Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1469994
Kortpendlat med diesel i 15 år utan minsta problem. En stor fördel är att med manuell låda och diesel går inte förbrukningen upp alls på vintern.

Med våra bensinbilar och korta sträckor skenar ju förbrukningen då de går fetare tills det varma.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1469996
KalleJ skrev: mån 18 okt 2021, 23:28 Är ju inga problem om man inte har DPF. Så bränslevärmaren går inte på dieselbilar vintertid menar du? Du verkar ha rätt bra koll :party:
Jag har haft DPF sedan 2006 utan problem. Det tar ju 50 - 100 mil innan det behöver regenereras. Kör du en mil per dag behöver du ju bara köra en längre sväng var 3e månad så det bräns ur. Inget större problem att göra det.

Nej jag har inte kört med bränslevärmaren eller elektrisk motorvärmare. Bara startar bilen, skrapar rutorna på 1 minut och så kör jag till jobbet. Jag gillar inte avgaserna från bränslevärmaren.
#1470017
Alla dieslar idag har DPF. Åtminstone ska de ha det. De som alltid kör korta sträckor kan få problem med rengöringen. Särskilt om de inte är medvetna om vad som krävs. Det finns de som varken läser bruksanvisningar eller forum.
Värmare är förstås alltid bra för motorerna. Och för föraren. Måhända inte för miljön, om värmaren är dieseldriven.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1470026
apersson850 skrev: tis 19 okt 2021, 08:55 . De som alltid kör korta sträckor kan få problem med rengöringen. Särskilt om de inte är medvetna om vad som krävs. Det finns de som varken läser bruksanvisningar eller forum.
Fattar inte riktig hur man kan få problem. man behöver ju inte läsa manualen. Det kommer ju t.o.m upp ett medelande om att filtret börjar bli fullt och man bör köra en sväng så det regenererar.

Det verkar ju som man kör sönder bilen med flit och bara skiter i alla alarm om ingen olja, ingen kylatvätaka, överhettning eller fullt filter och bara skiter i allt och gasar på tills det rasar.

Svårt att skydda sig mot sådant, men det drabbar ju alldrig en normal ägare som är normalt funtad.

Var ju i.o.f.s en tomte på förtaget som körde sin V70 tjänstebil i 3 år och en hmla massa mil och vägrade göra servicarna (jag är för upptagen sade han)), till slut lyste alla varningar som en julgran på instrumentbrädan, men han gav inte upp förrens bilen till slut vägared röra sig frammåt då motorn totalrasade pga att den varit tom på olja under lång tid. Bilen hade aldrig varit inne på service under alla år. :-o :party: :sick: :-o
#1470065
Det finns folk till allt, brukar man säga. Kör man ideligen korta sträckor är det i alla fall en extra manöver som behövs för att tömma filtret. Det var så jag menade.
av KalleJ
#1470068
Finns flertalet exempel på folk som har problem med DPF även om man pendlar längre sträckor också visserligen. Kollega med en Mazda 6 som pendlades 7mil t.o.r var 3:e vecka närmast i minnet.
Vad är vitsen med att ha snålare motor som måste köras 3-5mil extra för regenerering typ varje/varannan månad? När man bara kör <50mil i månaden t.ex.
Visst har man inte garage eller el vid parkeringen så är det skönt med dieselvärmare vintertid. Annars ser jag få anledningar att välja diesel över bensin/etanol. Speciellt med EGR och smutsiga ventiler som kommer förr eller senare med DI.

B20 Tillsatsvärmaren startar när du startar motorn på en diesel normalt sett på vintern. Spelar ingen roll om du inte kört motorvärmaren innan.
Eller har de lyckats konstruera nya motorerna så att den behövs när det är kallt?
#1470090
Man kan stänga av den automatiska starten av värmaren i kallt väder, om man vill.

Några driftproblem relaterade till bränslet har jag inte haft. Men jag är ju en idealisk dieselägare, som kör sex mil nästan alla vardagar, för att komma till och från jobbet.
Med en årlig körsträcka på 3000-4000 mil var diesel rätt självklart när jag köpte den. Dessutom räknades den som miljöbil. Jordens frälsare. Men det var 2011. Nu är det andra bud.
av Volvoold
#1470092
Det är ingen som nämner den "gamla" T4-motorn, (1.6 179 Hk) som TS tidigare frågade om. Är det inte så hållbar?

Den har ju iaf inga vinande balansaxlar som den nya T4 VEA har (2.0 190 Hk).
av frippe64
#1470101
trasker skrev: sön 17 okt 2021, 18:18 OK, en rak sexa är ju alltid en rak sexa. Tror en granne har en 3.2, kanske skulle höra om han kan rekommendera.

Vad jag förstår finns det en T4 med en rak fyra som heter B4164T. Någon som vet något om denna motor?
Det är en Ford Ecoboost, en direktinsprutad turboladdad motor. den bästa du kan välja.
Se bara till att en återkallelse på motorn är utförd, det finns trådar här om den.

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]