Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465774
Hej Alla! Har en 245a som behöver en del rostlagning. Är lite hål i golv, baljor, lite peing hjulhusen bak osv. Hag har ingen större erfarenhet av att laga bilplåt så hindrar lite hur man bör gå till väga. Har införskaffat Volvos svetspriver och hagmans gula 2k epoxy då jag kört att dessa skall vara bra. Bör man lägga i plåten i golvet Kant i Kant eller l bör man göra en större bit en hålet man skurit ut och i så fall vilket håll ska man lägga plåten? Falsa? Underifrån eller i bilen. Är ingen finbil men vill att det ska hålla, bli hyffsat snyggt och inte rosta igen. I bak tänkte jag kapa baljorna och svetsa dit rak plåt tänkte 2mm så det blir lite ordentligt. Sen kommer det till själva plåten. Vad ska man ha? Kan man ta nån gammal bit man har liggandes av vad som helst eller bör man köpa bilplåt på ark, såg att Biltema hade bilplåts ark ganska billigt! Vilken tjocklek bör man ha i golvet i så fall? Har ett gäng andra 240s står som jag kan kapa ut plåt ur, delarna jag behöver är dock rostiga där också. Kan jag kapa ur en platt bit där det är friskt och bara sätta i?. Tack för svar!
Användarvisningsbild
av maccus
#1465779
JagRullar245 skrev:Hej Alla! Har en 245a som behöver en del rostlagning. Är lite hål i golv, baljor, lite peing hjulhusen bak osv. Hag har ingen större erfarenhet av att laga bilplåt så hindrar lite hur man bör gå till väga. Har införskaffat Volvos svetspriver och hagmans gula 2k epoxy då jag kört att dessa skall vara bra. Bör man lägga i plåten i golvet Kant i Kant eller l bör man göra en större bit en hålet man skurit ut och i så fall vilket håll ska man lägga plåten? Falsa? Underifrån eller i bilen. Är ingen finbil men vill att det ska hålla, bli hyffsat snyggt och inte rosta igen. I bak tänkte jag kapa baljorna och svetsa dit rak plåt tänkte 2mm så det blir lite ordentligt. Sen kommer det till själva plåten. Vad ska man ha? Kan man ta nån gammal bit man har liggandes av vad som helst eller bör man köpa bilplåt på ark, såg att Biltema hade bilplåts ark ganska billigt! Vilken tjocklek bör man ha i golvet i så fall? Har ett gäng andra 240s står som jag kan kapa ut plåt ur, delarna jag behöver är dock rostiga där också. Kan jag kapa ur en platt bit där det är friskt och bara sätta i?. Tack för svar!
Plåten ska ju vara hanterbar också så att man kan klippa i den & knacka den rätt Så köp riktiga plåt ark & Tjockleken Nja det överlåter jag till någon kunnigare person Fast original plåten på nyare bilar brukar väl vara runt 0.8 mm tjock Men som sagt en glad amatör bara Bild

Om du inte har tid att göra jobbet ordentligt första gången vad är det då som säger att Du har tid att göra om jobbet en gång till

Min lillebrors talesätt

Skickat från min S52 via Tapatalk


#1465788
Att lägga kant i kant kräver mer jobb vid inpassning, men man kan få ett snyggare resultat. Kapar man en plåt som är större än hålet hade jag lagt den ovanpå, mest för att det är i regel bekvämare att jobba så. Det är skönt att slippa ligga under och få loppor på sig från svetsen.

2mm plåt till baljorna är överdrivet tjockt. Vad gäller plåt så kan man ta vilken vanlig svartstålsplåt som helst om man har något liggandes som är 1mm. Att kapa en bit r en annan bil funkar absolut om dem är frisk.
#1465866
Det är säkert samma som övriga bilen (omkring 1 mm) förutom vissa förstärkningar i bottenplatta som framvagn/bakvagninfästning, rambalkar, domkraft fästen och liknande. När du pressar en plåt till typ tröskellåda så "sträcks" plåten och då minskar tjockleken. Taket har inte så många "veck och vinklar" så det kan nog vara lite tjockare än på andra ställen. Jag monterade en "eftermarknads" sollucka på min Mazda Pick Up, den plåtbiten lagade jag golvet med sedan. Funkade kanon, fick slipa bort färgen nå'n cm i ytterkant bara :-D :-D
av rd350
#1465876
Använd 0,9 till 1 mm plåt i golv och baljor. I balkar går du upp till 1,5. Var noga med att rengöra och slipa den nya plåte lätt så blir den mycket lättare att svetsa i.
#1465938
JagRullar245 skrev:Är det svårt att svetsa ihop 0,9 plåt med en 1,5
Nää, men lite annan teknik. Man får svetsa "mer" på den tjockare plåten annars bränner det lätt igenom, eller blir dåligt svetsat. Särskillt om den tunnare är gammal och kanske lite rostig

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]