Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1467758
Camel skrev: ons 06 okt 2021, 22:12 Världsmarknadspriset är bara en mindre del av totalpriset och påverkar inte så mycket som man vill påskina från politiskt håll.
Jodå, skatterna är såvitt jag har förstått procentpåslag på bränslepriset så när oljepriset går upp så gnuggar statsmakten händerna i glädje över ökande skatteintäkter :-/
Men visst, det är ju inget som säger att det måste vara arrangerat på det sättet..
Användarvisningsbild
av Camel
#1467762
Momsen är rörlig, inte de andra skatterna. Men visst blir det hävstångseffekt med moms på skatt.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1467803
Men skönt iaf att du får intäkter på bensinen som du investerar i! Jag har jobbat hemifrån under pandemin, och dessförinnan cyklade jag till jobbet. Så bensinen genererar inga intäkter för mig.

Bensinen jag köper, går åt för att konsumera. Så det blir dyra varor med bensinpåslaget. :-D Dyr mat.
Användarvisningsbild
av Camel
#1467804
Klart det blir intäkter, annars skulle jag inte köra så mycket. Det innebär ytterligare skatteinkomster till staten. Men allt har en gräns, när jag inte längre ser någon vinst så kan jag inte hålla på. Och då minskar mitt bidrag till BNP och statens skatteinkomster. Om detta sker i stor skala för många människor, är vi illa ute.
Användarvisningsbild
av bem
#1467834
Allinug skrev: tor 07 okt 2021, 09:40 Men skönt iaf att du får intäkter på bensinen som du investerar i! Jag har jobbat hemifrån under pandemin, och dessförinnan cyklade jag till jobbet. Så bensinen genererar inga intäkter för mig.

Bensinen jag köper, går åt för att konsumera. Så det blir dyra varor med bensinpåslaget. :-D Dyr mat.
Först igår var jag till jobbet på över ett och ett halvt år p.g.a pandemin. Gick några liter bensin men har laddhybrid nu så några mil blev elmil i alla fall. Har nästan inte kört nån bil på ett och ett halvt år. När jag nu skaffat en Volvo laddhybrid går elpriserna up i skyn som en raket. Men än är det billigt ladda elbil om man kan ladda på tider när elen är billig, i alla fall i elområde 3 mellansverige där jag bor där elpriserna fortfarande är överlevbara, värre i elområde 4 längst söderut i Sverige.
Körde Volvo diesel förr rätt mycket men nu när jag har Volvo besinare (laddhybrid) blir det inte så mycket tankat av den varan, blir mest jag åker på el utom längre sträckor än ca 45-50 km som är max gräns att åka på el med min Volvo laddhybrid. Bara när jag skall till jobbet 6 mil dit och lika mycket hem jag får köra upp lite bensin. Men det blir bara 1 dag i veckan jag är på jobbet nu framöver, blir nog 2 lite senare. Blir ändå väldigt lite bilåkande, vilket är bra för mig (mindre restid) och miljön (mindre utsläpp). Statens skatteintäkter på bränsleskatt blir inte mycket i mitt fall, men det är väl bra egentligen för det betyder jag inte släpper ut så mycket koldioxid i luften vilket staten borde tycka är bra.
/Bo
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467871
Camel skrev: Men allt har en gräns, när jag inte längre ser någon vinst så kan jag inte hålla på. Och då minskar mitt bidrag till BNP och statens skatteinkomster. Om detta sker i stor skala för många människor, är vi illa ute.
Ja det minskar och man får hoppas att det blir en väckarklocka för sittande idiot styre kan inte tänka mig att det bara är jag som lägger av.
Idag har jag gjort min sista körning från kneget det fanns ingen anledning för mig att fortsätta. Imorgon ska jag lägga mig på soffan och fundera ut något bra. När jag bytt olja i motorn för femtioelfte gången :-) .

EDIT jag vänjer mig inte vid mer och mer skit hela tiden. Men det är ju jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469426
Körde precis förbi Tindered, där kostar dieseln 18:97/litern.
Billigast på länge av mina observationer...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1469493
Camel skrev: ons 06 okt 2021, 23:32 Momsen är rörlig, inte de andra skatterna. Men visst blir det hävstångseffekt med moms på skatt.
Miljöpartiet tvingade ju 2017 igenom en årlig höjning av bensin- och dieselskatten. 1/1 varje år höjs skatterna per automatik, och så moms på det givetvis...
av Erik Å
#1469506
Vad jag minns så var ca 2/3 av bensinpriset skatt redan på den tiden soppan kostade 5 kr/liter. Och så är det nu också..
Så oljeprishöjningar slår kanske inte igenom på ökad skatt ögonblickligen men helt klart i långa loppet.
Användarvisningsbild
av Camel
#1469507
Flera saker påverkar bränslepriset. Särskilt stor betydelse har råoljepriset, valutakurs samt skatter. Skatterna är en mycket betydande del, dessa kan man inte bortse ifrån. De gör att bränslepriset till konsument inte helt följer råoljepriset.

Ett exempel: Priset för ett fat råolja i mars 2012 låg på 125,45 dollar. I mars 2012 kostade en liter bensin i Sverige i genomsnitt 15 kronor och 17 öre.

Om man jämför med idag inser man att skillnaden måste bestå i högre skatter och ev. skillnad i valutakurs. Råoljepriset idag är långt billigare än 125 dollar per fat. Men ändå kostar bensinen till konsument idag mer än 2012 även om man korrigerar för inflationen. Det är också helt i enlighet med politikernas ambition.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 93
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]