Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metsii
#1465782
Tjenare gott folk!

Jo det är så att jag har en v70 2.5ft år 2011 och jag undrar om det är möjligt att kolla etanolhalten med någon obd2 läsare och om det går så kan ni gärna rekommendera någon obd2 läsare som kan läsa etanolhalten på en v70 2.5ft
av Rådlös
#1465797
Det går säkert men jag har inga produktnamn. Du kan göra det som en kemilektion i stället. Bensin och vatten blandar sig inte. Bensin och etanol blandar sig. Etanol och vatten blandar sig.
Gör så här: Slanga ur någon eller några deciliter E85. Häll upp det i ett graderat mätglas. Jämna volymer t.ex 10 cl gör det lättare att mäta exakt. Tillsätt 10 cl vatten. Nu kommer bensinen att lägga sig överst i mätglaset eftersom den inte blandar sig med vattnet. Det går inte på nolltid. Vill man vara noga så låter man det stå över natten. Med detta experimentet får du direkt veta hur mycket bensin det är enligt mätglaset. Sedan har du etanolen plus vattnet. Om du har varit noga när du hällde i vattnet så vet du hur mycket vatten det är. Resten är etanol.
Om du går in på YouTube och söker en bloggare som kallar sig Veteranens Värde Varar, så får du se hela den här "Showen" på film. Han gör det grundligt och exakt och förklarar ordentligt också.

Lite tillägg: I "vulgärdebatten" sägs det ibland att en etanolgivare visar fel och bilen går dåligt på grund av det bla, bla, bla!
Någon sådan etanolmätare eller givare finns inte! Det är i stället så att Lambdsonden (eller sonderna) som mäter avgaserna och ger data till styrdatorn. Den i sin tur talar om för insprutningen hur mycket luft och bränsle som skall blandas för att förbränningen skall bli Lambda 1 med det aktuella bränslet, eller så nära man kan komma. Styrdatorn är då programmerad så att när bränslet behöver X kg luft till förbränningen av Y kg bränsle, då är det etanol i bränslet. Jag tror siffrorna är 10 kg luft till 1 kg E85, om jag minns det rätt? För ren bensin är siffrorna 14,7 kg luft till 1 kg bensin. Då får man i båda fallen Lambda 1. Det är altså inte något som politiker och miljömuppar har hittat på. Lambda 1 är som en sorts naturlag där både "tillfört bränsle och störst kraftuttag (effektivitet) med minst avgasutsläpp, möts.
I förlängningen av detta förstår man också att detta med Lambda 1 gäller inte bara bilar och förbränningsmotorer. Det går att överföra på t.ex vedspisar och kaminer, värmepannor och annat eller t.o.m. sopförbränningsstationer och allt annat där man förbränner något.
Och till sist: Jag har sagt det många gånger förut men det tål att upprepas. Det går inte att separera drickbar alkohol ur E85 med vanliga och ovanliga medel. E85 innehåller ett tämligen starkt kräkmedel som också är en alkoholprodukt. Dom båda medlen är mycket svåra och kostsamma att försöka att separera. Det är mycket billigare och enklare att köpa beskattad alkohol avsedd för förtärning, över disk, där sådan saluförs. Dessutom är det helt säkert mycket mera smakfullt för den som söker den upplevelsen!

14,7 kg luft, varierar ju med lufttrycket, men är omkring 23,xxx kubikmeter! Alltså rätt mycket.
av Metsii
#1465808
Rådlös skrev: lör 25 sep 2021, 19:04 Jag lägger in länken till VVV på YouTube. Han har så många filmer så att det kan bli lite struligt att söka efter just den aktuella filmen.
Tack för infon ! väldigt bra förklarat
av KalleJ
#1466088
Borde gå med vida/dice. För motorn vet ju iaf. Annars spelar de inte så stor roll skiljer inte så mycket mellan E85-halten i mackarna (från Saab tiden med openSID)
av m2c
#1466117
Det är bara vid kallstart bilen måste veta om det är alkohol i bränslet. När motorn väl är varm så kommer lambdasonden reglera blandningen rätt.

Och jag antar att den minns blandningen sen förra starten för att bestämma startanrikningen som behövs för att starta motorn.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen