Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465168
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 18 sep 2021, 11:42 Sluta lyssna på Bolund då. ;)
Önskar fler slutade lyssna på MP och Bolund. Det är fortfarande sensommar och ändå har man startat upp oljekondenskraftverket i Karlshamn för strömmen inte räcker till i Sydsverige. Nomalt behöver det endast startas om det är en svinkall vinterdag med hög förbrukning.

Nyss stod de och förkunnade att hade överskott och badade i billig el i Sverige. Mitt förtroende för energipolitiken är noll. man bygger väl först upp förnyeslebar produktion och sedan stänger man av det som ska avvecklas, inte tvärs om.


https://sverigesradio.se/artikel/karlsh ... ldrig-forr
Nej det har inte varit elbrist.

De startade inte upp verket p.g.a brist på energi, de startade det på eget bevåg (det är ett eget bolag) då priset drivits upp så mycket från Tyskland och Polen som nu har väldigt dyr gas. Det är ett vinstdrivet företag som äger verket...
SVK har ett avtal med dem där de kan begära reservkraft, det har inte gått in den här gången.

Sverige har exporterat mellan 10-25% över vad vårt inhemska behov varit senaste veckorna. Att vi nu har nya kablar söderut gör att elnätet blir mycket "närmre" centraleuropa och det påverkar priset rejält, speciellt för de två södra elområdena.

https://remonews.com/sweden/rekord-elpr ... -med-olja/
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1465169
Nu har jag ju ingen elbil, men min kåk har 20A huvudsäkringar. 16A räckte inte för 5 öre, dom small direkt man slog igång vedkapen(3-fas, sprillans ny då) trots marginell hushållsförbrukning(typ, en dator igång och några enstaka lågenergilampor).
20A har jag klarat mig på hittills, visserligen har jag gjort mig av med vedkapen också. Skulle jag skaffa elbil skulle jag se över möjligheterna att säkra upp till 25A, mest för att slippa oron att kåken ska svartna så fort man slår på en lampa :-D Plus att jag har ju garaget med diverse utrustning, bl.a. svets och värmefläkt modell lite kraftfullare(max förbrukning 10A, 3-fas, enl. speccen).
Så när både svetsen och värmefläkten, och den vanliga hushållselen(TV, datorer, osv) går så finns det inte sååå mycket marginal för mig.

.. Och dom som vill vara smarta och säga "men du svetsar ju inte på nätterna", det kan ni ge er f-n på att jag gör ;-) Eller åtminstonde sena kvällar/halva nätterna.
#1465171
Lucif3r skrev:Nu har jag ju ingen elbil, men min kåk har 20A huvudsäkringar. 16A räckte inte för 5 öre, dom small direkt man slog igång vedkapen(3-fas, sprillans ny då) trots marginell hushållsförbrukning(typ, en dator igång och några enstaka lågenergilampor).
20A har jag klarat mig på hittills, visserligen har jag gjort mig av med vedkapen också. Skulle jag skaffa elbil skulle jag se över möjligheterna att säkra upp till 25A, mest för att slippa oron att kåken ska svartna så fort man slår på en lampa :-D Plus att jag har ju garaget med diverse utrustning, bl.a. svets och värmefläkt modell lite kraftfullare(max förbrukning 10A, 3-fas, enl. speccen).
Så när både svetsen och värmefläkten, och den vanliga hushållselen(TV, datorer, osv) går så finns det inte sååå mycket marginal för mig.

.. Och dom som vill vara smarta och säga "men du svetsar ju inte på nätterna", det kan ni ge er f-n på att jag gör ;-) Eller åtminstonde sena kvällar/halva nätterna.
Alternativt skulle du kunna skaffa en laddare som har effektvakt. Jag har det, vilket gör att laddaren sänker effekten om någon fas blir för ansträngd. :)
#1465369
joel80 skrev: ons 22 sep 2021, 15:35
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 18 sep 2021, 11:42 Sluta lyssna på Bolund då. ;)
Önskar fler slutade lyssna på MP och Bolund. Det är fortfarande sensommar och ändå har man startat upp oljekondenskraftverket i Karlshamn för strömmen inte räcker till i Sydsverige. Nomalt behöver det endast startas om det är en svinkall vinterdag med hög förbrukning.

Nyss stod de och förkunnade att hade överskott och badade i billig el i Sverige. Mitt förtroende för energipolitiken är noll. man bygger väl först upp förnyeslebar produktion och sedan stänger man av det som ska avvecklas, inte tvärs om.


https://sverigesradio.se/artikel/karlsh ... ldrig-forr
Nej det har inte varit elbrist.

De startade inte upp verket p.g.a brist på energi, de startade det på eget bevåg (det är ett eget bolag) då priset drivits upp så mycket från Tyskland och Polen som nu har väldigt dyr gas. Det är ett vinstdrivet företag som äger verket...
SVK har ett avtal med dem där de kan begära reservkraft, det har inte gått in den här gången.

Sverige har exporterat mellan 10-25% över vad vårt inhemska behov varit senaste veckorna. Att vi nu har nya kablar söderut gör att elnätet blir mycket "närmre" centraleuropa och det påverkar priset rejält, speciellt för de två södra elområdena.

https://remonews.com/sweden/rekord-elpr ... -med-olja/
Så klart det är elbrist.

