Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ironsavior
#1470487
Bäckis skrev: fre 22 okt 2021, 08:17 Min kollega beställde, för några månader sedan, en Xc60 S-ladd.
Han hoppades på att få det nya batteriet och kontaktade säljaren men enligt honom så skulle alla bilar som var beställda innan produktionen börjat med de nya batterierna/motorerna få den gamla uppsättningen. Han tyckte det kändes lite surt...
Nu var det inte XC60 jag beställde, men jag har uttryckligen nya motorn i min orderbekräftelse (Volvo V60 Recharge T6 II Inscription, Laddhybr El/Bensin 4cyl350hk/257kW B4204T52), så att beställa innan produktion startat är nog inte gränsen.
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1470495
ironsavior skrev: fre 22 okt 2021, 08:54
Bäckis skrev: fre 22 okt 2021, 08:17 Min kollega beställde, för några månader sedan, en Xc60 S-ladd.
Han hoppades på att få det nya batteriet och kontaktade säljaren men enligt honom så skulle alla bilar som var beställda innan produktionen börjat med de nya batterierna/motorerna få den gamla uppsättningen. Han tyckte det kändes lite surt...
Nu var det inte XC60 jag beställde, men jag har uttryckligen nya motorn i min orderbekräftelse (Volvo V60 Recharge T6 II Inscription, Laddhybr El/Bensin 4cyl350hk/257kW B4204T52), så att beställa innan produktion startat är nog inte gränsen.
Eftersom ditt inlägg ligger under rubriken "Vi som beställt nya XC60" så antog jag att det var en xc60 du beställt annars hade du varit i en annan tråd...

Har man nya drivlinan i sin orderbekräftelse är det ju det man får.
Men att hoppas på att få en bil levererad med nya drivlinan när man lagt en order som inte har den nya drivlinan är att hoppas på för mycket.
av ironsavior
#1470497
Bäckis skrev: fre 22 okt 2021, 09:46
ironsavior skrev: fre 22 okt 2021, 08:54
Bäckis skrev: fre 22 okt 2021, 08:17 Min kollega beställde, för några månader sedan, en Xc60 S-ladd.
Han hoppades på att få det nya batteriet och kontaktade säljaren men enligt honom så skulle alla bilar som var beställda innan produktionen börjat med de nya batterierna/motorerna få den gamla uppsättningen. Han tyckte det kändes lite surt...
Nu var det inte XC60 jag beställde, men jag har uttryckligen nya motorn i min orderbekräftelse (Volvo V60 Recharge T6 II Inscription, Laddhybr El/Bensin 4cyl350hk/257kW B4204T52), så att beställa innan produktion startat är nog inte gränsen.
Eftersom ditt inlägg ligger under rubriken "Vi som beställt nya XC60" så antog jag att det var en xc60 du beställt annars hade du varit i en annan tråd...

Har man nya drivlinan i sin orderbekräftelse är det ju det man får.
Men att hoppas på att få en bil levererad med nya drivlinan när man lagt en order som inte har den nya drivlinan är att hoppas på för mycket.
ok, så om jag hade beställt en XC60 innan produktionsstart av den nya elmotorn/batteri så hade jag fått den gamla eller vad är det du försöker säga?
av DennisE
#1470499
Nu vet jag inte om det beror på dom kampanjer jag fick med på min beställning i Maj av en XC60 T6 Inscription. Men jag fick öjligheten att ändra min order till nya drivlinan. Det blev till att börja med en höjning i grund för att den bilen var dyrare redan där mot min beställda(Vilket kan ha med kampanjer att göra förstås) Jag valde dock att räkna på en ny i vilket fall och kunde räkna hem det nya priset i mitt huvud. Men så kom dödstöten med 20-25000 kr ytterligare för en så grov beställningsändring och då sa jag ifrån och behöll den jag hade beställde från början. I slutändan handlade det om någonstans mellan 50-60000.

Så står det inte i beställningen från början så är det inte värt att ändra i alla fall inte i mina ögon mätt. Jag kommer jäkligt långt på 50000 spänn i bränsle.
av jaronsso
#1470506
DennisE skrev: fre 22 okt 2021, 10:06 Nu vet jag inte om det beror på dom kampanjer jag fick med på min beställning i Maj av en XC60 T6 Inscription. Men jag fick öjligheten att ändra min order till nya drivlinan. Det blev till att börja med en höjning i grund för att den bilen var dyrare redan där mot min beställda(Vilket kan ha med kampanjer att göra förstås) Jag valde dock att räkna på en ny i vilket fall och kunde räkna hem det nya priset i mitt huvud. Men så kom dödstöten med 20-25000 kr ytterligare för en så grov beställningsändring och då sa jag ifrån och behöll den jag hade beställde från början. I slutändan handlade det om någonstans mellan 50-60000.

