Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470139
abel1 skrev: tis 19 okt 2021, 15:46 Nej vet den är inte dyr men hörde att man kunde sätta en dunk istället om man har övertryck i vevhusventilationen. Ifall de är tätt på nått ställe så kanske de inte hjälper o byta olje fällan.....
Alltså, för att alls komma åt oljefällan måste man ju plocka ner insugsgrenrör m.m. Då kommer man ju åt att byta samtliga slangar och rör till vevhusventilationen ändå. Se till att byt allt och gör det ordentligt, så behöver du bara göra jobbet en gång.
#1470146
Och så har vi ju kanalen i blocket som troligen är igensatt och den går ner i oljetråget om jag minns rätt. För att göra det riktigt behöver oljetråget tas ner. Skiten från kanalen i blocket vill man inte ha i oljepumpens sil.
Och kanalen i tråget behöver troligen göras ren liksom resten av tråget nya o ringar och nått packningslim från Volvo eller motsvarande o ringen till olje pickuppen ska väl bytas med har jag för mig. Ja jag vet de flesta byter allt utanpå och gräver rent kanalen i blocket utan att ta ner tråget det beror ju på hur illa det ser ut.
Rätta om jag har fel.
#1470150
Ja de var ju allt de jobbet jag ville slippa med att riva grenrör insug m.m . Men då funkar de inte alls att ta slangen från vevhusventilation som går till insuget o koppla till en dunk.... läst lite om de på nätet men fattar inte hur de fungerar...
#1470163
Det lär aldrig någonsin godkännas på en besiktning.
Motorn ska ha sluten vevhusventilation, bilden visar en öppen ventilation med filter.
Sluten vevhusventilation är lagkrav i Sverige sedan 1969.
#1470210
abel1 skrev: tis 19 okt 2021, 15:46 Nej vet den är inte dyr men hörde att man kunde sätta en dunk istället om man har övertryck i vevhusventilationen. Ifall de är tätt på nått ställe så kanske de inte hjälper o byta olje fällan.....
Man rensar kanalerna och sätter nya grejer.
Materielt är kansle 1000kr totalt med allt.

Leda ner det i en dunk löser inget problem alls.
Det skapar fler.
Då får du öppen ventilation a'la 1960-tal, och den luft som flyr ut eller in där ställer till det totalt för bränsle/luft systemet.

Gör riktigt reparation så går bilen riktigt och blir pålitlig.
Även om pengar är ett problem så sparas det snart in på bränsleförbrukning och slipper alla följdfelen som kommer med värdelösa "fix".

Lösningen med dunk kan fungera på en uråldrig traktor helt utan styrsystem.
Även där är det en usel lösning.
#1470236
Kanske skulle nämt att bilen i fråga är en folkrace bil som min son har. Skulle aldrig göra så med en "riktig" bil. De var därför jag inte är så sugen på att riva insug m.m men de kanske är lika bra o göra det ändå....tänkte bara om de skulle fungera med en billig snabb fix.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]