Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470200
Jag skulle tippa att de är i händerna på Google (mycket större företag än Volvo) och följer Agile leveransmodell av mjukvara i etapper som ständigt förbättras, från den enklaste möjliga version till en som ligger i framkant. Taskigt för Volvo så finns andra bilmärken att jämföra med, men främst sitt egna Sensus som sätter ribban från början - vilket gör det jobbigt nu i början med att komma ikapp. enligt SAFe "Developing incrementally in a series of short iterations allows for faster feedback from the customer and faster value."
#1470213
V9097 skrev: tis 19 okt 2021, 22:26
Tack för utförligt svar. Jag ska provköra en gång till innan jag bestämmer mig. Känslan är snarast att man får passa på innan Volvo försämrar ännu mer på bilen, känns som fler saker går år fel håll. Google-systemet är bara en sak.
Jag stör mig oerhört på ratt i konstläder tex. Och om man vill ha lädersäten i tex en vit bil blir lädret automatiskt i färgen "slate". Inte ens om man väljer den dyra Inscription får man en knapp för drive modes eller kan välja de panelinlägg man vill ha. Och R-design har blivit så högt prisad att den inte är nåbar.
Mycket av den lyxkänsla som fanns kring 90-bilarna tycker jag har gått förlorad.

Men men, tråden handlade om google. Jag köper ingen bil med det systemet om det inte förbättras rejält.
Snabbsvar:
- Det är läderratt som standard även i lägsta utrustningsnivån "Inscription Expression".
Bygg en V90 och så trycker du på länken "Visa Funktioner" under "Inscription Expression" utrustningsnivån. Är t.ex. läderratt på min V90 T6 Recharge Inscription 2022.
Jag har för mig jag sett syntetisk ratt är extra tillval (kanske är för allergiker och så?)
- Det går att köpa till sätesklädsel i ullblandad tyg, ljus eller mörkgrå. Men du måsta då välja minst "Inscription" (alltså utrustningnivån ovan "Inscription Expression".
- Drive mode knappen är tyvärr borta på 2022:or. Varför är ett mysterium för mig. Men man vänjer sig hyfsat att man måste in i centerdisplayens Inställningar, Körlägen och sen kunna byta ett körläge.
Jag har vant mig nu efter 2 månaders körning med min V90 Recharge 2022 men har man handskar på sig i bilen är det inte alltid lätt träffa rätt i displayen.
Här måste allt Volvo göre det enklare och större knappar för val av körlägen utan att behöva klicka sig in 2 nivåer innan man kan välja ett annat körläge. Man undrar vad Volvo har för testpanel som kan tycka att nuvarande lösning är trafiksäker för det är den inte alls. Volvo= säkerhet gäller inte just detta tycker jag.
- Panelinläggens färg tror jag bara finns en enda färg, de är lite gråaktiga på min. Kunde inte välja färg när jag beställde min V90 T6 Recharge minns jag. Men de är ganska snygga de grå så inget jag reagerat på.
Jag tror Volvo smyger bort allt mer av val man kan göra när man bygger en Volvo jämfört med förr och det kanske passar vissa, man knappast de som haft många Volvo genom åren då varit van med mycket egna val man förr kunde göra när man beställde en ny bil, mer än idag som jag upplever det.
Kolla på en XC40 och C40 rena elbilar och om man har Care by Volvo abonnemang så kan man knappt lägga till nåt alls på dessa bilar. Kanske Volvo går åt det hållet mer och mer, färre individuella val kan göras när en Volvo beställs ny?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1470217
Ni har rätt angående läderratten, jag blandade ihop. Det var en offert på V60CC där det var specat ratt i konstläder.

