Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bernie99
#1467504
Hej
Min klimatanläggning beter sig konstigt. Den reglerar inte temperaturen längre. Fläkten går inte upp i varv som den brukade när man höjer temperaturvreden och när motorn är varm. När jag sätter på max-temp så kommer det bara pissjummen luft men då går ju fläkten på fullt varv. I det läget är väl inte givare inkopplad i reglerloopen utan maxvärme ges då? Så jag lutar åt att det är stopp i värmepaketet och inte temp-givaren eller vad tror ni? Eller kan det vara någon luftventil som inte öppnar ordentligt längre. Någon som känner igen symptomen? Borde heller inte vara termostaten för motortempen regleras perfekt.
Måste jag prova att backspola värmepaketet? Det verkar lite komplicerat då vattenslangarna in i torpedväggen sitter med fastpressade klämmor.
Vintern väntar och kallt kommer det annars att bli. Någon som har en idé eller något annat test jag bör göra för att hitta roten till det onda.
Kom loss kära Volvobröder och tipsa mig!!!
av SubMarine
#1467519
Jag backspolade mitt värmepaket på S60:in för några veckor sedan då jag hade dåligt med värme förra vintern. Mina slangar på värmepaketet gick ganska lätt att lossa och jag fick på vanlig bilvärmeslang med 16 mm innerdiameter som jag kunde spola via. Spolade baklänges med varmvatten och några diskmaskinstabletter i och till sist spolade jag igenom 50/50 glykolblandning tills bara glykol kom ut ur värmepaketet innan jag satte tillbaka slangarna och fyllde upp expansionskärlet till rätt nivå.

Hittills verkar värmen bättre i alla fall men det riktiga testet kommer när det blir runt nollan ute.
av Erik Å
#1467584
Om värmepaketet har delvis igensatta kanaler (eller luftfickor) så märks det tydligt att värmen blir bättre när man har lite mer varv på motorn. Medan värmen är obefintlig på tomgång..
av Bernie99
#1468021
Tycker inte jag märker någon skillnad när jag varvar motorn mer, dvs iförhållande till på tomgång. Vad kan det finnas för andra felkällor? Någon mer som har samma symtom?
av Bernie99
#1468531
Mitt nästa steg blir nog att spola värmepaketet till helgen. Jag vill prova det innan jag ger mig på att byta värmeelementet då jag misstänker att det är krångligt. Det jag funderar mest på nu är om det är enkelt eller trickigt att få loss anslutningarna som går in i torpedväggen. Är det den högra anslutningen (om man är vänd mot torpedväggen) som är inflödet (varma vattnet) till v-paketet?
av Erik Å
#1468551
På V70 mk 1 så sitter slangarna fastlåsta med plastklips som tydligen blir sköra med åren, sägs att de gärna går sönder om man försöker ta loss dem..
Funderade därför på att ta lös slangarna i andra änden men det slutade med nytt värmepaket i stället.
Vet inte om V70N har samma lösning men det är inte helt osannolikt :-)
Volvopartswebstore påstår att plastclipsen hängde med till 2004

viewtopic.php?f=16&t=154080&start=20#p1364712

https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 45662.html
av Bernie99
#1469632
Hej

Nu har jag backspolat men bara med varmvatten. Dock utan någon förbättring (suck), ingen värme (eller mycket mycket svag) ut ur luftutblåsen oavsett vad temp-vreden är inställda på, dvs precis på samma sätt som innan. Det som förundrar mig är att ingående slang i torpedväggen är varm och utgående är avsevärt kallare. Vad säger det mig? Att kylvattnet går genom värmeväxlaren? Borde väl vara så för även om det finns en "by-pass" ifall det är helstopp så borde väl inte vattnet kylas så mycket. Nej, jag förstår inte just nu. Några ideér?
Bara det inte är en luftventil in till v-vxl som strejkar men samtidigt konsigt om temp-givaren är ok (vilket jag inte vet) att inte fläkten ökar i fart när diffen mellan verklig och inställd temp är stor. Vintern närmar sig och måste lösa detta!!

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]