Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1465382
800serien skrev:Enkelt förklarat, växte upp mest med Volvo. 245, 854 Turbo -94 och V70 -97 och på den vägen är det.

Rent personligen, som man även kan se på mitt namn så ligger 800-serien närmast hjärtat. Använder 850:is som både bruksbilar och entusiastbilar. Jag vet inte om jag kommer köra några andra bilar någonsin? Folk har t.om.(bl.a. vänner och bekanta) frågat och undrat om jag inte ska göra mig av med eller byta till några modernare bilar att köra med. Men varför ska jag göra det om jag är nöjd och intresserad av det jag har? Folk behöver inte lägga sig i det kan jag tycka, men det är väl den svenska jantelagen som talar. :-/

Om jag byter till någon modernare bruksbil är det för säkerheten. Men det är jävligt bekvämt att fortsätta med 850 när man känner dom så pass bra. Känns mest jobbigt att byta till något modernare som med tiden kommer krångla oftare eller att man ska behöva åka in på verkstad för att laga saker eller få stämplar i serviceboken så inte värdet sjunker eller garantier försvinner. :nerd:

Det jag gillar med 850 är att dom har en fot i dåtid och en fot i nutid(nåja, men en början på det lite modernare Volvo), det mesta är ganska lättmekat, driftsäkra, 850-femmorna är ju icke att förglömma, underbara motorer med gött ljud och jag gillar designen på hela modellserien. Relativt säkra fortfarande för att vara från 1992 även om det självklart inte går att jämföra med V90 2021..

Det är bara tanka och köra i princip. Billigt och bra när man servar och gör det mesta själv. Enda negativa är tyvärr bränsleförbrukningen om man kör mycket stadskörning och som med dagens skitsoppa inte direkt blivit lägre. :-D
.
.
Fråga: Var inte 800 modellen den som var dyrast för Volo att utveckla?
.
.
av Bannad
#1465383
gubbstrutt skrev:
05022010281.jpg

Här är min fd 142a på äventyr i storskogen.
Dåligt plogade vägar som blåste igen med snö hela tiden.
Det var ett helvete o ta sig de 6 milen hem.
Tur man hade vinter däck på var ju inte lag på det då.
Minns jag fick rycka upp skuffluckan o fälla ett träd med motorsågen.
Kapa upp det o häva in veden i skuffen för det skulle bli bättre driv bak
Fick skotta fram vägen själv bitvis. Inga mobil telefoner fanns på den tiden heller :party:

Edit inga mobiler en annan hade råd med iaf :-) Det där lär vara ett gammalt foto som jag fotat av igen med nån mobil telefonkamera långt senare. Var iaf ute i skogen o fotografera gamla öde kåkar det tyckte jag var ballt förr :bored: bilden är iaf från den perioden.
.
Hahaha-- Jag förmodar att du inte hade bråttom hem med tanke på trädfällning, skottning mm.. :-)
.
Var ju iaf tur att du kom hem.. :-)
.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1465388
800serien skrev:Det jag gillar med 850 är att dom har en fot i dåtid och en fot i nutid(nåja, men en början på det lite modernare Volvo), det mesta är ganska lättmekat, driftsäkra, 850-femmorna är ju icke att förglömma, underbara motorer med gött ljud och jag gillar designen på hela modellserien. Relativt säkra fortfarande för att vara från 1992 även om det självklart inte går att jämföra med V90 2021..
Håller med, fast vill nog säga att S/V70 är snäppet bättre. Betydligt mer "moderna" estetiskt(iaf inredningen), utan att ha för mycket "larv" i form av elektronik och annat tok. Speciellt 97-98, som fortfarande hade fördelare och mekaniskt spjäll, men bättre styrsystem på 20V(M4.4 istället för M4.3 som 850).
Som jag ser det är skillnaden mellan 850 och S/V70 ungefär som skillnaden mellan 940 och 960. Samma bil i grunden, men 960 känns betydligt mer modern(spec. 95+ efter faceliften) än 940. Men både 850 och S/V70 är ju, objektivt sett, betydligt bättre bilar än 940/960 :-) Fast man ska väl inte gnälla allt för mycket på 960(eller, egentligen 760), iom. att dom stod för grund för den härliga vit-5an :-D .

