Rullis skrev: ↑tis 28 sep 2021, 12:53
Min XC60 T6 -22 har lägena Hybrid, Power, Pure, Off-road och AWD. Ingen knapp eller scrollhjul, utan de ligger i inställningarna i center-displayen bakom 2st "knapptryck". Det är väldigt otympligt att behöva gå in i inställningarna för att ändra körläge, i synnerhet när de återställs efter att man stängt av bilen.
Jag tycker väl jag vant mig hyfsat bra att körlägena bara finns valbart i centerdisplayens Inställningar, Körning.
Jag har V90 T6 Recharge 2022:a.
Men det går tyvärr inte ändra körläge utan att uppmärksamheten för ett ögonblick måste tas från vägen till displayen. Det är en rejäl säkerhetsmiss av Volvo att man måste in i displayens inställning för att kunna byta körläge.
Jag kan inte komma på en enda anledning utom att Volvo sparat några korvören i produktionskostnad genom att ta bort fysiska rullhjulet som fanns förr. Och lika obegripligt är varför inte Volvo lagt en genväg direkt på hemskärmen för körlägesbyte, eller låtit oss kunna skapa några genvägar direkt på hemskärmen för då hade man ju själv kunnat lägga t.ex. Körning eller ännu hellre Körlägen där för snabbare åtkomst och därmed trafiksäkrare för både egen och medtrafikanternas del. Bara hoppas Volvo tar åt sig av kritiken att det är olämplig procedur som det är nu på 2022:or vid körlägesbyte.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.