Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Granvåg
#1467961
Hej Volvoägare,
det är första gången jag skriver här på forumet. Jag har en Volvo V70 2004 som gått ca 25 000 mil och som det blivit problem med kylsystemet. Det började med att temperaturen steg nästan mot rött och vattnet trycktes upp i expansionskärlet så det svämmade över. Slangen mellan termostaten och kylaren blir varm men inte kylaren och den nedre slangen. som är kalla. Vattenpumpen är bytt vid ca 17000 mil och jag trodde det var termostaten så den har jag bytt. Jag tömde all kylarvätska då jag byte termostat och det som är skumt är att jag får inte ner mer än ca 2 liter när jag ska fylla på kylarvätska och då tar det stopp och när jag startar motorn för att värma de få litrarnas vatten och de litrarna får trycket att öka så vattnet stiger upp i expansionskärlet med expansionslocket åtskruvat. Samma fel som innan jag byte termostat. Om det skulle vara fel på vattenpumpen så borde det gå att fylla på mer än ca 2liter. Ovanför kylaren finns ett lock med en säkerhetsventil innanför och där finns ett tryck och sprutar ut kylarvätska då jag öppnade den. Nu är frågan om det ska vara ett tryck där efter att jag tömt ut all vätska? Det känns som att all vatten kom ut då jag tömde systemet, så vad beror trycket på? Tacksam för lite förslag på vad det kan vara för fel.
av Erik Å
#1467981
När motorn är varmkörd så är det tryck i kylsystemet efter som vätskan expanderar, det är normalt. Låter som kylaren är igensatt om det nu inte är termostaten som vägrar att öppna. Det händer tydligen att en del tredjeparts vattenpumpar tappar pumpvingarna och då blir det förstås tji cirkulation..
Blåser man topplockspackningen så kan det bli övertryck i överflöd :oops:
På min gamla v70 står det kvar ca 1.5 liter kylvätska i motor och värmepaket, som inte går att tappa ur via kylarens dräneringskran..
Har man kvar luft i systemet så blir det som du säger, nivån i exp-kärlet hoppar upp när släpper ut trycket..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467983
Jag skulle göra ett kompprov.
Släpp aldrig ut kylarvätskan med varm motor.
av Granvåg
#1467997
Helt klart så vet jag lite om bilar för det tryck med säkerhetsventil som jag skrev om i inledningen och som sitter ovanför kylaren är AC påfyllningen :wacky: . Det som är problemet är att det inte går att fylla på med kylarvätska med mer än ca 2-3 liter i en kall motor och sen är det stopp och går inte att fylla på mer, detta händer med motorn avstängd. Startar jag motorn och innan den kommer upp i normal temperatur så börjar vattnet jag fyllt på att stiga i expansionskärlet oberoende om locket är på eller inte. Jag tänker att om vattenpumpen inte fungerar så borde inte det hindra påfyllningen. Jag tänker att antingen är det fel på den nya termostaten eller att kylaren är igentäppt, som hindrar vattnet att komma förbi men jag vill inte byta termostat igen i första taget. Hur är det med en kall termostat står den öppen eller är den stängd, är den stängd så hindrar den vattnet att komma förbi och in i kylaren när jag försöker fylla den? Jag har lust att spola kylaren för att se om det hjälper. Är det någon som har ett bra förslag på hur man enklast kan spola ren kylaren på bästa sätt utan att behöva ta loss den?
av Erik Å
#1467998
Det där att bara 2 liter går i kan vara rimligt om det blev kvar 2 liter gammal vätska plus en luftficka på en liter ;-) men det förklarar ju inte varför bilen kokar..
Om värmen i kupen är okej så fungerar vattenpumpen som den ska.
Fattigmans komptest: dra runt motorn med spärrskaft och hylsa på remskivan, kolla att trycket håller emot några sekunder på alla fem. Eller lägg i högsta växeln och knuffa bilen, ska gå lika trögt att komma över alla fem komp-slagen.. ;-) Tändning AV förstås :-/
Prova lägg gamla termostaten i en kastrull med vatten och koka på spisen, då ser du om den öppnar vid 90 grader. Ska vara helt stängd innan dess..
av Granvåg
#1468003
Den gamla termostaten öppnar så det var bortkastade pengar att köpa en ny, för samma problem kvarstår. :-( När jag byte termostat så öppnade jag ventilen under kylaren och det fick rinna tills det slutade och det som kom ut tippar jag var någonstans runt 5-7 liter, så det kan inte blivit mycket kvar i systemet. 5-7 liter borde då gå lätt att fylla på innan det tar stopp, även om det skulle vara topplockspackningen eller spricka i topplocket.
av Granvåg
#1468006
Problemet innan termostatbytet och vatten i systemet var att kylaren inte blev varm och inte heller slangen nere vid ventilen som gick ut från kylaren, de var kalla så det fanns ingen cirkulation tolkar jag det som. Jag kan inte släppa tanken på täppt kylare.
av Erik Å
#1468034
Ät det stopp i kylaren så finns det nog god chans att där är en rejäl instängd luftbubbla som inte spolas ut..

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...