Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1469038
Hej,

Har en V50 D5 kombi vars gasfjädrar till bagaget är lite trötta efter 14år.. Man får hjälpa den upp sista halvan, men väl uppe så håller den sig kvar utan problem..
Tänkte ev spara lite och bara byta en av dem.. Är det dumsnålt eller kan det till och med bli en trevlig kompromiss (dvs luckan studsar inte upp det sista när den öppnas)..? Eller blir det alltför "skevt" för luckans gångjärn?
#1469041
Av egen erfarenhet kan jag säga att det aldrig brukar bli bra att byta en gasfjäder. När fjädrarna väl börjar ge upp räcker det inte med en ny och en sliten.
#1469088
Håller med, lika bra att byta bägge, annars får ju den nya jobba hårt och blir mycket snabbare utsliten

Kolla bildelsbasen efter några från en 2011-2012 som rullat under 10 000 mil ;-)

Edit: Som dessa hade jag tveklöst kunnat köpa

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... mile&asc=1

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... mile&asc=1
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1469135
Tack för svaren hittills :)
Vi har inte haft loss dem så vet inte om de är i samma skick, men troligen är de ju det ja..
Det är lockande att köpa LESJÖFORS från adcenter för 350kr/st istället för original för 580kr/st.. Men, kan det skilja något inuti, t ex nån intern "slutdämpning" i originalvarianten som gör att när luckan börjar närmar sig helöppet läge så studsar inte hela bakvagnen med upp?
#1469158
Finns det ingen spec på gasfjädrarna typ hur många cykler (in- och utdragning) de skall hålla för?
Eller tar de slut även om man knappt öppnar-stänger bagagluckan?
Var gasfjädrar på lastgaller på en V70 jag hade en gång, där byttes gasfjädrarna med några års mellanrum, verkade inte så värst hållbara.
/Bo
#1469265
Som du nämner så kan det saknas funktioner på tredjeparts.
Första gången jag bytte på min V70 så tänkte jag inte så mycket på det, utan gick efter pris, men det saknades dämpningsfjädrar.
Vilket gjorde att det blev rätt häftiga brytningar i luckan när den öppnades.

Bytte sedan till original, och allt blev frid och fröjd :oops:

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]