Generellt är just de minskade möjligheterna att personifiera bilen som känns så otroligt icke-premium. Det är dyrt att ta ut en Volvo idag, då ska man väl åtminstone få välja panelinlägg man tycker är snygga (Jag gillar inte alls de gråa, de är en dealbreaker för mig. Men jag har förstått att många andra tycker det är snyggt).
Jag har sett ullklädseln, den är snygg, men den kommer också med förbestämda panelinlägg. Just ullklädsel med träpaneler är det som ligger närmast vad jag vill ha, men den kostar +14000kr och då klarar jag inte budgetramarna. Dessutom känns det som ett nerköp att betala 14k för att de ska ta bort läderklädseln, läder känns mer exklusivt än en blandning av ull och syntetfiber.
Jo, jag har kollat på Care By Volvo, främst V60. Helt opersonliga bilar, ligger väldigt nära känslan av en hyrbil hos OKQ8.

Jag har funderat på att beställa en Incription med svart läder som tjänstebil och för egna pengar byta ut panelerna, men är lite osäker på om det går att få snyggt och om jag klarar att sätta tillbka orginalpanelerna igen efter 3 år. Det är ju belysning i dem också, måste stämma med kontakter och mjukvara.
Problemet med det är att bilen fortfarande har google-systemet och inte har sportratten. Därav lutar det åt att inte beställa någon bil.
Kräsen? Javisst! Det ska man vara när man pratar om utgifter i den här storleken.
#1470237
V9097 skrev: ons 20 okt 2021, 13:10 Ni har rätt angående läderratten, jag blandade ihop. Det var en offert på V60CC där det var specat ratt i konstläder.

Generellt är just de minskade möjligheterna att personifiera bilen som känns så otroligt icke-premium. Det är dyrt att ta ut en Volvo idag, då ska man väl åtminstone få välja panelinlägg man tycker är snygga (Jag gillar inte alls de gråa, de är en dealbreaker för mig. Men jag har förstått att många andra tycker det är snyggt).
Jag har sett ullklädseln, den är snygg, men den kommer också med förbestämda panelinlägg. Just ullklädsel med träpaneler är det som ligger närmast vad jag vill ha, men den kostar +14000kr och då klarar jag inte budgetramarna. Dessutom känns det som ett nerköp att betala 14k för att de ska ta bort läderklädseln, läder känns mer exklusivt än en blandning av ull och syntetfiber.
Jo, jag har kollat på Care By Volvo, främst V60. Helt opersonliga bilar, ligger väldigt nära känslan av en hyrbil hos OKQ8.

Jag har funderat på att beställa en Incription med svart läder som tjänstebil och för egna pengar byta ut panelerna, men är lite osäker på om det går att få snyggt och om jag klarar att sätta tillbka orginalpanelerna igen efter 3 år. Det är ju belysning i dem också, måste stämma med kontakter och mjukvara.
Problemet med det är att bilen fortfarande har google-systemet och inte har sportratten. Därav lutar det åt att inte beställa någon bil.
Kräsen? Javisst! Det ska man vara när man pratar om utgifter i den här storleken.
14000:- för dem klädseln tycker jag är ok. Tyvärr går den inte att välja på min kommande bil.
Jag har haft några V90 R-design och tycker de går att välja till en hel del egna val. Nuvarande V90 T8 R-design 2020 har jag nog tillval på 200 000:-. Minns inte helt men det va ganska många kryss så den har blivit precis så som jag vill ha bilen. Samma med min förra. Jag har inget basbelopp att förhålla mig till så denna gången blev det en XC90 T8 R-design Pro med nya batteriet och motorn. Leverans nästa år. Och en anledning till den är att den inte får Googles system.
#1470239
SundanceKid skrev:Och en anledning till den är att den inte får Googles system.
Så XC90 har alltså inte Google men uppgraderade batteriet? Troligen får jag inte in en sådan, men måste kolla.

