Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oath5
#1469202
När jag öppnar den elektroniska bakluckan på min V60 CC 2019 så öppnar den sig till maxläge och sen sänker den ner sig 10 cm ungefär. Har fått den i huvudet ett antal gånger när jag har lastat in varor i bilen om jag är för snabb.

Har bara haft bilen i några månader och vill inte minnas att den betedde sig så i början utan att detta började när vi försökte stänga luckan med en cykel lastad i bagaget som inte fick plats så att den hängde ut lite. Gick såklart inte att stänga :P Kommer inte ihåg om den larmade eller så utan att jag bara snabbt tryckte på öppnaknappen igen av ren panik.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469218
Precis, ställ om luckans öppning enligt instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av x74
#1469225
fjohan82 skrev:Precis, ställ om luckans öppning enligt instruktionsboken.
Fast vad är då vitsen att lucka går till ändläge för att sedan sänka sig, max öppning borde väl var dels om man är kort eller att luckan inte ska ta i ett tak om det är lågt?
av Javerhammar
#1469638
Stannar direkt i förinställt läge.
Fick problem med vår XC70 med en annan typ av elektrisk öppning - den är utrustad med hjälpdämpare för att hålla luckan uppe.
När de dämparna tog slut fick vi exakt det fenomen du beskriver, upp till förinställt läge för att sedan direkt sjunka.
Trodde inte det var möjligt med linjärmotorerna på ny V60?
av Javerhammar
#1469639
Men - har du senaste V60cc eller den innan?
Om det är gamla modellen så lär det vara samma fel som på vår XC70.
Dämparna sitter då ovanför innertaket, går att byta själv men vi lämnade in vår för någonstans runt 2000kr i samband med service.
av oath5
#1469650
Javerhammar skrev:Men - har du senaste V60cc eller den innan?
Om det är gamla modellen så lär det vara samma fel som på vår XC70.
Dämparna sitter då ovanför innertaket, går att byta själv men vi lämnade in vår för någonstans runt 2000kr i samband med service.
Har en 2019 :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]