Så står det inte i beställningen från början så är det inte värt att ändra i alla fall inte i mina ögon mätt. Jag kommer jäkligt långt på 50000 spänn i bränsle.
Ja, 50 000:- i bränsle är ju en väldans massa såklart.
Däremot ska man ju ha i åtanke ett andrahandsvärde i det där. Det är ju omöjligt att sia om idag, en skillnad i andrahandsvärde alltså. Men nog kommer den nya drivlinan att betinga ett bättre andrahandsvärde än den äldre, om man ponerar att man har två likadana bilar där den ena är uttagen på fel sida om gränsen medan den andra är på rätt sida. Det är ju framför allt räckvidden som kommer att ha betydelse där.
Som sagt, omöjligt att sätta ett värde på idag, men någon skillnad kommer det ju att vara, och det ska bli intressant att följa om ett par år.
av DennisE
#1470513
jaronsso skrev: fre 22 okt 2021, 10:47
DennisE skrev: fre 22 okt 2021, 10:06 Nu vet jag inte om det beror på dom kampanjer jag fick med på min beställning i Maj av en XC60 T6 Inscription. Men jag fick öjligheten att ändra min order till nya drivlinan. Det blev till att börja med en höjning i grund för att den bilen var dyrare redan där mot min beställda(Vilket kan ha med kampanjer att göra förstås) Jag valde dock att räkna på en ny i vilket fall och kunde räkna hem det nya priset i mitt huvud. Men så kom dödstöten med 20-25000 kr ytterligare för en så grov beställningsändring och då sa jag ifrån och behöll den jag hade beställde från början. I slutändan handlade det om någonstans mellan 50-60000.

Så står det inte i beställningen från början så är det inte värt att ändra i alla fall inte i mina ögon mätt. Jag kommer jäkligt långt på 50000 spänn i bränsle.
Ja, 50 000:- i bränsle är ju en väldans massa såklart.
Däremot ska man ju ha i åtanke ett andrahandsvärde i det där. Det är ju omöjligt att sia om idag, en skillnad i andrahandsvärde alltså. Men nog kommer den nya drivlinan att betinga ett bättre andrahandsvärde än den äldre, om man ponerar att man har två likadana bilar där den ena är uttagen på fel sida om gränsen medan den andra är på rätt sida. Det är ju framför allt räckvidden som kommer att ha betydelse där.
Som sagt, omöjligt att sätta ett värde på idag, men någon skillnad kommer det ju att vara, och det ska bli intressant att följa om ett par år.
Precis! Man måste kunna räkna hem det själv i sitt egna huvud :-) Tur är väl det annars kan man ju aldrig köpa nått.
av perhall
#1470795
Det finns ju åtminstone tre fördelar med nya drivlinan (rent ekonomiskt):
- mer körning på el - kanske kan spara 20-40 000 kronor på 3-4 år och 8-10 000 mil
- mer miljöbonus (30 000 istället för 18 000? Inte räknat men nåt sånt)
- högre andrahandsvärde (20 000?)
Så kan nog bli rätt stora pengar..
av Fridis73
#1471217
Har beställt xc60 2022 har stått i Min Volvo leverans V. 50 fram till igår. Nu gäller V.52. Är det nån som har nyss fått sin bil levererad som vet om det är den veckan som gäller eller om det kan bli tidigare. Har stopptid på att göra ändringar 28/10
av magnik
#1471223
Fridis73 skrev: ons 27 okt 2021, 09:53 Har beställt xc60 2022 har stått i Min Volvo leverans V. 50 fram till igår. Nu gäller V.52. Är det nån som har nyss fått sin bil levererad som vet om det är den veckan som gäller eller om det kan bli tidigare. Har stopptid på att göra ändringar 28/10
Hämtade ut min XC60 T6 Recharge R-Design igår. Först fick jag leverans v42, det flyttades till 43 och sen till 45 och plötsligt blev jag kontaktad för att boka tid för att hämta upp den, då var det v41...
Så det kan nog flytta sig åt båda hållen givet den extremt osäkra situationen när det gäller tillgång på komponenter.
  • 1
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 225
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]