Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469077
Cox skrev:Varför ens bry sig, är väl bara skönt att slippa skiten.
Nu var det ju inte det TS frågade om. Personligen har jag absolut inga problem med S/S, tycker funktionen funkat ypperligt under de 4åren jag haft min bil.
Funkar inte S/S så har man med största sannolikhet andra problem med bilen såsom batteriet eller laddstatusen.
#1469078
Cox,håller med dig till 100%. Undrar om det blir billigt att byta starmotor,startkrans/svänghjul!!?? MB har inlagt i en service att man ska kolla hur många ggr startmotorn varit i drift,vig uppnådd antal ggr,ska den bytas....nä,så SS är jävulens påfund..
#1469087
Trams. Finns ingen anledning att stå och mala med motorn när man väntar på grönt ljus, exempelvis.

Genom att trycka MY CAR, OK, välja DrivE och Start/stoppsystem kan man se vad bilen väntar på för att det ska aktiveras.
#1469140
Perra83 skrev: ons 13 okt 2021, 21:43
Gurkburk92 skrev: ons 13 okt 2021, 18:40
Cox skrev:Varför ens bry sig, är väl bara skönt att slippa skiten.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
När soppan kostar nästan 20kr/L så är all hjälp bra för att få ner förbrukningn :)
Skojar du nu?
Om du menar soppa priset? - Nja, men det kostar ju 19+.

Om du menar att S/S skulle hjälpa förbrukningen - Ja det hjälper.

-

En annan fråga, laddar S/S batteriet precis som det vanliga till resten av bilen? Dvs är bilen igång, så borde det ladda?
#1469149
Min erfarenhet är att S/S är rätt känslig på status på startbatteriet. På min Classic började jag få problem med att S/S inte var tillgängligt när bilen var ca 3-4 år. Om jag laddade batteriet så funkade det någon månad igen innan problemet återkom.
Efter byte till ett stort Varta AGM startbatteri så har jag inte sett röken av detta felmeddelande på över ett år nu.

Jag tror alltså inte att felet sitter i det lilla extra batteriet utan i det stora ordinarie startbatteriet.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...