Börjar det äntligen gå upp för folk att vi sitter inte isolearde i en liten fin bubbla här upper i Sverige utan vi ingår i ett nätverk för energi. Jag brukar ju säga att när jag stoppar i laddkabeln till el-bilen så kan inte den elen säljas söderut och man måste gasa på ett kolkraftverk söderut pga att jag laddar min el-bil. Men jag brukar alltid bli imotsagd.

Nu händer ju faktiskt detta på bred skala. MP och de gröna i EU stänger ned kärnkraft fortare än vi hinner bygga förnyelsebart och då blir det rysk fossilgas via Nordstream , Kol från europa och olja från mellanöstern vi eldar med för att få fram elen.

Det ger el-brist och skyhöga priser och det som får lida är miljön och klimatet. Idiotisk planering enligt mig. Man skulle ju först byggd förnyelsebart och sedan stängt ned kärnkraften, inte tvärs om.

The guardian som brukar ha bra journlistik går t.o.m ett steg längre och kallar det Energy Crisis i Europa.

https://www.theguardian.com/business/20 ... gas-russia

Elen är som CO2 den rör sig numera över gränserna.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1465375

VolvoB20 skrev:
Så klart det är elbrist.
Så du tror du har bättre koll än Svenskt kraftnät? Intressant... men inte speciellt troligt.

”Det har inte varit någon risk för effektbrist i elområde 4. Det har varken av nät eller balansskäl funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket”, skriver Svenska Kraftnäts driftchef Pontus de Maré i ett mejl till TT.
https://www.svd.se/rekordhogt-elpris--l ... a-med-olja


När det gäller Sverige, vilket jag trodde vi pratade om här då det är svenska beslut det gnälls på, så är det ingen elbrist.

Däremot är det säkert annorlunda i Centraleuropa. Är det elbrist i t.ex Tyskland driver det upp våra priser.
#1465377
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 15:52 Så du tror du har bättre koll än Svenskt kraftnät? Intressant... men inte speciellt troligt.

”Det har inte varit någon risk för effektbrist i elområde 4. Det har varken av nät eller balansskäl funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket”, skriver Svenska Kraftnäts driftchef Pontus de Maré i ett mejl till TT.
https://www.svd.se/rekordhogt-elpris--l ... a-med-olja

När det gäller Sverige, vilket jag trodde vi pratade om här då det är svenska beslut det gnälls på, så är det ingen elbrist.

Däremot är det säkert annorlunda i Centraleuropa. Är det elbrist i t.ex Tyskland driver det upp våra priser.
Så varför går Karlshamnsverket och föbrukar 50.000 liter olja i timmen då och elpriset skenar uppåt till rekordnivåer här redan innan vinter har kommit om det inte är något brist alls på el utan vi har överflöd av el?

Jag trodde det berodde på elbristeten i Europa som också skapar elbrist här i Sverige för man köper upp vår el.

Men så är det alltså inte enligt dig?
#1465379
Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.

Sen några dagar är för övrigt verket avstängt och kommer vara så i minst 4 veckor.
av Bannad
#1465385
Micce1980 skrev:
Derank skrev: lör 18 sep 2021, 13:41
EPSON skrev: lör 18 sep 2021, 08:49 En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Det kommer uppstå så många frågor och hinder på vägen så ingen vet svaret idag, det är nog bara att följa utvecklingen de kommande decennierna och se vad som sker. Du kommer att kunna köra din bensin och dieselbil om 10år ochså.

Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
Det kanske Chevrolet Bolt kan orda nu :-/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... NkkX1JIf88
.
Det kanske är något att tänka på om man nu kör Bolt- Men naturligtvis finns ju inte denna risken hos ngn annan Elbil? :-)
.
.
av Bannad
#1465389
joel80 skrev:Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.

Sen några dagar är för övrigt verket avstängt och kommer vara så i minst 4 veckor.
.
Och efter 4 veckor är det troligt dom eldar på igen?
.
#1465392
EPSON skrev:
joel80 skrev:Nej, det är för att Karlshamsverkets ägare vill tjäna pengar på elbristen söderöver.
Det är p.g.a efterfrågan utifrån som man eldar. Inte efterfrågan i Sverige. Hade de inte eldat på hade vi exporterat mindre. Tyskarna hade då fått klara sig på den lite dyrare gasen.

Sen några dagar är för övrigt verket avstängt och kommer vara så i minst 4 veckor.
.
Och efter 4 veckor är det troligt dom eldar på igen?
.
Beror väl på hur läget ser ut då. Jag har dålig koll på Tyskland och övriga centraleuropas behov om en månad. De har väldigt mycket vindkraft både där och i Danmark, så är det inte lika lungna vindar som det varit senaste tiden gissar jag att behovet är lägre.
Svårt med historiken också då det här är första året vi har så pass stor kapacitetsöverföringsmöjlighet söderöver efter nya kablar tagits i bruk.
Synd att vi inte fått till ordentligt med överföringskapacitet norrifrån till södra Sverige också. Fast då skulle priserna norrut bli högre också.
  • 1
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 380

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]