Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468585
Hej
Har läst några trådar i forumet men ingen passar riktigt in på min problematik. Är inställd på att få byta lådan men någon i forumet kanske har en bra ide innan dess.

Körde på landsvägen och helt plötsligt tappade lådan drivning, precis som om man på en manuell låda trampar ner kopplingen. Försökte ta mig hem genom att stänga av bilen och sedan starta den igen efter 15min. Då fungerar den som den skall i cirka 1-2 minuter och tappar drivningen igen.

Oljan är bytt för ett år sedan så den är i fint skick och i rätt nivå, dubbelkollade detta.
Kände även så drivaxlarna sitter fast och inte hoppat ur.

Någon som vart med om något liknande?
Inga missljud när det inträffade och inga missljud nu heller...

Har börjat leta efter ersättningslåda då bilen är alldeles för fin och i bra skick i övrigt för att skrota. Inte helt enkelt att hitta!! Någon som har kunskap eller en länk där man kan se om tex. en R låda passar på denna bil?
#1468609
En drivknut eller urhopppad axel skulle inte återställa sig med en omstart.

Hur är oljenivån i lådan?
Ingen läcka?
Oljenivån borde inte heller återställa sig, men om ett filter är tätt tex, så kanske....

Ingen varning i färddatorn?

Jag gissar att du redan provat att ändra växelläge, men tappar den backen (R) också?
#1468622
Dubbelkollat så oljan ser fin ut och att det är rätt nivå på den.
Inga läckor...

Skall lägga ut ett par filmsnuttar så man ser vad som händer, men i stora drag:
1. När bilen stått över natten fungerar den helt utan problem i typ 5min tills den börjar bli varm. Sedan tappar den drivningen.
2. Det räcker ibland att bara stänga av motorn och starta igen för att få drivning en liten stund.
3. Gäller alla växlar D, R och manuellla 1, 2 , och 3.


När det fungerar så känner man direkt hur växlarna går i, både hörs och känns.
När det inte fungerar så blir det inget dunk eller ryck alls.

Kan det vara en solenoid som inte reglerar som den skall när lådan blir varm tro? Trots att jag bytt till ett helt nytt kontrollsystem och solenoider.
#1469540
Fick lite hjälp av våra kollegor i det engelsktalande forumet :)
Hittar ingen guide i vårt forum så jag tänker att jag lägger upp några bilder för flera av er har säkert råkat ut för detta eller kommer att göra.

Så min symtom tyder på att det var lågt/inget oljetryck i lådan. Jag drog i spaken men inget hände.
Detta kallas på engelska "clogged gearbox" vilket på svenska bli tätt transmissionsfilter i lådan.

Hur löser man nu detta då utan att plocka loss hela växellådan och plockar isär den ?
Man borrar ett hål och rensar filtret med lådan sittandes i bilen :)

Först behöver du förstå vad det är du skall göra.
Så här ser filtret ut inne i lådan och du skall borra ett hål så du med hjälp av en flaskborste och bräkleen kan komma in i filtret och rengöra det.
Inked02_5q44ffyujf2_1000x1000_ffffffff_A89010C_LI.jpg
Inked02_5q44ffyujf2_1000x1000_ffffffff_A89010C_LI.jpg (237.87 KiB) Visad 3256 gånger
För att komma in i lådan på rätt ställe märker du ut följande och kontrollmäter flera ggr.
31mm från centrum på skruven (blå färg)
25.5mm ut från skarven i lådan (röd färg)
Markera en prick och sätt ett körnslag när du är säker på dina mått (gul ring)
Inked20211013_175444(1)_LI.jpg
Inked20211013_175444(1)_LI.jpg (3.66 MiB) Visad 3256 gånger
Nu skall du borra och gänga hålet , till detta behövs följande:
1. 6mm borr att förborra med
2. 12.5mm borr
3. M14 x 1.25 gängtapp ( samma gänga som för tändstift)
4. Har tyvärr inte art.nr på oljepluggen men jag köpte den hos lokal Volvohandlare
5. Försänkaren på bilden använde jag aldrig, tänkte jag skulle ha den för att göra en plan fin yta för packningen att täta emot.
20211013_171023.jpg
20211013_171023.jpg (7.54 MiB) Visad 3256 gånger
Använd nya fina borr och tryck väldigt försiktigt. Tjockleken på godset där du borrar är 3-4mm tjockt bara.
Skälet till att du använder M14 x 1.25 fin gänga är för att få ett par extra gängor i godset.
20211013_180223.jpg
20211013_180223.jpg (6.92 MiB) Visad 3256 gånger
20211015_161716.jpg
20211015_161716.jpg (6.48 MiB) Visad 3256 gånger
Mitt slutresultat :)
Lätt att ta loss och rengöra filtret igen om/när det behövs nästa gång.
20211015_171555.jpg
20211015_171555.jpg (6.81 MiB) Visad 3256 gånger
Senast redigerad av 1 Greffel, redigerad totalt 0 gånger.
#1469543
Killen som tagit fram denna super metod går under namnet "firstv70volvo" och skall ha all credd :)
Bifogar hans fil där han visar före och efter rengörningen med inspektionskamera inne i filtret.
#1469561
Så här brukar filtret se ut när en låda servas. Så kass att man inte kan komma åt detta utan att ta ner och isär hela lådan.:
#1469611
Greffel: Jag tycker du har gjort en tydlig guide hur man rensar automatlådan.
Det verkar viktigt att komma väldigt exakt rätt med borrhålet.
Eftersom godset bara är 3-4 mm tjockt så antar jag att pluggen som skruvas dit bara kan dras med cirka 10 Newtonmeters eller ännu mindre för att inte dra sönder gängorna i aluminiumet. Hur hårt vågade du dra pluggen?

