Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdlerPonken
#1465488
frippe64 skrev: sön 19 sep 2021, 10:09
AdlerPonken skrev: sön 19 sep 2021, 09:13 Har så många gånger stått och velat vid pumpen, HVO eller diesel alltid fegat ur. Om nu produkterna är så lika, varför godkänner in Volvo det? Prata med mekaniken vid service, de har aldrig fått in någon Volvon med havererat bränslesystem om det inte varit för att någon har tankat bensin i en dieselbil och vice versa. Ändå vågar min verkstad inte knuffa mig över kanten att gå över kanten och byta….
Hur skulle Volvo bara kunna godkänna HVO100 i efterhand? Det finns inga krav på komponenter, inte heller är några tester utförda. Vad ska dom göra, köpa in ett gäng gamla bilar och börja testa dessa med HVO100?
Ja hur kan andra biltillverkare bakuppdatera? Hur kan Neste My påstå att det ”ska” fungera i alla dieslar…?
av Lövet
#1465490
AdlerPonken skrev:Hur kan Neste My påstå att det ”ska” fungera i alla dieslar…?
För att det är kemiskt identiskt (nästan).
av Brumjocke
#1468373
Vågade testa igår för första gången. Tankade en halv tank och körde 30 mil. Tänker att en gång är ingen gång, men jag vet att jag närmaste månaden kommer köra 120 mil till, så jag kan rapportera till de som är nyfikna här! 👍🏻
Användarvisningsbild
av Perra83
#1468395
Brumjocke skrev: sön 10 okt 2021, 10:40 Vågade testa igår för första gången. Tankade en halv tank och körde 30 mil. Tänker att en gång är ingen gång, men jag vet att jag närmaste månaden kommer köra 120 mil till, så jag kan rapportera till de som är nyfikna här! 👍🏻
Tanka på!!!
Skulle de va ett vanligt problem att HVO100 skulle fucka upp motorer hade du läst om det redan.
av Lövet
#1468410
HVO är rent fysiskt så likt diesel att jag inte förstår hur det skulle kunna skada någonting. Att biltillverkare inte bakåtcertifierar bilar beror på helt andra saker och jag kan inte tycka det är en rimlig tolkning att det skulle betyda att de tror att det är skadligt.
av Rådlös
#1468949
Jag instämmer med Lövet här!
Jämför med E85. Än i dag finns det människor som inbillar sig att det skulle vara skadligt, farligt, brandfarligt, osäkert, förbjudet m.m m.m att köra på E85 trots att det har funnits och saluförts i sin nuvarande form i mer än 20 år. Lägg därtill hur många milliontals bilar världen över som kör på det utan några störningar eller problem (Förutom politiker och beslutsfattares agerande. Bilindustrin klarar tekniken. Det är andra "krafter" som bromsar).
Så HVO torde vara ett alternativ redan nu.
av Brumjocke
#1477511
Rapporten efter tre månader med enbart hvo är att bilen drar lite mindre (snitt 0,44 istället för 0,48) och luktar mindre. Håller bra koll på hur motorn låter och servicen märkte inte heller något konstigt.
av KalleJ
#1477514
Det år inte lite mindre, 8.4%. Helt orimligt om du frågar mig. Även om dpf-rensningen skulle gå mer sällan. Något annat som påverkar det resultatet. Vinterdäck t.ex.

Skulle tro att du märkt av lite större hål i plånboken :-)
av AdlerPonken
#1478436
Brumjocke skrev:Rapporten efter tre månader med enbart hvo är att bilen drar lite mindre (snitt 0,44 istället för 0,48) och luktar mindre. Håller bra koll på hur motorn låter och servicen märkte inte heller något konstigt.
Har du motor D4162 T?
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]