HerrDödén skrev: ↑fre 01 okt 2021, 15:58
Xanthopteryx skrev: ↑fre 01 okt 2021, 15:23
Är det en dieselbil?
T8 enligt trådstart.
Ja T8 är ju bensinmotor och trådskaparen nämner även "
bensintanken".
Gammal bensin har man ju hört talas om men så jättegammal kan knappast bensinen vara i det här fallet gissar jag. Men man vet aldrig, min Volvo säljare berättade en kul historia om en dam som kom in och sa bilen varna om nåt meddelande likt detta om gammal bensin. Damen hade en laddhybrid och hade lyckats köra på bara batteriet sen hon köpte bilen. Tror aldrig hon hunnit tanka bilen en enda gång än och som jag fatta var det väldigt länge tanten kört med bilen sen ny. Så bensinen börja faktiskt bli gammal i hennes fall. Har haft bensin 95 oktan i min båt (med Yamaha F115 4-takt utombordare) som varit i tanken från sept till juli året därpå (ca. 10 månader) och det har aldrig varit några problem vare sig med start eller körning. Bara köra upp gamla bensinen och sen fylla på nytt i mitt fall. Hur det är med nya E10 har jag ingen aning om, om den går att lagra längre utan problem, men E10 kom ju rätt nyligen, 1 augusti var det.
Men intressant fenomen det här med varning om gammal bensin. Kan ju på laddhybrider bli så att man kör omkring länge och skvalpar med samma bensin i tanken. Jag har inte tankat på över 1 månad i min laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022) så vem vet om jag också får nåt meddelande på förardisplayen om för gammal bensin endera dan...
Om det händer kommer jag köra lite på bensinmotorn och sen åker jag och pytsar i ny bensin, kör lite mer på bensinmotorn, tankar igen och så skall det väl inte vara nån fara sen.
Måste ju köra ibland en stund också så bilen kan regegerera (bränna bort) sotpartiklar i katalysatorn för det är sånt att hålla reda på även på Volvo bensinbil numera (var regenerering i min förra V70 diesel så det är jag van vid).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.