Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bduren
#1453136
Jag har en XC70 MY16 där jag monterade 2 st 18w ledlampor som backljus. Styrström från taket, +12 volt från uttaget i bagaget och ett enkelt relä.
Fungerar klockrent. Det finns snyggare installationer än min.
av Fjulle
#1453329
Apersson....du får ursäkta , men kan du beskriva lite mer utförligt hur jag kopplar en diod. Parallelt över spolen säger inte mig ett dugg. Jag är novis inom bilelektronik. :-(
av Fjulle
#1453400
Tack apersson för att du tar dig tid med mitt dilemma. Jag förstår principen med en diods funktion , men vad är L och R på schemat? Man släpper igenom ström från R till L men inte tvärtom. Vilka stift skall jag koppla dioden emellan?
Som sagt....helt usel på elektronik.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1453420
L och R representerar induktansen och resistansen hos reläspolen. En spole har båda egenskaperna. När man gör beräkningar på sådana vill man ofta se se två egenskaperna var för sig. Mycket när det gäller matematiska modeller av verkligheten handlar om att göra det hanterbart genom att förenkla.

Dioden kopplas alltså parallellt med spolen, mellan 86 och 85 på din ritning. Anoden till 85, katoden till 86. Katoden är oftast utmärkt med en ring på dioden.
Om dioder
av Fjulle
#1469621
Jag skall ju nu koppla en diod mellan stift 85 och 86 på reläet. Men...det finns ju hur många typer av dioder som helst! Vilken typ skall jag välja?? Var inne på Elfas hemsida och där blir man inte klokare. Det kanske är så att jag måste skaffa en Canbusavkodare för 1300:- som omvandlar digitala signaler till analoga.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]