Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470174
dannesk skrev: tor 14 okt 2021, 21:18
Cotag skrev:Ladda batteriet, gärna med en recond-laddare, och nollställ BMS.

Fast är det ett AGM-batteri så ska du inte köra rekondläget, elektrolyten är bunden i glasfibermattan så det sker ingen skiktning i ett AGM som rekonden återställer. Vill minnas att det tom är skadligt att köra då batteriet kan dunsta ut vätska.
Ladda upp batteriet (med korrekt inkopplad laddare) och nolla BMS är alltid en bra start och som jag skrev tidigare i tråden så är det bra att mäta upp laddstatusen med en belastningsprovare om man har problem.
Kollade lite igår efter nytt batteri, har inte kommit så långt än att mäta laddning & hur det batteriet jag har nu mår.

Men de batteri jag hitta som var "ämnade för s/s bilar" låg runt 2500~3000kr. Kan detta stämma?
#1470182
Gurkburk92 skrev:Kollade lite igår efter nytt batteri, har inte kommit så långt än att mäta laddning & hur det batteriet jag har nu mår.

Men de batteri jag hitta som var "ämnade för s/s bilar" låg runt 2500~3000kr. Kan detta stämma?
Jag kör Biltemas (som är ett Varta el. Tudor) AGM batteri 95Ah batteri (art. 80-900, 2149kr) i min XC60 och det är AGM batterier man rekomenderar till bilar med S/S. Deras batterier är bra och de har betydligt längre garanti än konkurrenterna 4år. Tyvärr måste du skaffa större batterilock för att få plats med det vilket jag gjort annars så bör du få plats med deras 80Ah AGM batteri (art 80-800, 1899kr). Mät längden i batterilådan så ser du hur stor batteri du får plats med.
#1470661
Var noga med rätt batteri, aut=agm och man=efb. Om det inte är bytt så står tillverkardatum på ena polen, vecka-år. Jag köpte batteri på Volvo för de var inte så dyra som ett Tudor. Biltema har lite ojämn kvalitet på sina, då jag har varit med om både de som hållt länge och inte så länge.

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]