Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468391
Drivaxel är lös, Volvo original damasken är i plastaktigt material ej gummi.
Status är som bild visar avstannad.
Har smetat på mos2 och värmt med hårtork.
Gör jag fel eller bara fortsätta tills det sitter på plats 25cm längre ned på axeln?
Klurar på något verktyg att driva ned damasken med.
_20211010_114642.JPG
_20211010_114642.JPG (691.5 KiB) Visad 1690 gånger
En sak till som slår mig är om originaldamasken är fel artikel.
Omöjligt veta om rätt produkt är i kartongen, då det står ju inga volvo beteckningar på damasken.
Knuten mäter 94mm, damasken 90mm
Beställd hos Volvo med mitt reg.nummer
2,5T -99 manuell
_20211010_114709.JPG
_20211010_114709.JPG (326.41 KiB) Visad 1690 gånger
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1468414
Nja det där verkar skumt så där har jag inget minne av att det var när jag satte dit en ny damask som gått sönder.
Nu har ju jag förvisso ingen större erfarenhet av fram hjulsdrivena bilar.
#1468418
Lucif3r skrev: sön 10 okt 2021, 13:38 Det finns ju olika diametrar på drivaxlar beroende på motor och växellåda, så då bör det ju finnas flera olika storlekar av drivaxeldamasker också. 4mm differans känns som lite för mycket för att det ska vara "rätt" damask.
Ja känns så, men volvo har ju koll på mitt chassinummer via reg.nummer.
#1468424
Har nu funnit en damask hos PPSwedens utbud, men har ännu inte hittat den hos någon återförsäljare

Denna har större innerdiameter 29mm
https://www.proparts.se/sv/artiklar/cv- ... er-30.html

Antar denna med innerdiameter 26mm, motsvarar originalet jag har framför mig nu
https://www.proparts.se/sv/artiklar/cv- ... er-31.html

Mätte axeln, den är hela 31mm vid platsen för slangklämman
#1468550
Svanis skrev: sön 10 okt 2021, 11:56 Knuten mäter 94mm, damasken 90mm
Var mäter du någonstans?
På damaskens insida är det en "rilla" som ska gå ner i spåret på knuten
Om innerdiametern på rillan är 90 och knutens utsida 94mm så är väl diametern i spåret typ 92?
Det är nog meningen att damasken ska spänna litegrann.

Men 5mm på axeldiametern verkar ju vara ett betydligt större problem, skumt! :P

Kolla hos Vparts också, de brukar ha bra koll på vad som passar. Har sett originallika "plast"-damasker där ;-)
#1468685
Jag mäter på den släta anliggningsytan.

Skruvat.se hörde av sig om fel om leveranstid, så nu som först åter i lager 2021-11-05
Det funkar inte för mig

Hörde av mig till Volvo idag, fortsättning följer imorrn, jag tror inte de kommer lösa detta.
Drivaxeln är iaf från 1998 & bilen gått 7000 mil när jag köpte den 2007, så troligtvis inte utbytt.
Är märkt Löbro P9463759 vilket enligt Volvo också styr mot den damasken Volvo sålde till mig. **Uppdat 16/10 Det visade sig att inte heller den hänvisningen i Volvos system stämde**
_20211011_212455.JPG
_20211011_212455.JPG (589.34 KiB) Visad 1598 gånger
Fann damask för ytterknut med innermåtten 30/95 mm vilket passar bättre på mina mått 31/94.
Dock är den damasken längre, med sina 144 mot 94mm som borde vara original, men borde nog funka.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1468765
Troligtvis löst snart, läs längre ned.

Etapp1 (forts. från gårdagen)
Dagen började med kontakta Volvo-återförsäljaren, men fick förstås tala med en 3:e person d.v.s. inte tala med de lösningsbenägna jag talade med igår.

Istället informerade denna person att "innerdamask inte går att byta" och att det var ett känt problem, så han var minsann inte förvånad.
Enda lösning enligt honom var byte av drivaxel, liksom den ena av hans kollegor tydligen själv har fått göra nyligen.

Jag informerade då att de har ju sålt damask till mig, så "hur är det möjligt att de kan sälja en reservdel och därigenom vilseleda om dessa ej går att byta?"
Hans svar blev "damasken är integrerad och går därför inte att byta, är inte mitt fel -jag har inte sålt den till dig".
Mitt svar blev "På vilket sätt är den integrerad jag vet ju vad jag demonterat, den sitter ju med slangklämmor"
Hans slutliga svar blev då "Kom in med delarna, så återbetalar vi".

Etapp2
Kontaktade "rätt person" på Volvo-återförsäljarens butik i annan del av stan, då framkommer att genom mitt reg.nummer, hittar han ett annat artikelnummer.
Efter min förklaring om bemötandet av hans kollegor på annan butik, så inser han att de gått förbi ett menyval där bland annat turbo-modeller särskiljs från sugmotorer.
Väl inne på sugmotorernas menyval -där fann han det artikelnummer som jag felaktigt fått till min turbo.

Men ropa inte hej......förrän damasken sitter på, tänker jag.
Jag återkommer i helgen om hur det går, i så fall kan jag dela med mig om korrekt artikelnummer, om jag blir nöjd.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]