Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469968
Har skrivit här förut men får inte ordning på bilen så jag skriver igen!

XC70 2,5 T -2005

Symptom:
Rycker på jämn gas mellan 70-110 km/h. Inte hela tiden och inte mkt men tillräckligt för att störa, den rycker till ibland och ibland är det mer som att han inte kan bestämma sig om den ska "ge mer gas eller släppa av", alltså som att jag skulle gasa och släppa fast jag egentligen håller jämn gas med foten.

Bytt:
Haft felkod på LMM. Den byttes till en annan men samma problem var kvar. Sen spolades växellådan för mekanikern trodde det hade med den att göra eftersom jag främst upplevde problemen på 4:an och 5:an (automat). Sensorn till laddtrycksregulatorn byttes också för mekanikern trodde sen det var den. Felkoden på LMM håller sig borta vad det verkar men ryckningarna, den ojämna gången är kvar. Tyvärr tycker jag efter spolningen av växellådan att den ännu mer nu inte kan bestämma sig om den ska ge mer eller mindre gas. Det är liksom inte full eller ingen gas alls utan väldigt lite men ack så irriterande, mer som när man har en farthållare som inte kan bestämma sig om den ska släppa av eller ge mer. När växellådan spolades byttes också VVT enheterna på både avgas och insug, men det borde ju inte spela någon roll.

Blir galen. Någon sa tändspole, men den felkodar inte för det. Någon sa gasspjäll, men den felkodar inte för det heller!!!

Idéer någon???
#1469973
Prova att tvätta gasspjället. Hade en S80 som betedde sig så ett tag. Sedan började den dö vid inbromsning. Fick rådet att tvätta här på forumet. Gjorde det och ryckigheten och död bil i korsning försvann. Det va inte mycket jobb. 45 min. Lossade spjällhuset och sprayade med brakekleaner torkade med gammal bomulls-T-shirt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1469990
GLIZ skrev: mån 18 okt 2021, 22:08 Prova att tvätta gasspjället. Hade en S80 som betedde sig så ett tag. Sedan började den dö vid inbromsning. Fick rådet att tvätta här på forumet. Gjorde det och ryckigheten och död bil i korsning försvann. Det va inte mycket jobb. 45 min. Lossade spjällhuset och sprayade med brakekleaner torkade med gammal bomulls-T-shirt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kanske måste prova det, men den har ingen tendens alls att stanna eller dö.
#1470120
Exakt samma (upplever jag av din text) beteende som vår 2005 2,5t. Vi har också fått felkod på lmm och bytte men då gick den sämre, bytte tillbaka till original igen. Stift bytta och luftfilter. Inköpt rengöring för gasspjäll men inte hunnit fixa, även köpt nytt bränslefilter men inte monterat. Jag upplever att vår bil kan gå i stort sett perfekt stundtals, men sedan smårycka igen. Kan variera från dag till dag litegrann. Vi får skriva här om vi löser det så kanske vi löser det för bägge bilarna.
#1470141
Jzäta skrev:
GLIZ skrev: mån 18 okt 2021, 22:08 Prova att tvätta gasspjället. Hade en S80 som betedde sig så ett tag. Sedan började den dö vid inbromsning. Fick rådet att tvätta här på forumet. Gjorde det och ryckigheten och död bil i korsning försvann. Det va inte mycket jobb. 45 min. Lossade spjällhuset och sprayade med brakekleaner torkade med gammal bomulls-T-shirt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kanske måste prova det, men den har ingen tendens alls att stanna eller dö.
Min dog inte heller till en början.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1470231
Har du gjort det grundläggande testet att STÄNGA AV AC'n?

När AC magneten får stort spel blir det missmatch mellan motorns kompensering och själva till/frånslaget. Det upplevs som små ryck.

Hur ofta den slår till/från beror på vädret.

Annars är rengöra gasspjället naturligt nästa steg i felsökningen. Lite tråkigt jobb på turbomodeller med dess placering under insuget
#1470233
MickeM skrev: ons 20 okt 2021, 14:59 Har du gjort det grundläggande testet att STÄNGA AV AC'n?

När AC magneten får stort spel blir det missmatch mellan motorns kompensering och själva till/frånslaget. Det upplevs som små ryck.

Hur ofta den slår till/från beror på vädret.

Annars är rengöra gasspjället naturligt nästa steg i felsökningen. Lite tråkigt jobb på turbomodeller med dess placering under insuget
Ja jag har stängt av ACn, blir ingen skillnad. Ryckningarna är lite likt dom man får när kompressorn slår till, men att dom kommer mkt tätare. Men som sagt det blir ingen skillnad med ACn av. Vet inte om det är samma fel men det ena är att den rycker till men också att den inte vet om den ska ge mer gas eller mindre.
#1470234
Moeller skrev: tis 19 okt 2021, 19:29 Exakt samma (upplever jag av din text) beteende som vår 2005 2,5t. Vi har också fått felkod på lmm och bytte men då gick den sämre, bytte tillbaka till original igen. Stift bytta och luftfilter. Inköpt rengöring för gasspjäll men inte hunnit fixa, även köpt nytt bränslefilter men inte monterat. Jag upplever att vår bil kan gå i stort sett perfekt stundtals, men sedan smårycka igen. Kan variera från dag till dag litegrann. Vi får skriva här om vi löser det så kanske vi löser det för bägge bilarna.
Ja absolut, vi håller varann uppdaterade. Jag har bytt tändstift, bränslefilter och luftfilter förutom allt det andra jag skrev om. Ingen skillnad.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?