- ons 22 sep 2021, 13:44
#1465151
Micce1980 skrev: ↑ons 22 sep 2021, 13:23 @V90asnan, Ja det är den garanti de ger, men den ger sällan mer än Konsumentköplagen som sträcker sig till 6 månader. Det är så de kryper undan det ansvar som är lagstadgat. ARN vill man ej gärna skicka in till då det kommer ta ca 12 månader innan de tar ett beslut.Jag fixar detta direkt ! Tack så mycket för svar. Jag postar här i tråden sen hur hela ärendet gick !! :D
Så skynda att skicka e-post till [email protected] (Märk den med: "Överklagan beslut + Reg.nr.") och ring sedan upp och kolla så de mottagit och att de behandlar. Efter din beskrivning av felet så skriv typ. Efter kontakt mer er 20/9/2021 hänvisar ni till en garanti som sträcker sig på 3 månader, jag hänvisar till Konsumentköplagen som sträcker sig till och med 6 månader från inköpstillfället och förväntar mig därmed att ni inom snarast återkommer om en lösning på hur detta felet för mig kostnadsfritt avhjälps. Jag behöver få detta ordnat då jag ej kan köra runt med dragkroken så här. Du behöver ej nämna mer än att Bilia har konstaterat fukt och brännskada samt om du har mer dokumentation om detta därifrån.
Svarar de ej inom 48h så skicka påminnelse tills de svarar och ha i åtanke att det är upp till de att hitta en lösning på hur de vill laga felet, du kan så klart önska att låta bilia göra detta. Rent krasst kan du även yrka på milersättningen detta kostar dig också (18.50kr/mil), har du betalt felsökningsavgift till Bilia kan du ej räkna med att få den betalt då det är upp till Kamux att kunna felsöka själv först.
Egentligen konstigt att en bilförsäljare inte har plikt att informera om konsumentköplagen då de uppenbart "lurar" folk med sina garantier.