Jag har i dagsläget inga direkta bekymmer med min automatlåda i min V70n. Har ändå lite funderingar på att spola automatlådan själv eller lämna in bilen och få lådan spolad på verkstad en verkstad som har riktig spolutrustning för automatlådor. På ett gammalt kvitto från Bilia så står det att växellådan heter AW 55-50 så det verkar vara samma växellåda som din.

Jag såg filmen som du har med i tråden där de slår sönder plastskyddet till filtret och att det är en massa smuts i filtret.

För mig känns det ändå lite vågat att borra hål i lådan, gänga och sätta dit en plugg när det är så tunt gods. Jag undrar i alla fall om man inte kan få tillräckligt rent genom att tillsätta MPM ATF Flush eller Promeister ATF Flush till automatlådan, därefter köra bilen och sedan spola lådan? Du fick ju inte bilen att dra så det gör ju det hela lite svårare.
Nedan lite länkar till ATF Flush medel.
https://www.mpmoil.se/products/AD15000/ ... sion-flush
https://promeister.se/product/atf-flush-250ml/
https://www.mekonomen.se/promeister-atf ... r-14020445
#1469616
vjohnj skrev:Så nu fungerar lådan som den skall igen då?
Jepp den har nu rullat 6 mil med full funktion. :)
#1469617
Råraksätaren skrev:Greffel: Jag tycker du har gjort en tydlig guide hur man rensar automatlådan.
Det verkar viktigt att komma väldigt exakt rätt med borrhålet.
Eftersom godset bara är 3-4 mm tjockt så antar jag att pluggen som skruvas dit bara kan dras med cirka 10 Newtonmeters eller ännu mindre för att inte dra sönder gängorna i aluminiumet. Hur hårt vågade du dra pluggen?

Jag har i dagsläget inga direkta bekymmer med min automatlåda i min V70n. Har ändå lite funderingar på att spola automatlådan själv eller lämna in bilen och få lådan spolad på verkstad en verkstad som har riktig spolutrustning för automatlådor. På ett gammalt kvitto från Bilia så står det att växellådan heter AW 55-50 så det verkar vara samma växellåda som din.

Jag såg filmen som du har med i tråden där de slår sönder plastskyddet till filtret och att det är en massa smuts i filtret.

För mig känns det ändå lite vågat att borra hål i lådan, gänga och sätta dit en plugg när det är så tunt gods. Jag undrar i alla fall om man inte kan få tillräckligt rent genom att tillsätta MPM ATF Flush eller Promeister ATF Flush till automatlådan, därefter köra bilen och sedan spola lådan? Du fick ju inte bilen att dra så det gör ju det hela lite svårare.
Nedan lite länkar till ATF Flush medel.
https://www.mpmoil.se/products/AD15000/ ... sion-flush
https://promeister.se/product/atf-flush-250ml/
https://www.mekonomen.se/promeister-atf ... r-14020445
Jag var också skeptisk till att borra i lådan, men i mitt fall var det enkelt.
Lådan fungerade inte hade bara två val.
1. Byta den till en låda med okänd status från skroten.
2. försöka göra rent den på plats.

Man känner att lådan håller på att adaptera sig till det nya oljetrycket nu i lådan, har säkert haft dåligt flöde länge.
Jag gissar att jag drog knappt 8Nm, använde en vanlig insexnyckel och tog i lagom hårt. Det handlar ju bara om att komprimera kopparbrickan.

Skillnaden på att försöka rengöra lådan med sköljmedel och att borra och dra ut skiten är att det jag gjort kommer skiten "bakvägen" ut medan en sköljning skulle innebära att du skickar runt allt skräp.
När jag sprayade rengöringsmedel rann det sjukt mycket grå skit rakt ur det borrade hålet och sedan säkert 2-3 dl olja som inte kunde tappas ur för att filtret var tätt.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]