NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jodå, den nedre bulten till stötdämparen sitter utav bara *#$*+* och den är ju riktigt härligt lång också. Har just legat och bankat fram och till baka med rostlösare men nu börjar skallen ( bultens alltså ) ge upp. Blir nog att be en verkstad bara lossa bulten. Om man bara ägde en lyft eller en grop.
nissebrun skrev:Jodå, den nedre bulten till stötdämparen sitter utav bara *#$*+* och den är ju riktigt härligt lång också. Har just legat och bankat fram och till baka med rostlösare men nu börjar skallen ( bultens alltså ) ge upp. Blir nog att be en verkstad bara lossa bulten. Om man bara ägde en lyft eller en grop.
Samma hände mig, jag köpte kit på biltema för att dra av rundade skallar, det funkade riktigt bra.
500kr på ett sånt kit - eller kostnad på verkstaden gjorde att jag valde sånt istället.

Detta köpte jag, egentligen för mutter men går lika bra på bult, ingen skillnad förutom att man får sätta nyckel eller hylsa utanpå dessa. Har räddat mig många gånger efter.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022142

Denna är för bultar, jag ser inte någon skillnad egentligen. (annat än fäste för spärrskaft då)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020870
Ang. allmänt skrammel från bakvagnen, så hade jag det för snart ett år sedan. Det visade sig att ett par bultar till krängningshämmaren rostat av.

Bakvagnen verkar att vara lite klen. Det enda krångel jag haft med bilen har nämligen varit de avrostade bultarna och ett bakre stötdämparfäste.

F.
En liten återkoppling bara. Eftersom den nedre bulten satt stenhårt och bultskallen började ge upp så blev det att ta hjälp av en lokal verkstad som fixade allt och monterade dit mitt nya fjäderbenslager till den blygsamma summan av 350:-. Underbart.
Ja vissa jobb är värt att låta verkstad göra, slet som tusan med den där bulten (utan lyft/grop) och önskade att jag vetat på förhand hur jävlig den bulten var, för då hade jag låtit en verkstad fixa den 😎

Jag har samma fenomen på min. När det b[…]

Knapparna på ratten samt vänsterspaken […]

Skillnad på fyrhjulsdrift?

Nån som vet hur mycket mer bilen dricker med[…]

Uppdateringar

Ny uppdatering av appen. Bla schemalagd laddning o[…]