abel1 skrev: ↑tis 19 okt 2021, 15:46
Nej vet den är inte dyr men hörde att man kunde sätta en dunk istället om man har övertryck i vevhusventilationen. Ifall de är tätt på nått ställe så kanske de inte hjälper o byta olje fällan.....
Man rensar kanalerna och sätter nya grejer.
Materielt är kansle 1000kr totalt med allt.
Leda ner det i en dunk löser inget problem alls.
Det skapar fler.
Då får du öppen ventilation a'la 1960-tal, och den luft som flyr ut eller in där ställer till det totalt för bränsle/luft systemet.
Gör riktigt reparation så går bilen riktigt och blir pålitlig.
Även om pengar är ett problem så sparas det snart in på bränsleförbrukning och slipper alla följdfelen som kommer med värdelösa "fix".
Lösningen med dunk kan fungera på en uråldrig traktor helt utan styrsystem.
Även där är det en usel lösning.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.