Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BGA
#1465895
Tänker montera en D5 i en 965-92. På byggtrådar med vitmotor i 940 använder man sumpen från vitmotor 6cyl och kortar den på mitten för att klara framaxelbalken. Är det samma procedur med en 960 som 940. Jag menar att sitter framaxeln på samma ställe i förhållande till växellådan på båda bilarna?
Kan någon tipsa om nån som säljer eller bygger dessa kortade tråg?
av RockNRollarn
#1465904
Har sett folk som har byggt med kortade D24 tråg men dom är ju svin dyra så det är nog bättre med vitblock tråg som du kortar. Det finns industri företag som kan kapa och TIG svetsa tråget men då blir det nog lite dyrare.

Hade satsat på att låta proffsen lösa det. Man vill ju att det blir bra och slippa behöva ta ut motorn för att tråget är kasst.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1466013
vitblockstråget passar ju inte alls en D5a. Det är mycket enklare att utgå från ett tråg som stämmer någorlunda. Annars kan man likagärna bygga ett från grunden, vilket jag vill påstå fortfarande är lättare än att försöka bygga om ett "fel" tråg.

Att folk använder 6-cyl vitblockstråg till vit-5or är helt enkelt bara för att precis allt stämmer, alla bulthål, sump, packningar, osv osv, det behöver bara kortas en cylinder.
Vi som beställt nya V60

Drivlina i produktion v47 = leverans X antal v[…]

Har man automat så borde man kunna vä[…]

Varför kör du Volvo?

Kommer någon ihåg dessa Volvo..?? . Ta[…]

V70R AWD Flash Green

Snart dags för avställan för vinter[…]