Skulle jag skaffa en 850 som bruksis så skulle jag vilja ha en -92a. Mycket som kan krångla på dom, men jefflar vad dom går när allt fungerar :-D Dom blev ju tyvärr strypta redan -93 :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1465391
EPSON skrev: Fråga: Var inte 800 modellen den som var dyrast för Volo att utveckla?
Troligen, det var ju en helt ny platform, helt ny motor och drivning på en helt annan axel. Tidigare modeller var ju i princip identiska i sitt utförande sen 140-tiden, kanske t om tidigare(har dålig koll på tidigare modeller), bara vidareutvecklade... Stel axel, rödblockare, kardantunnel, växellåda.. M90-lådan som kom -95 var f.ö. baserad på 850-lådan internt, fast dom gjorde ju ett stolpskott med 3an på M90, ett problem som 850 inte har.
av Bannad
#1465418
Lucif3r skrev:
EPSON skrev: Fråga: Var inte 800 modellen den som var dyrast för Volo att utveckla?
Troligen, det var ju en helt ny platform, helt ny motor och drivning på en helt annan axel. Tidigare modeller var ju i princip identiska i sitt utförande sen 140-tiden, kanske t om tidigare(har dålig koll på tidigare modeller), bara vidareutvecklade... Stel axel, rödblockare, kardantunnel, växellåda.. M90-lådan som kom -95 var f.ö. baserad på 850-lådan internt, fast dom gjorde ju ett stolpskott med 3an på M90, ett problem som 850 inte har.
.
Info talar för att 800 modellen var dyrare än JAS att utveckla. Och det säjer ju inte lite!!
Men det är klart, dom hade ju lite investeringsintäkter för modellen när dom sålt av allt som inte hade med Volvokoncernen/bilar att göra tex pressbyrån och sibyllakonceptet mm. :-)
.
.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1465431
EPSON skrev:Hahaha-- Jag förmodar att du inte hade bråttom hem med tanke på trädfällning, skottning mm..
.
Var ju iaf tur att du kom hem..
Jo jag hade rätt bråttom hem innan hela skogen (6 mil in) hade snöat igen o jag fått gå om det nu hade gått utan snöskor. Och bensinen tagit slut :party: . Var tack vare fällning av en stor tall och all jävla snöskottning jag fick bilen framåt. Snöstormen tog mig på sängen så att säga den var inte med på vädret jag kollat på tvn tidigare.
Skulle haft en militär Volvo valp i stället med snökedjor.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1465504
EPSON skrev: .
.
Fråga: Var inte 800 modellen den som var dyrast för Volo att utveckla?
.
.
Jo så var det, det var ett av Sveriges största industriprojekt genom tiderna då det begav sig. :-)

Lucif3r skrev:
800serien skrev:Det jag gillar med 850 är att dom har en fot i dåtid och en fot i nutid(nåja, men en början på det lite modernare Volvo), det mesta är ganska lättmekat, driftsäkra, 850-femmorna är ju icke att förglömma, underbara motorer med gött ljud och jag gillar designen på hela modellserien. Relativt säkra fortfarande för att vara från 1992 även om det självklart inte går att jämföra med V90 2021..
Håller med, fast vill nog säga att S/V70 är snäppet bättre. Betydligt mer "moderna" estetiskt(iaf inredningen), utan att ha för mycket "larv" i form av elektronik och annat tok. Speciellt 97-98, som fortfarande hade fördelare och mekaniskt spjäll, men bättre styrsystem på 20V(M4.4 istället för M4.3 som 850).
Som jag ser det är skillnaden mellan 850 och S/V70 ungefär som skillnaden mellan 940 och 960. Samma bil i grunden, men 960 känns betydligt mer modern(spec. 95+ efter faceliften) än 940. Men både 850 och S/V70 är ju, objektivt sett, betydligt bättre bilar än 940/960 :-) Fast man ska väl inte gnälla allt för mycket på 960(eller, egentligen 760), iom. att dom stod för grund för den härliga vit-5an :-D .

