Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1469464
T4F "automaten" aka powershift ska väl ha liknande förbrukning som manuella lådor vanligtvis har. Den har väl andra nackdelar dok.

Har T4F direktinsprut ?
av Volvoold
#1469486
TommyP86 skrev:70 och ja, det är rätt stor skillnad till e85 fördel.
Vet du om en T4F är lika pigg på bensin som en vanlig T4, och att skillnaden mellan motorerna således är enbart att T4F är extra pigg på etanol, jämfört med bensin på T4F och T4. Eller är T4F slöare på bensin än vanliga T4? (om jag nu lyckades förklara vad jag menade.

Hade du eller någon annan som svarat i tråden några spridarproblem?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1469487
Svärfar har en manuell t4, och den är tröttare.
Jag bytte spridare på tjejens bil, men å andra sidan dog en spridare på svärfarsbil, vilket resulterade i smält kolv, så spridare byter man om man åker b4164t, oavsett variant.
av Rådlös
#1469508
Volvoold: Jag har ingen T4 F, men kan berätta om min V70 2.0 F -08. Så länge den var yngre än 5 år stog det i Trafikverkets uppgifter 147 hkr. Efter bilens 5-årsdag stog det 145 hkr. Det var alltså så här att så länge bilen ansågs vara en miljöbil så antogs det att man körde på E85. Efter dom 5 åren var bilen ingen miljöbil längre, skatten gick upp några kronor också, och det ansågs att man skulle köra på bensin (med en svagare motor). Visserligen bara 2 hkr, men ändå.
Detta var ju som var och en förstår inte verkligheten. Detta var bara politiska försök till finter och klavertramp.
I sammanhanget kan vi ju jämföra med SAAB 9-5 E85. Om man körde på bensin så hade den 180 hkr. Om man i stället körde på E85 så hade den 220 hkr. Detta var ju naturligtvis inget magiskt trolleri. Det var en turbomotor och den måste ju ha varit programmerad för att uppföra sig så som den gjorde. Man behövde alltså inte ställa om eller ändra något mer än att tanka E85. SAAB låg ju tidsmässigt före Volvo i den här utvecklingen och Volvo kände sig pressade att hänga med. Därför när dom presenterade sin 2.5 Fx-modell jämförde och frågade en reporter om varför det var så olika jämfört med SAAB. Reportern, jag tror han var från radion, fick till svar att "Vi fick också liknande effekter under utprovningen men valde att gå en lite annan väg". Det förklarades dock inte varför. Men det ger en liten fingervisning om att möjligheter finns.
En annan bild som talar för detta är om man vill konvertera en vanlig bensinmotor till E85 och få den registrerad som miljöbil (Det går men det är dyrt och byråkratiskt) Så säger reglerna från Trafikverket att: Effekten tillåts bara öka från bensinversionen till E85-versionen med max 5 hkr.
Det hittas på många tokiga regler, men jag tror inte att den saknar bäring i verkligheten? Därför finns det så många som "bara" garagekonverterar sina bensinbilar utan att försöka få dom registrerade som miljöbilar. Det är min uppfattning och jag har läst nästan dagligen på www.etanol.nu sedan 2005 då jag började blandtanka min 245 -92.
Användarvisningsbild
av Derank
#1469516
Volvoold skrev:Hej. Har någon erfarenhet av förbrukning E85 jämfört med vanlig bensin?
Bilen gäller V70 T4F. Om någon haft v60 T4F går det också bra att lämna erfarenheter av.

Jag har läst varierande uppgifter att man får multiplicera förbrukningen på etanol med antingen1,3 eller 1,4 jämfört med bensin. Vad stämmer med verkligheten?
Hade en manuel v70 T4F 1,6L i 5 år, den snittade 1,5 på 3000mil. sedan kördes den på bensin de sista 2500milen pga att spridarna rasade i parti och minut. Finns ingenting att vinna på en etanolare. Och det var ingen skillnad att köra den på etanol el bensin, det var bara saab som en gång i tiden sålde en etanolare som du fick ut fler hästar av då du tankade den med etanol, volvon går exakt lika på båda bränslen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1469521
Nä, det gör den inte. På pappret är det exakt samma, men inte i verkligheten. Men du har rätt i att man inte räknar hem en eventuell merkostnad, billigare bränsle/L men samma slutnota.
av Volvoold
#1469534
Rådlös skrev:Volvoold: Jag har ingen T4 F, men kan berätta om min V70 2.0 F -08. Så länge den var yngre än 5 år stog det i Trafikverkets uppgifter 147 hkr. Efter bilens 5-årsdag stog det 145 hkr. Det var alltså så här att så länge bilen ansågs vara en miljöbil så antogs det att man körde på E85. Efter dom 5 åren var bilen ingen miljöbil längre, skatten gick upp några kronor också, och det ansågs att man skulle köra på bensin (med en svagare motor). Visserligen bara 2 hkr, men ändå.
Detta var ju som var och en förstår inte verkligheten. Detta var bara politiska försök till finter och klavertramp.
I sammanhanget kan vi ju jämföra med SAAB 9-5 E85. Om man körde på bensin så hade den 180 hkr. Om man i stället körde på E85 så hade den 220 hkr. Detta var ju naturligtvis inget magiskt trolleri. Det var en turbomotor och den måste ju ha varit programmerad för att uppföra sig så som den gjorde. Man behövde alltså inte ställa om eller ändra något mer än att tanka E85. SAAB låg ju tidsmässigt före Volvo i den här utvecklingen och Volvo kände sig pressade att hänga med. Därför när dom presenterade sin 2.5 Fx-modell jämförde och frågade en reporter om varför det var så olika jämfört med SAAB. Reportern, jag tror han var från radion, fick till svar att "Vi fick också liknande effekter under utprovningen men valde att gå en lite annan väg". Det förklarades dock inte varför. Men det ger en liten fingervisning om att möjligheter finns.
En annan bild som talar för detta är om man vill konvertera en vanlig bensinmotor till E85 och få den registrerad som miljöbil (Det går men det är dyrt och byråkratiskt) Så säger reglerna från Trafikverket att: Effekten tillåts bara öka från bensinversionen till E85-versionen med max 5 hkr.


Det var intressant, för jag läste tidigare nånstans att det påstods att 2,5 FT-motorn, alltså den senare, skulle ha just 231 Hk på etanol, men "bara" 200 Hk när den kördes på bensin. Men det var väl bara snack då.


Är det nån som vet om spridarna förbättrades under åren med T4F? Det påstod iaf en Volvomekaniker jag mailade med, jag fick dock inget svar på när, isf.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1469546
Spridarfrågor till t4f har besvarats väldigt många ggr här, sök och du skall finna.
De 2,5t och ft som är gaskonverterade får lägre effekt på gas, är antagligen det du sett.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]