Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1470451
Lobocut skrev:Autobroms är ju ett jävla otyg dock. Min XC60 har bromsat felaktigt några gånger, då den tyckte att jag kom för nära något.
Du kan väl "ställa in" avståndet, på våran Subaru kan man det. Sedan är det progressivt med hastigheten. Har dock inte kopplat in det än, frugan håller fortfarande på att "övningsköra" 🤗😫
Användarvisningsbild
av bem
#1470724
Alla ”auto” hjälpmedel har sina begränsningar och fungerar under vissa givna förutsättningar.
Vissa förarstöd är mer halvautomatiska.
Är en hel radda med förarstöd i min V90 T6 Recharge Inscription 2022:

- Det som förr kallades City Safety som innebär att bilen bromsar om t.ex .en fotgängare går ut framför bilen hux flux. Har aldrig råkat ut för det än (hade det i min förra Volvo också). Funkar säkert bra.
- Om man backar ut t.ex. från en parkeringsplats och det kommer en bil från sidan kan bilen bromsa automatiskt. Samma sak för hinder bakom bilen när man backar. Cross Trafic Alert och Rear Auto Brake.
- Om man kör t.ex. på landsväg och bilen framför plötsligt ändrar läge eller bromsar kan egna bilen bromsa för att undvika kollision. Har jag sett hur det funkar i min V90. Det är en funktion i Pilot Assist.
- Om det kommer upp större vilt på vägen kan bilen bromsa automatiskt. Viltvarning med bromsassistans. Klarar detektera älgar i alla fall men inte mindre vilt som rådjur och inte vildsvin heller tror jag inte systemet bryr sig om såvida det inte kommit på senare tid. Är en del av City Safety har jag läst.

Det är de system i min V90 som kan vara med och autobromsa som jag vet om så här på rak arm.
/Bo
av Bannad
#1473436
lennarte skrev: ons 10 nov 2021, 07:45 Är där någon lista, eiier är det bara reklam?
Ja det är en lista, klicka på folksamlänken så kommer du till deras undersökning :-)
Upptäckte att länken ovan inte fungerade riktigt- har bytt den och nu skall det vara i sin ordning.
av LOB
#1473469
intressant att en 850 från 1991 är säkrare än en C30 från 2012. 850 hamnar dessutom i samma kategori (4) som flera nyare Volvobilar. Men då har man ju iofs bara bedömt passiv säkerhet, när olyckan väl har inträffat och inte tagit i befraktning att t.ex antisladd i några tillfällen kunde ha förhindrat olyckan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1473499
850 var ju dock ett gigantiskt steg frammåt när det gäller säkerhet, mer så än t ex 7/940 var. Inte helt oväntat att den platformen fortfarande står sig bra. Tycker det har hänt oförskämt lite på den struktuella säkerheten dom senaste 20 åren faktiskt(hos volvo, andra tilvlerkare som tidigare var rent av skräp har verkligen tagit stora steg frammåt, men inga dunder-framsteg som volvo brukade va kända för)...
Men visst, det finns ju inga hålla-handen system som nyare, så det är ju helt upp till föraren att hålla den på rätt sida av vägen pekandes i rätt riktning. Men det fanns ju iaf antispinn på dom om man så önskade, även om dess effektivitet kan diskuteras...
av LOB
#1473513
Fast TRACS har nog aldrig räddat något liv :-) Vet inte hur "bred" varje kategori är men jag hade nog trott att V70N skulle vara en del säkrare än P80 plattformen. Och en del resultat får en att börja tvivla på Folksam. Har verkligen VW Passat blivit farligare med åren?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]