Skulle jag skaffa en 850 som bruksis så skulle jag vilja ha en -92a. Mycket som kan krångla på dom, men jefflar vad dom går när allt fungerar :-D Dom blev ju tyvärr strypta redan -93 :-(
Inredningen är mest en smaksak skulle jag säga, men visst ser X70 betydligt modernare ut. Det säger jag inte emot. ;-) Men 1995 i samband med faceliften på 850 så kostade Volvo på sig att modernisera invändigt i form av de mjukare och snyggare knapparna som du nog vet, litet lyft gentemot dom tidiga årgångarna iaf. :-D

850/855 GLT årsm. 1997(B5254S) och 2.5T AWD:n(B5254T) har båda M.4.4. Vissa GLT 1996:or hade även M4.4, antar att det var dom senare av modellår 96..

Så en 850 1997 M4.4 är exakt lika bra som en X70 97-98 20V gällande styrsystemet och den driftmässiga biten. :)

Volvo själva angav 1800 punkter som hade förbättrats gentemot 850. Däribland att knapparna till elhissarna och reglagen för speglarna flyttats till dörren och att det var en del säkerhetsmässiga bitar som förstärkta A och B-stolpar. Men i övrigt skulle gärna vilja ha en lista på dom resterande 1797 punkter som "förbättrades". Hade varit intressant att läsa. ;-)

Jag tycker hela 900-serien är fina bilar också men där är jag faktiskt mest svag för 945 Classic till utseendet, iaf utvändigt. Absolut är 850/X70 92-98 eller P80 chassit som dom även kallas av oss P80 nördar bättre än 900-serien(nu får vi RWD-folket efter oss). :oops: :-)

Japp 850 92orna är speciella, jag har läst om det var här eller på några andra forum att dom bänkats till över 180 hk och ända upp mot 190 hk original!
Användarvisningsbild
av bem
#1465509
Åh så härligt ljud en ”850” har. Minns när brorsan köpte en röd 855 kombi ny och jag fick åka med. Tala om många ”Svenssons” drömbil på den tiden. 1998 skaffa jag en V70 och den hade lite av 850-ljudet kvar. På nästa V70 2001:a var det härliga ljudet borta…
Nu åker jag V90 laddhybrid och på eldrift är det… inget ljud i stort sett, bara ett svagt svagt ljud från elmotorn kan anas. Då är det mest däckljud som stör…
/Bo
Användarvisningsbild
av frasse4
#1465617
frasse4 skrev:Kul att läsa. Bortsett från en Amason när jag var riktigt liten körde mina föräldrar alltid Saab, så när jag tog körkort 2004 köpte jag en Volvo 240 -89. Den hängde med fram till 2010 så jag blev pappa och behövde en kombi. Så jag köpte en 960 -94 med 3 liters sexa. Den hängde med fram till 2013 då kamremmen hoppade. Efter det blev det en V70N 2.5T -05. Sommar 2015 köpte vi ett hus i Thailand och där köpte jag en 940 -93. Efter att bland annat bott 1 år i Thailand 2017 har jag kört ca 3000 mil med den. Här hemma blev jag lite trött på raden av V70 utanför mataffären och köpte en Alfa Romeo Giulietta -13 som jag i år bytte till en Giulia -18. Just innan Covid tänkte jag byta upp mig i Thailand och köpte (på distans) en 850 Turbo -94, som jag nu på snart 2 år aldrig sett i verkligheten . Så slutsatsen är väl att jag valt Volvo för att de är slitstarka och robusta, om möjligen lite för mainstream (i Sverige då)
Kompletterar med lite bilder:
IMG_8543.JPG
IMG_8543.JPG (212.87 KiB) Visad 288 gånger
Bilden från 2006, hade glömt att jag satte på den vingen, tror den åkte av senare. Såldes runt 2011. Bilen finns kvar i registret men varit avställd de senaste 10 åren.
large_266025-2842295.jpg
large_266025-2842295.jpg (280.24 KiB) Visad 288 gånger
Hittade knappt några bilden på min 960, den skrotade jag 2013 efter att kamremmen hoppade. Gråter varje gång jag ser vad man får idag på tradera för tillbehören som fanns i den
IMG_0560.JPG
IMG_0560.JPG (257.95 KiB) Visad 288 gånger
Min 940 tillsammans med lite apor och en gubbe
1583574383517.jpg
1583574383517.jpg (230.24 KiB) Visad 288 gånger
Min 850 Turbo som jag aldrig träffat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]