Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1469575
Angående samfällighetsföreningar och utbyggnad av laddmöjligheter.

Vi bor i villa men garagen ligger i länga och ingår i en samfällighetsförening. Föreningen består av ca: 140 villor och ungefär lika många hyresgäster i radhus som ägs av det kommunala bostadsbolaget. Vi har arbetat med det här (laddboxar i garage) i snart två år och just nu så väntar vi på besked från naturvårdsverket om vi kommer beviljas bidrag för denna investering.
Det kommunala bostadsbolaget tillfrågades om de ville vara med på detta men de avböjde men hade inget emot att vi villaägare drev detta för egen del. De var mer intresserade av ett antal laddstolpar inom området men då detta kräver ny lantmäteriförättning m.m. så ville vi prioritera laddmöjligheter i garage. Jag har hört att många hyresgäster är besvikna på det kommunala bostadsbolaget på det beslutet.
Vi villaägare i samfälligheten hade en omröstning innan vi skickade in ansökan till naturvårdsverket och ca: 75% av rösterna var positiva.

Då det sedan tidigare fanns el i garagen för belysning och vägguttag så behövdes inget nytt anläggningsbeslut om jag hängt med rätt i allt.
Vår förening är till ytan rätt stor, ca 5-600 x 5-600 meter skulle jag tro. Det är ca 30 st. garagelängor och ungefär hälften tillhör villaägare och kommer alltså anslutas.
Offerten vi fått in och sagt ja till under förutsättning att vi beviljas naturvårdsverkets bidrag var på över 5 miljoner kronor. Företaget (stort nationellt) som vi anlitat har sagt att det är det största jobbet de har fått med den här typen av kund (samfälligheten). Bidragstaket är på 50%, dock max 200.000 Euro så vi kommer att själva stå för drygt 3 miljoner av denna investering.

Så nu väntar vi på naturvårdsverket positiva svar. :-)
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
#1469722
perin skrev: lör 16 okt 2021, 14:01 Angående samfällighetsföreningar och utbyggnad av laddmöjligheter.

Vi bor i villa men garagen ligger i länga och ingår i en samfällighetsförening. Föreningen består av ca: 140 villor och ungefär lika många hyresgäster i radhus som ägs av det kommunala bostadsbolaget. Vi har arbetat med det här (laddboxar i garage) i snart två år och just nu så väntar vi på besked från naturvårdsverket om vi kommer beviljas bidrag för denna investering.
Det kommunala bostadsbolaget tillfrågades om de ville vara med på detta men de avböjde men hade inget emot att vi villaägare drev detta för egen del. De var mer intresserade av ett antal laddstolpar inom området men då detta kräver ny lantmäteriförättning m.m. så ville vi prioritera laddmöjligheter i garage. Jag har hört att många hyresgäster är besvikna på det kommunala bostadsbolaget på det beslutet.
Vi villaägare i samfälligheten hade en omröstning innan vi skickade in ansökan till naturvårdsverket och ca: 75% av rösterna var positiva.

Då det sedan tidigare fanns el i garagen för belysning och vägguttag så behövdes inget nytt anläggningsbeslut om jag hängt med rätt i allt.
Vår förening är till ytan rätt stor, ca 5-600 x 5-600 meter skulle jag tro. Det är ca 30 st. garagelängor och ungefär hälften tillhör villaägare och kommer alltså anslutas.
Offerten vi fått in och sagt ja till under förutsättning att vi beviljas naturvårdsverkets bidrag var på över 5 miljoner kronor. Företaget (stort nationellt) som vi anlitat har sagt att det är det största jobbet de har fått med den här typen av kund (samfälligheten). Bidragstaket är på 50%, dock max 200.000 Euro så vi kommer att själva stå för drygt 3 miljoner av denna investering.

Så nu väntar vi på naturvårdsverket positiva svar. :-)
Över 5 miljoner fast det redan finns el framdragen. Vad är det som drar kostnaden? Större huvudsäkring, dra i grövre ledning, dyra uttag, individuella mätare, nytt bokförings och betalsystem för att belasta varje användare? Antar att man inte behöver gräva osv som ju är ohyggligt dyrt.
#1469733
Det ska fram helt nya ledningar i området. Det kommer att placeras ett antal nya markskåp i området också då det är till ytan rätt utspritt med garage. Det som är framdraget i garagen idag är bara för belysning. Vägguttaget är bara till för i händelse att man behöver ström för något tillfälligt, skulle ett par bilar stå med motorvärmare så går säkringarna direkt.
Även om kostnaden för oss efter bidrag hamnar på 20 tkr per villaägare så ser jag det som väl investerade pengar. De senaste åren har frågan kommit upp vid villaförsäljning om möjlighet till att ladda bilar och det kommer inte bli mindre av de frågorna då det kommer att bli ett krav inom några år från potentiella köpare.
20 tkr motsvara ungefär 1-2 månaders värdeökning så som det varit de senaste åren.
#1469751
perin skrev:20 tkr motsvara ungefär 1-2 månaders värdeökning så som det varit de senaste åren.
eller 20.000/10kr/mil besparing = inkört på bara 2.000 mil.
av Bannad
#1469752
Av allt att döma ser det ut som att allmännyttiga bostadsbolag gärna mer än tvekar att sätta upp laddstolpar.
Kan bero på den socioekonomiska delen i olika områden- kan också bero på de kostnader som en elbil i inköp idag medför lghinnehavarna.
.
Och tittar man på stödet- som inte mer än 15 000 kronor per laddpunkt. ( om det är betydelsen av antal uttag eller stolpar låter jag vara osagt).
Om det är korrekt tillkommer naturligtvis markarbeten i alla dess former, kostnader som mantimmar, återställning, asfaltering, gräv/lastmaskiner etc etc. Och det är inte alls billigt.
Den summan på 15 000 kr täcker skulle jag tro inte är mer än några procent av anläggningskostnaderna. Skillnad är det då förstås för Villaägare som kan upprätta en elstolpe i anslutning till sitt hus.
.
Det finns allmnyttiga BB som har infört men som tvekar inför fler som tex i Sörmland.
"Så många laddstolpar har de kommunala bolagen
P4 Sörmland har i en enkät frågat de kommunala bostadsbolagen i länet om hur många laddstolpar som finns för hyresgästerna i deras bostadsområden, och hur planerna för utbyggnad av laddstolpar ser ut. Så här har de svarat:

