Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1468983
ABS lampan har börjat lysa ibland.
Slocknar ibland efter 50 m, tänder sig ibland, ibland efter någon timmes körning.
Ibland tänder den inte vid omstart.
Dvs något periodiskt fel.

För flera år sen bytte jag krans vänster fram.

Igår kollade jag givarna och sladdarna till dessa. Fram gick det att dra ur kontakter till givarna. Kontakterna såg rena och metalliskt fina ut.
Uppmätt resistans i givarna är 1070 Ohm båda fram.
Bak var det svårt att hitta kontakter, då sladdarna är långa. Kan det finnas kontakter som går att komma åt i bagageluckan ro??

Alla fyra sladdar till givarna ser fina ut, mjuka och hela.

Efter att ha haft ur kontakterna fram verkade felet vara borta, men efter några timmars körning var det ABS larm igen.

Så frågan till forumet är om någon har erfarenheter av detta???

Roy
av Erik Å
#1468984
Har du kollat hur kransarna fram ser ut nu då?
De går hyfsat lätt att se om man lägger på fullt rattutslag och tittar in framifrån vid hjulet.. man behöver inte lyfta eller ta av hjulet.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1468991
viewtopic.php?t=66584

Kanske finns nått för dig här.

Kransarna verkar kunna ställa till en hel del konstigheter av olika slag. Egen slutsats.
Även om de är väldigt rostiga utan att vara spruckena kan det bli konstiga grejor.
Nu fram går det ju inte vad du har för motor o så det kan ju ha inverkan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469032
Jag köpte en billig Bluetoot Elm 327 frlkodsläsare (se annan tråd) som läste mer än motorkoder på dotterns Mazda. Många felkodsläsare läser just motorkoder då dessa är "standardiserade", övriga koder kan vara märkesspecifik. Finns läsare som klarar det också, men då blir det helt andra priser.
Användarvisningsbild
av Roy
#1469042
Tack för tipset hur man kan se kuggkransen Erik!
Jag kunde inte se kransen, men då skall jag titta sen.

Bilens motor? Har den betydelse för ABS systemet ? Det är i alla fall en 2,5 liters motor.

Ja att använda en kodläsare vore ju bra, men har ingen och tänker nog inte köpa någon heller till den här gamla bilen.

Någon som vet om det finns kontakter på sladdarna till de bakre givarna? Och var man hittar dem?

Bak är det nya bromsskivor, frågan är om de bakre kransarna finns i de nya skivorna?

Skall prova en Norsk reset i morgon efter lokalt tips....

Roy
av Erik Å
#1469111
Roy skrev: ons 13 okt 2021, 20:00 Jag kunde inte se kransen, men då skall jag titta sen.
Ligger gömd i glipan mellan knut och spindel.. Ficklampa och sminkspegel är till god hjälp
Bild här viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297

Sen är det viktigt att givaren sitter precis mitt för kransen i djupled.
Monterar man kransen fel eller inte får i knuten precis i bottenläget på splinen i lagret så blir det trubbel.
Avståndet mellan givare och krans får inte heller vara för stort, har för mig att det är ca 2-3 mm

Jag hade ur en drivaxel i våras för att byta knut och när jag åkt några mil så tändes abs-lampan.
Tog isär knut och lager, hittade inget fel utan monterade ihop allt igen och sen dess har det fungerat (ta i trä).
Misstänker att axeltappen inte gick in helt i bottenläget i lagret första gången. Kanske gummitätningen kom i kläm?

Kransarna bak sitter väl på lagret, bakom flänsen med skruvhålen?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1469154
Roy skrev:Någon som vet om det finns kontakter på sladdarna till de bakre givarna? Och var man hittar dem?
Står inte det i tråden jag länkade till eller är det annorlunda på din 1998?.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1469313
Roy skrev: ons 13 okt 2021, 20:00 Tack för tipset hur man kan se kuggkransen Erik!
Jag kunde inte se kransen, men då skall jag titta sen.

Bilens motor? Har den betydelse för ABS systemet ? Det är i alla fall en 2,5 liters motor.

Ja att använda en kodläsare vore ju bra, men har ingen och tänker nog inte köpa någon heller till den här gamla bilen.

Någon som vet om det finns kontakter på sladdarna till de bakre givarna? Och var man hittar dem?

Bak är det nya bromsskivor, frågan är om de bakre kransarna finns i de nya skivorna?

Skall prova en Norsk reset i morgon efter lokalt tips....

Roy
Jag gissar att det är en bakre givare/sensor som håller på att ge upp för dig. Min brukis, 850 -97, gjorde exakt likadant, till slut började lampan lysa hela tiden och då var det vänster bakre givare som kastat in handduken. Du kan mäta alla givare via ABS-enhetens kontakt i motorrummet, se länk nedan. Men var lite försiktig när du lossar kontakten så du inte bryter sönder låsningen för då kommer den inte sitta fast som den ska. Jag såg att du mätt dom främre och dom gav rätt Ohm tal.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 8#p4460538

Kontakterna till de bakre givarna hittar du vid tankarmaturen, kablarna går upp över tanken och in i kupén vid armaturen, sitter ett plåtlock med fem stycken muttrar som man tar bort.

För er som har Androidmobil så kan jag varmt rekommendera appen 850 OBD-II som tar 850/X70 96-98, krävs bara en ELM327 bluetooth dongel.
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=sv&gl=US
Användarvisningsbild
av Roy
#1469408
Tack för alla bra tips och förslag.
Bra med mätpunkterna på kontakten vid ABS-enheten, skall kolla där.
Och nu vet jag då var sladdarna från bakre gifvarna hamnar, bra!

Tittade på höger fram krans , och den var rostig, vilket ju är förväntat, borstade lite med en stålborste och spolade ur ordentligt.
Men samma fel. Rosten såg ut att ha skadat varje kugge och bestod av rost av ungefär 15 -20 % jämfört med en ny kugge.

Som jag nämnde tidigare är vänster krans bytt för många år sen.

Givarna är bara en spole, dvs tunn lacktråd, kanske 0,1 mm och ett antal varv lindade, kanske 100 - 500 varv . Sedan ingjuten i plast
Är det avbrott är den ju sönder. Är det lägre än c:a 1000 Ohm kan det vara kortis invändigt.
Nå bilen s skall inte besiktas förrän i Maj, men det är ju bra med ABS i vinter, så man får jobba på, eller gå till verkstaden.

Roysan

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]