom så pass stor andel av elen kommer från kol så går det att diskutera hur miljövänligt det är...
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 390
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]