Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469003
Tja.
(gäller Volvo V70 D4 aut 2016)
Har ett underligt problem(för mig) & har försökt söka mig till ett svar, läst på Volvo vad kraven är för att start/stopp ska fungera osv men blir inte klok då jag tycker att kraven är uppfyllda.

Det ända jag kan möjligtvis tänka mig är att enheten/bilen inte tillräckligt laddad, som vart ett krav. Det är så jävla störigt när det bara står "ej tillgänglig", nähe? Varför?

Någon som har en bättre idé om vad det kan vara?
#1469004
Man brukar väl kunna se i nån meny vad det är som stoppar (har inte Sensus själv, så det var längesen jag såg det)?

Med bara gissningar så är det ju svårt, men S/S-batteriet eller vanliga batteriet kanske behöver en separat extraladdning?
#1469006
Steffe3 skrev:Man brukar väl kunna se i nån meny vad det är som stoppar (har inte Sensus själv, så det var längesen jag såg det)?

Med bara gissningar så är det ju svårt, men S/S-batteriet eller vanliga batteriet kanske behöver en separat extraladdning?
Såklart svårt att gissa.

Vad jag vet så finns där ingenstans där det står *därför går det inte*, utan mittenskärmen säger "Ej tillgänglig" - Om inte jag missat något så går det inte att se faktiska anledningen.

Kanske får prova att stödladda över natt eller något om inte någon annan har en idé?
#1469013
Steffe3 skrev:https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oppar-inte

Verkar finnas en redig lista över vad det skulle kunna vara :oops:
Japp, har läst genom detta. Funderar på om man skulle lägga 500 spänn på ett nytt batteri till SS. Verkar som det jag fann på google nu är att batteriet inte tillåter SS när det är under en viss % batteri kvar. Det är ju samma batteri som suttit sen 2016 & 16500mil, så det kanske är dags. Verkar inte vara ett jättestort ingrepp heller.
#1469019
Gurkburk92 skrev:Tja.
(gäller Volvo V70 D4 aut 2016)
Har ett underligt problem(för mig) & har försökt söka mig till ett svar, läst på Volvo vad kraven är för att start/stopp ska fungera osv men blir inte klok då jag tycker att kraven är uppfyllda.

Det ända jag kan möjligtvis tänka mig är att enheten/bilen inte tillräckligt laddad, som vart ett krav. Det är så jävla störigt när det bara står "ej tillgänglig", nähe? Varför?

Någon som har en bättre idé om vad det kan vara?
Det absolut lättaste är väl att kolla batteristatusen på ditt startbatteri med en multimeter, det är väl detta som är problemet i typ 90% av fallen när S/S inte fungerar. Iom åldern på din bil och milen så är det nog inget konstig med byte, kolla upp batterikapaciteten så vet du om det är slut eller er. Jag har bytt startbatteri 2gr på min XC60 my17 på 6000mil. Det lilla hjälpbatteriet behöver sällan bytas.
En modern bil med bränslevärmare behöver underhålssladdas under de kalla månaderna för att batteriet ska hålla och laddningststausen bör ej ligga under 50%.
#1469072
S/S slutade att fungera för mig någon gång under senvintern/ våren och då kan det vara lite svårt att veta om det ska fungera eller ej då yttertemperaturen kan vara för låg. Framåt maj-juni någon gång fungerade det fortfarande inte så jag köpte ett nytt startbatteri, och vips så fungerade S/S igen. :-)
Det gamla batteriet var original så det hade klarat sig 7 1/2 år så det får väl vara anses vara okey.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]