Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RockNRollarn
#1465384
Har en Volvo 740 1990 med en B230F med EZK116 och LH 2.4. Troligtvis rullat 22-23k mil.

OBS det är en A-Traktor med Varvtalsregulator version H (spärrar vid rätt hastighet).

För ca 2 månader sedan startade jag den och körde den kanske 20 meter för att slippa släpa runt på en domkraft som väger en del. Men jag var så dum att jag stängde av den efter att den varit igång i ungefär 2 minuter. När jag skulle starta den så gick startmotorn och motorn runt som vanligt men den hoppade inte igång. Kollade gnista och soppa. Ingen gnista men soppa till fuelrailen.

Felkodsläsaren säger att det inte finns några problem (1-1-1) på både 2 och 6.

Dessa komponenter har jag bytt pga av skada/slitage:
Rotor
Alla tändkablarna
Alla tändstift
Spridarrelä
Batteri
Vevaxelgivare (Biltemas)

Varken EM1 eller EM2 på bränslerelät sluter. Vilket betyder att styrenheten inte får något varvtal. Resistensen i i vevaxelgivaren är 170 Ohm på det ena stiftet och 1. på det andra (stiftet i mitten är jord). Vet att det ska vara mellan 150-200 Ohm men ska det vara det på båda stiften? Tändspolen får heller ingen ström vid läge 2 på nyckeln. Vilket borde bero på att EM2 inte stänger sig.

Är 99% säker på att det inte är varvtalsregulatorn som det är fel på eftersom EM1 och EM2 inte stänger sig. Har även provat att göra en bypass (trimma epan med andra ord) på regulatorn för att se om det hjälper men ingen skillnad.

Resistenserna i tändspolen är 1.0 och 7,3k Ohm vilket är de korrekta värdena enligt det jag har hört.

Om det var en startspärr som hindrat den från att starta så går inte ens startmotorn igång.
När jag försöker starta den så ”viner” motorn och det låter nästan som att en av cylindrarna går igång.

Har kollat jorden till styrenheten, kamremmen (varför inte), rotorn snurrar när man vrider om, har kollat fördelarlocket, har även stängt EM1 och 2 med mina fingrar (säkert en dum idé) då gick soppa pumpen igång och jag det var det gamla spridarrelät som ”dampa” (konstigt surrande).

Jag tackar på förhand om någon ens orkar med att läsa igenom det där.
av RockNRollarn
#1465900
Volvosvärdevarar skrev: lör 25 sep 2021, 18:38 Hej! Hur har det gått? Jag har nästan samma problem.
Säkring 1 hår hela tiden för mig.
Försöker hitta något sätt att felsöka styrenheten men först ska jag byta givare, det var ett tag sedan jag kollade mina säkringar får nog göra det med.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]