Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1465179
Har en 93ans 245a som stått i 10 år, har motionerat alla promskolvar, satt på nya damasker och fettat in. Nya klossar och moberingsatser runtom, allt verkade funka som det ska. Körde en bit och förutom att bromsarna i fram lås på nått väldigt så slutade bromsarna ta efter ca 30mins körning. Måste bumpa pedagen 3-6 ggr för att dem ska ta något. När jag kolla under huven var bromsvätske behållaren överfull och lite hade sipprat ut ur locket. Vet ej om det har med saken att göra men ibland när man kopplar eller går på tomgång så går tomgången upp till ca1500 varv och det låter lite skumt typ tjuter/viner från moturutrymmet, typ där bromsservot sitter. Detta har bara hänt när jag suttit i bilen så är lite osäker på vad som låter. Vad kan det vara för fel? Spontant tänker jag att det är nått knas med servot eller om det är luft i systemet, men den har i så fall kommit in när jag motionerat kolvarna, det borde den väll inte göra? Eller. Alla svar på potentiella problem och lösningar uppskattas! Tack på förhand
av rd350
#1465288
Ljudet/höjd tomgång kan komma från läckande servo. Prova ta av slangen och plugga för o se om det gör nån skillnad.(obs! Blir tungtrampat) Sporadiskt mjuk/sjunkande broms brukar komma av en dålig huvudcylinder.
av Erik Å
#1465376
Eventuell luft i oken expanderar när bromsarna blir varma och då blir det ännu svampigare.. :-/ Lufta runt om!
Jo man kan få in luft när man bråkar med kolvarna, har råkat ut för det utan att förstå varför :P

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]