- lör 16 okt 2021, 00:48
#1469513
Jag har en skattebefriad i 5 år sen 2017 Volvo XC60 D4 MAN FWD R-Design Polestar-optimerad
med Polestar/Öhlin-chassi och den tycker jag går nästan som ett skållat troll. I vart fall om man
betänker dess ganska avsevärda vikt.
De kan väl inte förbjuda en bil som sålts som skattebefriad miljöbil?
Börjar jag köra den på HVO100 (vilket det verkar lite oklart om det är grönt ljus från Volvo för)
lär den vara helt klimatneutral.
VB bränslepriser har jag köpt soppa för 27 kkr tills nu som är 5,5 % av de 500 kkr bilen totalt
kostat inkl allt (bil, bränsle, service, försäkring, polermedel mm). Säljer jag bilen får jag tillbaka
kanske 250 kkr men då är bränslet fortfarande bara 11 % av kostnaden. Mao. marginellt :) .
Föresten skall jag provköra Polestar 2 Performance extra allt och Tesla Model Y Performance
extra allt första halvan november. Men det vet-i-fan om jag vill byta till sådan mindre bil även
om de lär gå betydligt bättre.
MVH
med Polestar/Öhlin-chassi och den tycker jag går nästan som ett skållat troll. I vart fall om man
betänker dess ganska avsevärda vikt.
De kan väl inte förbjuda en bil som sålts som skattebefriad miljöbil?
Börjar jag köra den på HVO100 (vilket det verkar lite oklart om det är grönt ljus från Volvo för)
lär den vara helt klimatneutral.
VB bränslepriser har jag köpt soppa för 27 kkr tills nu som är 5,5 % av de 500 kkr bilen totalt
kostat inkl allt (bil, bränsle, service, försäkring, polermedel mm). Säljer jag bilen får jag tillbaka
kanske 250 kkr men då är bränslet fortfarande bara 11 % av kostnaden. Mao. marginellt :) .
Föresten skall jag provköra Polestar 2 Performance extra allt och Tesla Model Y Performance
extra allt första halvan november. Men det vet-i-fan om jag vill byta till sådan mindre bil även
om de lär gå betydligt bättre.
MVH