Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470496
Hej på er
Jag har en framfjäder på min 245:a som är av i överkant så den skall bytas (byter även den andra). Hur man går till väga verkar finnas i en del andra trådar här i forumet, men min undran till er i kunskapsbanken är om man skall byta något annat i förebyggande syfte när man liks "har ner det"? Allt ser helt ok ut och besiktningen anmärkte inte på något annat än fjädern.
Tänker på fjäderbenslagring, dammskydd, genomslagsgummi etc?
Vad tror ni?
/Fredrik
#1470948
Tackar för info!
Jo, tanken var att ha kvar bilen. Så allt detta kan absolut tas med i tankarna. Den skall gå som andrabil i familjen samtidigt som jag har haft det som en "Bucket-List-Grej" att äga och själv skruva i en äldre Volvo. Ju mer man ligger under den desto mer ser man som man kan byta, men det gäller att hitta nivån för det. Men två SKF-styrleder på AutoDoc för en 200-ing är nog inget att fundera på då den enligt instruktionen ändå verkar skall lossas...och krängningshämmarstag och allehanda olika bussningar kostar ju bara ett par tjugolappar på Autodoc så man blir ju sugen på att lägga typ allt i varukorgen...
Men jag funderar även över vilka fjäderspännare skall inhandlas. Tänker Biltema då man inte kommer att använda dem dagligen, men ser att de har två varianter, en för 199:- och en för MacPherson fjädrar för 249:-. Vilken kan passa denna Volvo?
#1470956
FredrikDegerman skrev:men ser att de har två varianter, en för 199:- och en för MacPherson fjädrar för 249:-. Vilken kan passa denna Volvo?
Volvo 240 har MacPherson-fjädring fram, liksom nästan alla bilar vid denna tid.
#1471139
Man brukar rekommenderar 3 st med en klo i var ände eller 2 st av denna sort med 2 st. Den med 2 klor glider inte lika lätt om man drar ojämt
h-preview.jpg
h-preview.jpg (135.53 KiB) Visad 2218 gånger
199 kr på autodoc
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]