Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1469589
Hej!

Jag har haft min bil några dagar nu och kommer fortfarande inte riktigt överens med bromsarna på min XC60 D4 2017 r design.
Man måste bara nudda bromspedalen för att bromsa normalt, sen om man bara trycker lite till så bromsar det kraftigt, man får ingen riktigt bekväm inbromsning. Är detta normalt? Har kört en äldre bil ett tag nu från 2007, så kanske är van vid den?

Har en annan dum fråga också kanske: i 90 km/h är ratten helt mjuk, som man står stilla nästan, men i 120-130 börjar den vibba/småvibrera ytterst lite ( inte kört fortare än 130 :-) ) ska det kännas mer i ratten i högre hastighet? Däcken är nya och balanserade av Volvo. Kanske är motorn man känner då? Min gamla bil kändes det hela tiden så då tänkte jag inte på det.

Mvh CAVT
av CAVT
#1469628
Ok, ja jag har garanti, men vill inte lämna den om det är något som det ska vara.
Det verkar vara något med bromsarna :-( för om det gått några timmar så är pedalen helt stum, så man måste ta i en del för att bilen ska starta, annars tänds bara displayerna som om man inte trycker på pedalen. Bromsarna är inte progressiva, man måste tänka varje gång så man inte trycker lite för hårt för då åker man från ryggstödet. Skivorna ser rätt nya ut utan någon större kant, men på beläggen står ett fabrikat jag inte hört talas om. När jag hämtat bilen skakade hela bilen när man bromsade men det släppte helt efter ett par dagars körning.

Mvh CAVT
av CAVT
#1469771
Bad en bekant som är mycket bilintresserad att testa köra i högre hastighet, och han sa att det är normalt i ratten i 130 och att det är vägen som känns genom ratten, och att det alltid känns mer i 130 än i 90. ”Det är ingen s-klass” sa han :-) kan det stämma?

Mvh CAVT
Användarvisningsbild
av Cotag
#1469774
Stämmer att volvo inte är mercedes :-D

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]