Edit: Var inte alls påläst på XC90, trodde det fanns någon momentumnivå eller liknande, men jag hamnar låååångt utanför budget tyvärr.
#1470261
TobiasOstlund skrev:Volvo pushar för google-lösningen på sin fb:

https://www.facebook.com/12333762436369 ... 62118/?d=n
Det var många negativa kommentarer även på fb…

Enligt en av kommentarerna på fb går det att installera Google-systemet i bilar med Sensus för 10.000kr. Betyder det att det går att göra åt andra hållet också?
#1470262
Notera att de skriver:

”Volvo Cars har som första företag utvecklat ett infotainmentsystem tillsammans med Google. Det innefattar bland annat klassens bästa navigering genom Google Maps.”

Nån skall vara först men vilka blir försökskaniner? Jo de som får Volvobilar med Google Android Automotive systemet. Visserligen har Volvo haft det i XC40 rena elbilen i över ett och ett halvt åt. Men det märks väl inte i övriga Volvo som nu har det (XC60, V90)? Hur länge skall man behöva utveckla och testa ett nytt infotainmentsystem innan det funkar normalt och är stabilt som det behöver vara? Tror nog Volvo skulle få mer positiv auora runt sina bilar om de kan få Google systemet att verkligen fungera ordentligt och bli stabilt.
Det funkar väl hyfsat i min V90 T6 Recharge 2022 men jag ser inte riktigt vad som kan vara så fantastiskt med det. Volvo skall väl inte basunera ut nåt om vad bra Google systemet är när användarna inte verkar så nöjda med det. När väl Googlesystemet fungerar bättre och stabilare kommer användarna (bilägarna) kanske lovorda det och då lär inte Volvo behöva nämna ens att det är bra, ryktet kommer nog sprida sig i så fall.
Om man skulle göra en lista med det som funkar mindre bra och inte är stabilt med Googlesystemet i Volvobilar som har det tror jag risken är rätt stor listan blir rätt lång. Den listan borde Volvo betat av själva i sin interna testning innan de släppte bilar med detta system. Att låta bilköparna vara lite av testkaniner när nya system införs är tveksam metod tycker jag.
Nära ihop med Googlesystemet hänger Volvo Cars appen som har alldeles för få funktioner f.n. till Googlebaserade Volvobilar. Nästan snudd på fräckt ha så få funktioner i appen på Googlebilarna. Jo jag vet det skall komma fler funktioner fram till årsskiftet. Vi får väl se om det blir så, hoppas kan man ju alltid. Jag tvivlar inte på att Volvo får ordning på Googlesystemet och appen till bilar som har det systemet. Men det kanske kommer ta sin tid?
/Bo
#1470266
Utöver stabilitetsproblemen som många upplever (som jag inte har någon egen erfarenhet av) så är det gränsnittet som stör mig, liksom avsaknaden av många funktioner.

Varför måste det vara så fult? Har man inte kartan mellan mätarna är det bara tomt och svart. Saknar ett par runda mätartavlor och möjlighet att välja ett par olika färger. Och varvräknare utan siffror ute i kanten. Varför då? Volvos Senus-system var inte på något sett perfekt, men det fungerar ju betydligt bättre. En uppfräschning av det hade varit betydligt bättre.

Sen är jag väl lite skeptisk också mer ur ett politiskt synsätt. Varför ska ett av världens största bolag bli ännu större genom att samla in data från alla våra Volvobilar?
#1470274
Man kan undra varför Volvo behövde vara först med Google systemet. Hur många andra biltillverkare har det eller planerar ha det i sina bilar? Är det så bra eller har det en potential att bli riktigt vasst?
Vad har de andra stora biltillverkarna för infotainmentsystem? Googlebaserat?
Det är svårt bli imponerad av Googlesystemet i en Volvo efter att ha använt det i 2 månader nu i min Volvo. Funkar väl hyfsat men det är inte mer heller. Men det kan ju bli bättre och måste nog bli det. För de som kommer från Sensus kan jag tänka mig de kan bli lite besvikna på Googlesystemet.
/Bo
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]