Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470218
Jag förstår absolut att man byter på verkstad om man också har förvaringen där. Men att släppa fram däcken, in med dem i bilen, byta på verkstad, hem igen, upp med gamla däcken på hyllan - det fattar jag inte. Måste gå mycket fortare att göra bytet hemma också. Sen förstår jag att det finns andra anledningar, ryggproblem, har inte plats att göra det på mm mm. (Jag bytte dock däck i ICA Maxis garage i min ungdom, gick bra det med)
#1470221
Lövet skrev: ons 20 okt 2021, 13:13 Jag förstår absolut att man byter på verkstad om man också har förvaringen där. Men att släppa fram däcken, in med dem i bilen, byta på verkstad, hem igen, upp med gamla däcken på hyllan - det fattar jag inte. Måste gå mycket fortare att göra bytet hemma också. Sen förstår jag att det finns andra anledningar, ryggproblem, har inte plats att göra det på mm mm. (Jag bytte dock däck i ICA Maxis garage i min ungdom, gick bra det med)
Nu har jag ju förvisso däcken på förvaring och byter således däcken där, men jag har gjort alla olika grejer förr.
Enda skillnaden i "merjobb" om man åker iväg till en verkstad är ju att man lastar däcken i bilen.
I gengäld slipper man krypa runt på marken, hissa bilen upp och ned och framför allt kånka fram domkraft och verktyg, osv. Däcken behöver man ju släpa fram i båda fallen oavsett.
Att åka iväg till verkstaden behöver ju inte ta många minuter och har man ett ärende på ICA på vägen gör det ju varken till eller från.
Jag tyckte sådant var kul när jag var yngre, men njae.
Jag förstår helt klart det bekväma i att åka iväg :-)
Senast redigerad av 1 jaronsso, redigerad totalt 0 gånger.
#1470222
Nu bor jag inte kvar i 08. Men det fanns i alla fall förut någon däckfirma som hade ett par kontainrar med kompressor och lite annan verktygsutrustning. Vid den här tiden, oktober - november och mars - april ställde dom upp sig på större parkeringsplatser vid stormarknader. Jag minns vid Bromma och i Nacka. Kanske fanns flera ställen? Där var det "drop in" för däckbyte. Säkert var det lågpris också, men jag minns inga summor. Orkade man vänta i kön och hade byteshjulen med sig, så var det kanske behändigt. Jag har ett svagt minne av att dom bjöd på termoskaffe också (?)
Men en varning: Jag hade låsbara hjulbultar (Volvos modell) och hade plockat fram nyckelhylsan. Normalt sätter man ju den i ett fälgkors eller motsvarande. Den då aktuella kontainerkillen använde mutterdragare! Nyckelhylsan blev naturligtvis deformerad, något som jag inte såg i höstmörkret utan först senare. Så det blev en ny sats låsbara bultar till vårens byte. Men det lät jag göra på ett annat ställe.
Men för er som bor i 08 och inte känner för att krypa runt bilen och flytta domkrafter i höstmörkret eller senvintern, och om ni inte har låsbara hjulbultar, kolla upp om den här firman finns kvar. Jag minns inte vad firman hette, men uppfattade det som att en större däckfirma hade detta som ett ett säsongjobb? Som någon sorts gammaldags marknadsnasare.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1470223
Rådlös skrev: ons 20 okt 2021, 13:48 Nu bor jag inte kvar i 08. Men det fanns i alla fall förut någon däckfirma som hade ett par kontainrar med kompressor och lite annan verktygsutrustning. Vid den här tiden, oktober - november och mars - april ställde dom upp sig på större parkeringsplatser vid stormarknader. Jag minns vid Bromma och i Nacka. Kanske fanns flera ställen? Där var det "drop in" för däckbyte. Säkert var det lågpris också, men jag minns inga summor. Orkade man vänta i kön och hade byteshjulen med sig, så var det kanske behändigt.
Men en varning: Jag hade låsbara hjulbultar (Volvos modell) och hade plockat fram nyckelhylsan. Normalt sätter man ju den i ett fälgkors eller motsvarande. Den då aktuella kontainerkillen använde mutterdragare! Nyckelhylsan blev naturligtvis deformerad, något som jag inte såg i höstmörkret utan först senare. Så det blev en ny sats låsbara bultar till vårens byte. Men det lät jag göra på ett annat ställe.
Men för er som bor i 08 och inte känner för att krypa runt bilen och flytta domkrafter i höstmörkret eller senvintern, och om ni inte har låsbara hjulbultar, kolla upp om den här firman finns kvar. Jag minns inte vad firman hette, men uppfattade det som att en större däckfirma hade detta som ett ett säsongjobb? Som någon sorts gammaldags marknadsnasare.
Finns samma i Göteborg och har blivit populärt på senare år mer än vad det var förr.
Aldrig nyttjat själv dock.
#1470230
Däckskiftarna heter dom här iallafall, håller till på lite olika parkeringar bland annat Willys och Ica Maxi. Långa köer blir det.

Bild

En f.d kollega har däckhotell och skifte så har hos honom, men nu när vi köpt hus funderar jag på att åtminstone vinteruppsättningen hemmavid så vi snabbt kan byta om det skulle behövas. Att åka nån vecka extra på vinterdäck på våren gör ju inte så mycket.
#1470432
js1 skrev:
fjohan82 skrev: tis 19 okt 2021, 17:43 Om man lyfter vid de röda punkterna som visas i bilden, var ställer man pallbockarna?
Tycker det blir sämre och sämre med förklaringar vad dessa ska placeras med åren, snart börjar väl folk ställa pallbockar under bottenplattan på elbilar (den är ju "platt och fin") så batteripacken skadas...


Smart men ganska dyr.
OMG, den hade jag köpt direkt, om det var ett vettigt pris :/. Ca 2 000 kr med frakt, plus tull och moms gör den oerhört dyr att ta hem från staterna. Finns ingen liknade på svenska marknaden, vad jag kan se.

Om framhjulen spinner är där väl n[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]