Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465925
joel80 skrev: sön 26 sep 2021, 12:11 Men du måste ju inse att energipolitik är per land. Vi som land "ansvarar" för att kunna tillgodose vårt behov. Det är inte samma sak som brist på varor.
Visst är det samma sak, vi är nu sammankopplade och elen handlas och transporteras mellan norden och Tyskland och Polen som vilken vara som helst. Hade det inte varit så hade vi inte drabbats av Tysklands höga priser. Du skriver ju det själv också att det beror på läget i Tyskland. Den tiden är över när vi var isolerade, och det kommer bara att gå ännu mer i den riktninhn när nya kablar tas i drift tex till England från Norge. El är en vara som andra i.o.m avregleringen.

Jag är för privatisering och avreglering, men när det gäller saker som skola sjukvård och viktig infrastruktur som vägar och energi är jag för reglering, men det har man ju släppt iväg för länge sedan. Hela elnätet där jag bor i Södra Sverige ägs och styrs helt och hållet från Tyskland tex genom Eon :devil: Så var det med "eget ansvar "
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1465926
VolvoB20 skrev: sön 26 sep 2021, 10:56
MarcusJ skrev: sön 26 sep 2021, 10:48 Reglerkraft.
Och även om det inte varit brist de senaste veckorna lär det se annorlunda ut när kylan kommer.
Är det verkligen så att det inte varit brist ??? Tyskarna har ju köpt upp så mycket el av oss att vi fick brist här i Sydsverige och priset blev galet högt.

Fattar inte varför priset skenar upp om det inte är brist om det vore överskott av el här i Sydsverige borde väl priset gå ned eller?
Fanns det inte el att köpa? Då är det väl ingen brist? Man reglerar ju efterfrågan med priset. Svårt att säga vid vilket elpris som det blir "brist". Nu? Eller är det alltid brist på gratis el?
#1465927
Verdi skrev: sön 26 sep 2021, 12:29
VolvoB20 skrev: sön 26 sep 2021, 10:56
MarcusJ skrev: sön 26 sep 2021, 10:48 Reglerkraft.
Och även om det inte varit brist de senaste veckorna lär det se annorlunda ut när kylan kommer.
Är det verkligen så att det inte varit brist ??? Tyskarna har ju köpt upp så mycket el av oss att vi fick brist här i Sydsverige och priset blev galet högt.

Fattar inte varför priset skenar upp om det inte är brist om det vore överskott av el här i Sydsverige borde väl priset gå ned eller?
Fanns det inte el att köpa? Då är det väl ingen brist? Man reglerar ju efterfrågan med priset. Svårt att säga vid vilket elpris som det blir "brist". Nu? Eller är det alltid brist på gratis el?
Brist brukar definieras som större efterfrågan än tillgång vilket ger högre pris.

Överskott är motsatsen. Mer utbud än efterfrågan och priset sjunker.

Brist behöver inte innebära att allt är tokslut och inget finns att köpa eller att allt inte är gratis och kostar noll.

Med tiden brukar marknaden stabilisera sig och pris utbud och efterfrågan anpassar sig till nya nivåerna.
#1465928
Så är det på "fria marknaden" men elmarknaden fungerar annorlunda.

Du har alltid en slags budgivning. Beroende på efterfrågan kan priset öka då dyrare produktion sätts in, men det finns produktion att tillgå så ingen brist. Och brist utanför länder som själva inte har brist påverkar priset även i de länderna trots att de själva har långt högre produktion än förbrukning.
#1465929
joel80 skrev: sön 26 sep 2021, 12:42 Så är det på "fria marknaden" men elmarknaden fungerar annorlunda.

Du har alltid en slags budgivning. Beroende på efterfrågan kan priset öka då dyrare produktion sätts in, men det finns produktion att tillgå så ingen brist. Och brist utanför länder som själva inte har brist påverkar priset även i de länderna trots att de själva har långt högre produktion än förbrukning.
Det där du skrev låter ju som en perfekt beskrivning på en fri marknad.
#1465930
Fast är just definitionen av ordet 'brist' det viktiga? Vi får svinhöga elpriser för tillfället, sen om det beror på 'onormalt hög efterfrågan' eller 'brist' tror jag ändå de flesta som muttrar över elräkningen struntar i ;-)
#1465947
Spot on, varför spelar mindre roll. Sedan verkar det vara stora variationer i landet, jag har bott i samma 3a i 22år nu. Då vi flyttade in hade vi en förbrukning på 3400kw per år och betalade 245kr i månaden. Idag har vi en förbrukning på 4850kw och betalar 465kr i månaden. Så för våran del är är elpriset såklart inte känbart, det kan gå upp 50% till utan att jag skulle reflektera över det.
#1465979
Det är intermittenta brister i Sveriges överföringskapacitet i både stamnätet och därmed även i delar av regionnäten. Observera att Svk inte har något som helst ansvar för genereringen, deras uppdrag är att förvalta stamnätet. Att Svk inte behöver Karlshamn just nu för att bidra till och upprätta systembalansen är således inte synonymt med att Karlhamn inte behövs som kraftkälla. I vinter däremot kommer Svk garanterat behöva köpa kapacitet av Karlhamn för att upprätthålla systembalansen.

Kalla det vad ni vill, men det är inte balans mellan generering och överföring och det kommer det inte vara de närmsta 20 åren heller.

Själv tycker jag att elbrist fungerar bra i folkmun. I själva verket är det en urusel energipolitik med dåligt ledarskap som skapat denna oreda. Samtliga Sveriges partier har del i detta. Hur kan det tex ens vara möjligt att vi eldar olja av kommersiella skäl i låglastperioden, trots att vi haft en rödgrön regering i 8 år. Vi är ju tillbaka på 1970 talet.
#1465982
ja, det där förstod jag inte ett smack av, jag kan bara konstatera att allt snack om brist hit och dit och skyhöga priser har då inte jag upplevt sedan jag började betala för elen. Jag tror jag har hört samma tugg i 10år nu el kanske mer.
#1465989
Lövet skrev:Fast är just definitionen av ordet 'brist' det viktiga? Vi får svinhöga elpriser för tillfället, sen om det beror på 'onormalt hög efterfrågan' eller 'brist' tror jag ändå de flesta som muttrar över elräkningen struntar i ;-)
Jag kan tycka det är ganska viktigt att särskilja då lösningen/felet är olika beroende på om det är brist eller inte.
Problemet vi har nu är mycket svårare för oss som land att hantera än den brist vi kan ha ibland kalla vinterdagar, eftersom det inte har med kapacitet att göra utan andra länders kapacitet och beroende av rysk gas.
  • 1
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 380
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]