Vingåkershem har tolv laddstolpar. Vill se till att montera laddstolpar vid större ombyggnader och nybyggen men har inget konkret beslut om antal.
Kustbostäder (Oxelösund) har åtta laddstolpar, och har planer på tolv till.
Gnestahem har fem laddstolpar, men inga planer på nya.
Nyköpingshem har tre laddstolpar, och budgeterat för runt tjugo nya under 2020.
Kfast (Eskilstuna) har idag inga laddstolpar. Planerar laddplatser vid nybyggnation, men inga beslut om utbyggnad vid befintliga bostäder.
SBAB (Strängnäs) har inga laddstolpar, och inte heller några beslut fattade om att bygga några.
FBAB (Flen) har inga laddstolpar, och inga beslut om att bygga några.
KFAB (Katrineholm) har inga laddstolpar, och inga beslut om att bygga några.
TROBO (Trosa) har idag inga laddstolpar, men har beslut om att bygga stolpar vid nuvarande nyproduktion."
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/7388540
.
Jag ser det därför som viktigt att öka incitamenten från statens sida för en smidig miljöövergång från fossila bränslen.
.
Och till dig @Lövet som skall på företagssittning kanske hjälper denna dig/er att hitta något lämpligt ställe att ladda på.
https://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv.
.
#1469773
Lövet skrev: lör 16 okt 2021, 12:32
joel80 skrev:Varför inte bara stanna på en snabbladdare några minuter?
Den enda vettiga snabbladdare (ionity) som finns i närheten är 4 mil förbi målet. Innan dess finns två stycken 50kW laddare. Alltså 2st totalt, inte 2 stationer. 60* bilar åker samtidigt, åker samma resväg, ska vara framme samtidigt. Det är verkligen den perfekta stormen för elbilsåkning. När jag skrev "ute i skogen" så är det också lite överdrivet, detta är någonstans i Södermanland, inte Norrlands inland. Ändå är det bedrövligt.

*Det kommer inte bli 60 för viss samåkning kommer ske förstås, säg 40st eller nåt men det ändrar inte tillräckligt mycket

Summa summarum - det behövs fler laddstolpar på destinationer OCH snabbladdare längs vägen. Vi är inte nära ens.
Tänk en fjällanläggning eller spa-hotell dit i princip alla åker bil till.
Det är inte rimligt att dessa skall ha laddstolpar till alla besökare.
Exempelvis SkiStar Vemdalen, såg inte 1 enda laddstatolpe i vintras. De lär ju har över 1000 bilar på besök om dagen i sina 3 liftsystem.

Eller Romme, dit åker vi över dagen ofta. Inte någon laddstolpe. 100-tals bilar.
#1469777
Det är precis det som kommer krävas framöver. Eller i alla fall bokningsbara stolpar till så många som vill ha det. Eller ska folk köpa bil för behov de har 1 vecka om året?
av Bannad
#1469787
poseidon skrev:
Lövet skrev: lör 16 okt 2021, 12:32
joel80 skrev:Varför inte bara stanna på en snabbladdare några minuter?
Den enda vettiga snabbladdare (ionity) som finns i närheten är 4 mil förbi målet. Innan dess finns två stycken 50kW laddare. Alltså 2st totalt, inte 2 stationer. 60* bilar åker samtidigt, åker samma resväg, ska vara framme samtidigt. Det är verkligen den perfekta stormen för elbilsåkning. När jag skrev "ute i skogen" så är det också lite överdrivet, detta är någonstans i Södermanland, inte Norrlands inland. Ändå är det bedrövligt.

*Det kommer inte bli 60 för viss samåkning kommer ske förstås, säg 40st eller nåt men det ändrar inte tillräckligt mycket

Summa summarum - det behövs fler laddstolpar på destinationer OCH snabbladdare längs vägen. Vi är inte nära ens.
Tänk en fjällanläggning eller spa-hotell dit i princip alla åker bil till.
Det är inte rimligt att dessa skall ha laddstolpar till alla besökare.
Exempelvis SkiStar Vemdalen, såg inte 1 enda laddstatolpe i vintras. De lär ju har över 1000 bilar på besök om dagen i sina 3 liftsystem.

Eller Romme, dit åker vi över dagen ofta. Inte någon laddstolpe. 100-tals bilar.
.
- Och vad är då lösningen ??
Du pratar om 1 000 st-
Jag pratar om ca 1,4 miljoner lägenhetsinnehavare som också måste ha en möjlighet att bidra till planetens positiva miljöaspekter.
Därför behövs ett starkt utökat incitiment från miljöivrarna om det nu skall avskaffa det fossila bränslet inom den närmaste framtiden ( vilket det nu föga finns)- 8-10 år går väldigt fort och under denna tid hitta intelligenta åtgärder.

Skall vi alla KUNNA bidraga till en bättre miljö måste ju naturligtvis förutsättningarna finnas för alla och inte bara ett fåtal, enklare kan det föga vara.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 70
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]