Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469541
Hej alla.
Jag har titta på en xc70 awd d4 momentum 2013.
Den har gått 31000mil.
1 ägare sen ny.
Pris jag ska få betala ca 90000kr för den.

Men blir orolig gällande diesel priserna .
Handlaren har redan sänkt den med 10000kr pg diesel priserna.

Har själv märkt hur svårt det är att sälja diesel bilar idag.

Vad tror ni om framtiden gällande diesel bilar?

Ska man avstå helt från att köpa och leta en plug in hybrid istället?

Hur går era tankar?
#1469630
Spontant så tycker jag att 90.000:- låter mycket med tanke på att det är en -13 som gått så pass långt. Men...den kanske är i "mint condition". Att det är en diesel är ur mitt perspektiv bra. Jag har alltid kört bensin tills jag för 2 år sedan köpte just en XC70 -15. Jag tankar fan aldrig! :-D
#1469640
Det är snarare tvärtom, priserna på beggat både diesel och bensin har gått upp kraftigt i år, jag får mer idag i inbyte än för 10mån sedan för xc60in. Det säljs färre och färre nya diesel och bensinbilar så begagnatmarknaden kommer att sina mer och mer och priserna på beggat gå upp, tillgång efterfrågan styr i vanlig ordning.

Har kollegor som tagit tjänstebilar nu och sålt deras privarabilar till bla Kamux och fått så bra betalt så det har inte ens funderat på att sälja privat.
#1469674
Derank skrev: lör 16 okt 2021, 21:07 Det är snarare tvärtom, priserna på beggat både diesel och bensin har gått upp kraftigt i år, jag får mer idag i inbyte än för 10mån sedan för xc60in. Det säljs färre och färre nya diesel och bensinbilar så begagnatmarknaden kommer att sina mer och mer och priserna på beggat gå upp, tillgång efterfrågan styr i vanlig ordning.

Har kollegor som tagit tjänstebilar nu och sålt deras privarabilar till bla Kamux och fått så bra betalt så det har inte ens funderat på att sälja privat.
Håller helt med, köpte min D4 januari 2020 och än så länge är detta den bästa bilaffär jag gjort hittills ;-)
#1469684
Gav 120k för min för 3 år sen. KVD onlinevärderar den till 90-105k idag 7k mil senare. Nästan fashionerande låg värdeminskning på en så pass ny bil, tycker jag.
Jag tror också att priserna på begagnatmarknaden på någorlunda bränslesnåla dieslar kommer hålla i sig så länge det inte finns tillräckligt med begagnade el/hybridbilar att tillgå.

Vem vet, panikstängd fungerande kärnkraftel, med skenande elpriser som följd, kanske kommer göra det "billigt" att köra dieselbilar framöver.
#1469697
Ja man får väl kanske ta KVD-sajten med en nypa salt, men intressant att testa för min egen dieselbil (V60 D4, 1 ägare, ca 15200 mil, 1300 i skatt/år, typ fullutrustad bla bla... :-) )
138k vid försäljning till dom
155k +- 17k vid budgivning
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]