Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1468900
"Fram till 2030 ska bensin och diesel enligt planen reduceras med 28 respektive 66 procent och ersättas med förnybara drivmedel.

Beräkningar från Trafikverket visar att om det till 2030 inte kommer fram mer biobränsle än i dag skulle priset på bensin och diesel behöva ligga omkring 50 kronor litern".


https://www.vibilagare.se/nyheter/ander ... strationen
#1468903
Höjdarna med höga löner kanske klarar vardagen men hur ska småfolket klara det. Jag som sjukpensionär har i dag ut ca: 12.500 med bostadstillägget, det klarar jag mig nätt och jämnt på. Beroende på årstid har jag nån hundring till ca tusenlappen att göra vad jag vill med. Då menar jag pizza, restaurang, film, nån pryl till mig eller bilen...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1469101
Lucif3r skrev: ons 13 okt 2021, 05:56 Så.... När kan vi regga om våra bensinbilar till E85 så dom blir lagliga, och inte något som "ses mellan fingrarna"?
Just nu ser det ut som om E85 vackert följer höjningarna på bensinpriset, fortsätter det så antar jag att E85 i praktiken blir lika omöjligt alternativ?
Sen finns det inte etanol för mer än en liten bråkdel av bilparken. Blir det en bristsituation så skenar priset enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan.
Precis som man befarar att oljepriset kommer att göra i vinter pga Europeisk energikris :oops:
Edit: Och även elpriset..
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1469106
Henkan skrev:Om du är bekymrad över bensinpriset så är det väl bara att köpa elbil, som en miljöpartist sa.
.
.
.
Om en MP representant har sagt detta blir jag mer än orolig, "Väl bara" att köpa en elbil.
Om MP lever i en sådan fantasivärld där dom tror att alla medborgarna har hur mycket pengar som helst, är det ju något som spårat ur i deras hätska miljöpolitik.
.
.
#1469110
Erik Å skrev:Sen finns det inte etanol för mer än en liten bråkdel av bilparken. Blir det en bristsituation så skenar priset enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan.
Det löser de genom att importera mera etanol från nått bananland som ## host# har framställt den på ett för resten av världen mycket miljö vänligt sätt. ;-) . Priset lär väl gå upp på skiten med. :bored:
#1469113
gubbstrutt skrev: ons 13 okt 2021, 23:40 ..Det löser de genom att importera mera etanol från nått bananland som ## host# har framställt den på ett för resten av världen mycket miljö vänligt sätt. ;-)
Japp! Märkligt nog så kör vi i Sverige på Brasiliansk fuletanol (det låter som det är den du syftar på :-D ) medan etanolen från Agroetanol i Norrköping exporteras till Tyskland där den används till låginblandning i bensin.. Men problemet kvarstår, ska alla åka på E85 så finns det inte produktionskapacitet globalt ens..
All världens etanol kan bara ersätta någon enstaka procent av fossilbränslena. Och etanolproduktion konkurrerar med livsmedelsproduktion. I Sverige finns oanvänd åkerareal men så ser det inte ut globalt.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]