- tor 07 okt 2021, 22:46
WLTP räckvidden har jag redan tänkt att det inte går att nå med min körning med så pass mycket motorväg, men med 80 % så är jag nöjd. Jag vet inte om det är så viktigt, men tycker det är bra om bensinmotorn får gå lite vid varje körning. Har två rejäla uppförsbackar backar varje väg på motorvägen där jag tänker det kan vara bra att köra med bensinmotorn.
Har för övrigt åkt med i en Renault Zoe med 52 kWh batteriet på den aktuella sträckan plus en extra omkörning på 6 km motorväg (varje väg), dvs totalt 104 km. Det tog strax under halva batteriet på den (47 %). Men det var med momsad hastighet på en väldigt blåsig dag dock. Uppförsbackarna tog väldigt mycket av räckvidden.
Man vill ju inte ha diskussionen som i klippet

Det är också en anledning till att vi väljer laddhybrid istället för ren elbil, fint med bensinmotorn som tar över när batteriet är tomt.
bem skrev: ↑tor 07 okt 2021, 12:46Kollade på graferna i handboken, det var intressant att se på. Syns ju tydligt hur hastigheten påverkar.Sveno skrev: ↑tor 07 okt 2021, 11:28 Tänkte höra om någon som har någon av de äldre Recharge-modellerna med mindre batteri kan ge en uppskattning av den räckvidd på el som jag skulle kunna få i min dagliga körning med en V60 T8 med det nya större batteriet.Längsta jag kommit med min V90 T6 Recharge 2022 (early) med mitt 11,6 kWh hybridbatteri med min 87 hk elmotor med mig ensam i bilen och runt 15 grader ute när jag testade samt ej ECO tryck i däcken som är 2,7 bar, jag har 2,4 fram och 2,6 bar bak (blir vinande ljud från framdäcken på asfalt annars) och 21 grader kupévärme (inget annat igång): 49 km.
Jag har 46 km enkel väg till jobbet, varav 4 km är stadskörning, 7 km landsväg, 35 km motorväg 110 km/h. Kan inte ladda på jobbet tyvärr. Har tänkt att hålla hastighetsbegränsningen.
Var precis påväg att beställa en Ioniq 5 när jag fick höra att drivlinan i Recharge-bilarna skulle uppdateras. Har tidigare varit inne på V60 T8 men valde att inte köpa den pga att jag tyckte räckvidden på el var för kort, men nu börjar den bli väldigt intressant igen.
WLTP är 61 km på min bil men går inte nå vid normal körning.
V60 T8 Recharge 2022 late med nya batteriet på 18,8 kWh säger Volvo har WLTP på 88 km. Om jag jämför med min bil skulle jag nog räkna med ungefär 20% kortare räckvidd i normal vardagskörning i snitt jämfört med WLTP räckvidden. Så i ditt fall skulle det väl bli ca. 70 km körsträcka på Pure körläge (=bara el) om du kör lite lugnt. Det är rätt bra. Största fienderna mot längre räckvidd är nog farten, temperaturen ute (och i kupén) och en bil som inte rullar lätt. Finns dock en radda med faktorer. WLTP har en viss körcykel med ett kort stopp inlagt och snittfarten är ca 46 km/h i WLTP men de varierar farten förstås. Funkar ju inte lusa i runt 50 på landvägar och så men väl 80 km/h funkar rätt bra och det är det på alla vägar runt där jag bor numera och det är hyfsat gynnsam fart för elbil. Finns diagram med kurvor du kan kika i för handboken till V60 Recharge 2022 (early) så ser man hur yttertemp och fart påverkar räckvidden på el, se på Volvo Cars hemsida och välj V60 Recharge Plug-In Hybrid och läs manualen om laddning och liknande som står i handboken. Jag har läst det (för min V90 recharge), rätt läsvärt.
Men se upp så du och ev. fruga inte blir sittande och diskutera som i detta fall nedan sen...![]()
/Bo
https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY
WLTP räckvidden har jag redan tänkt att det inte går att nå med min körning med så pass mycket motorväg, men med 80 % så är jag nöjd. Jag vet inte om det är så viktigt, men tycker det är bra om bensinmotorn får gå lite vid varje körning. Har två rejäla uppförsbackar backar varje väg på motorvägen där jag tänker det kan vara bra att köra med bensinmotorn.
Har för övrigt åkt med i en Renault Zoe med 52 kWh batteriet på den aktuella sträckan plus en extra omkörning på 6 km motorväg (varje väg), dvs totalt 104 km. Det tog strax under halva batteriet på den (47 %). Men det var med momsad hastighet på en väldigt blåsig dag dock. Uppförsbackarna tog väldigt mycket av räckvidden.
Man vill ju inte ha diskussionen som i klippet

Det är också en anledning till att vi väljer laddhybrid istället för ren elbil, fint med bensinmotorn som tar över när batteriet är tomt.
Kör: V60 T6 AWD Polestar Black R -12
Kört tidigare: V50 T5 -05
Kört tidigare: V50 T5 -05